Startsida / Inlägg

Positivt säger Ericsson

av Anna Andersson

Nu är sju av åtta testdagar avklarade och för svensk del handlade det om racesimulering i dag. Marcus Ericsson körde på 1,23,30 under sitt bästa varv och hann med 88 varv under förmiddagen.
– Det  var positivt och viktigt att vi kunde köra en hel tävlingsdistans. Vi har fortfarande lite problem med mediumdäcken, det är lite svårt att få dem att jobba riktigt bra, men å andra sidan var racestinten på de mjuka däcken ett stort steg framåt, säger Ericsson.
Under eftermiddagen var det sedan Pascal Wehrleins tur och han skulle satsa på att köra så snabbt det bara gick, 1:22.347 på de ultramjuka däcken. Wehrlein körde 44 varv.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team.  Circuit de Barcelona-Catalunya.
Foto: Sauber

I morgon blir det omvänd ordning, Wehrlein med racesimulering och Ericsson med kvalsimulering.
– Än så länge fungerar det bra. Bilen är på väg åt det håll jag vill ha den, även om den inte är där än, säger Ericsson.
– Pascal vill ha bilen åt samma håll som jag och det är en fördel.
Snabbast av alla var Sebastian Vettel, 1.19,024 på det ultramjuka däcken vilket inte är speciellt långt från de 1,18 som däckleverantören Pirelli pratade om inför försäsongstesterna.
– Man kan ju se att vi har jobbat, vi var snabbare än förra veckan och även snabbare än vad vi var tidigare i veckan. Med andra ord är det rätt tydligt vad vi arbetade med, säger Vettel som antyder att han satsade på att simulera ett kvalvarv.
Näst snabbast var Lewis Hamilton, som var tre tiondelar långsammare, men Mercedes hade ett annat program. Det blev framförallt tydligt under eftermiddagen då körde sitt snabbaste varv, 1.22,038 på mjuka däck.

– Jag tror att Ferrario bluffar och att de är betydlgit snabbare än vad de visar. De är väldigt nära oss, säger Lewis Hamilton.

– Det är svårt att säga vem av oss som är snabbast, men de är väldigt nära, inte snabbare.

1. Sebastian Vettel Ferrari 1:19.024 156 Ultrasoft
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:19.352 52 Ultrasoft
3. Esteban Ocon Force India 1:20.161 137 Ultrasoft
4. Daniil Kvyat Toro Rosso 1:20.416 94 Supersoft
5. Kevin Magnussen Haas 1:20.504 119 Ultrasoft
6. Daniel Ricciardo Red Bull 1:20.824 128 Soft
7. Stoffel Vandoorne McLaren 1:21.348 48 Ultrasoft
8. Valtteri Bottas Mercedes 1:22.038 95 Soft
9. Pascal Wehrlein Sauber 1:22.347 44 Ultrasoft
10. Jolyon Palmer Renault 1:22.418 53 Soft
11. Marcus Ericsson Sauber 1:23.330 88 Soft
12. Felipe Massa Williams 1:24.443 80 Medium
13. Lance Stroll Williams 1:24.863 85 Soft

•••
Haas med förarna Romain Grosjean och Kevin Magnussen har varit stabila under testerna, men det finns mer att ta ut.
Framförallt av motorn.
– Den är bra att köra, det finns ett par mindre justeringar kvar att göra, men allt som allt är vi nöjda. De är till och med bättre än förra året och då var det väldigt bra, säger Romain Grosjean.
– När det gäller prestandan kommer vi att se det först i Melbourne när de släpper allt till kvalet.
•••
Toro Rosso har haft problem igen. Denna gång hade Daniil Kvyatt problem med växellådan.
•••
Blir F1 tråkigare trots nya regler, snabbare och coolare bilar?
Förarna är i alla fall oroade över att det blir svårare att köra om.
Mer läser du här.

Bilen håller, men motorn är kass. Det är Fernando Alonsos analys efter sex av åtta testdagar.
Han var mer än förbannad när han mötte media i går och i dag ställde McLaren och Honda in det gemensamma mötet mellan chefen för teamet, för motorerna och media.
Vid två tillfällen under dagen har Stoffen Vandoorne blivit stående, men det är absolut inte nödvändigt att byta någon motor, hälsar McLaren.
Det är möjligt, Vandoorne hann till lsut med 95 varv.
•••
I morgon fredag avslutas årets sista testdag.

Kommentarer

  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB