Startsida / Inlägg

Problemet löst – fokus på premiären i Formel 1

av Anna Andersson

Premiär. Jag gillar ordet.
Snart är det dags. Det pirrar lite i kroppen och det är spännande att dra igång säsongen. Testerna har gett oss en föraning, men när bilarna drar igång sina motorer natten till fredag så är det verkligen dags. Det är fokus på premiären i Formel 1.
Säsongen 2017 har startat.
Här kommer ett par bilder från Melbourne där Sauber firar 25 år i Formel 1.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Albert Park Circuit.
Foto: Sauber
Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team Albert Park Circuit.
Det är fokus på premiären i Formel 1. Foto: Sauber

 

Ett par frågor jag vill ha svar på läser du i gårdagens blogg inlägg.
För övrigt meddelar Renault att det ERS-problem som Red Bull, Toro Rosso und Renault hade under testerna nu är löst. Därmed är det full fokus på en pallplats i racet.

Red Bull brukar alltid komma meden ny uppdatering till premiären så räkna inte bort Daniel Ricciardo eller Max Verstappen.

De tider som gäller för helgens Formel 1 premiär är:
Fredag:
Träning 1 kl 02.00.
Träning 2 kl 06.00
Lördag:
Träning 3 kl 04.00
Kval kl 07.00
Söndag:
Australiens GP kl 07.00
Fotnot: Observera att klockan ställs om till sommartid natten mellan den 25 och 26 mars. Det betyder att klockan flyttas fram en timme.
Vill du ha alla tider för hela säsongen?
Då hittar du dem här.

Och eftersom det är onsdag får du själklart all fakta du kan behöva om banan – precis som alla onsdagar inför race.
Vi kan också meddela att det är höst i Australien och vädret ligger kring 25 grader. Det väntas vara uppehåll under fredagen och söndagen, men det är risk för regnskurar under lördagen.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Albert Park Circuit track walk.
Trackwalk för Team Ericsson. Foto: Sauber.

Albert Park Circuit:
Längd: 5,303 km
Tvälingsdistans: 58 varv.
Kurvor: 10 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T3 och T 15)
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T8)
Toppfart: 315 km/tim.
Avstånd till kurva 1: 265 m.
Längsta passage med full gas: 12,1 sek.

 

Banan debuterade  i Formel 1 1996 i med Damon Hill, Williams, som segrare. Jac Villeneuve, Williams, hade pole position.

Marcus Ericssons kommentar om banan:
Det är en lurig bana, en mix av stadsbana och en banlig racerbana. Ett nyckelparti är kurvorna tre, fyra och fem, en kombination av höger, vänster, höger som kräver mycket av bilen. Det är först en hård inbromsning till höger, men det gäller att ta med mycket fart in i vänsterkurvan för att sedan svänga åt höger igen. Det är tekniskt svårt och det gäller att sätta varje kurva . Kommer du lite fel i in i en kurva kan det förstöra hela varvet. Där måste du vara extremt noggrann.
Varvrekord race:
1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2016: 1:28.997 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:30.945 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:32.478 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:29.274 (Kimi Räikkönen, Lotus)
2012: 1:29.187 (Jenson Button, McLaren)

Topp 8 i kvalet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Toro Rosso
6. Felipe Massa, Williams
7. Carlos Sainz, Toro Rosso
8. Daniel Ricciardo, Red Bull

Topp 8 i racet 2016:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Felipe Massa, Williams
6. Romain Grosjean, Haas F1
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Valtteri Bottas, Williams
Ericsson bröt på det 39:e varvet

De största utmaningarna för däcken

Albert Park tog över Australiens Grand Prix från Adelaide 1996. Eftersom banan delvis går på allmän väg är racinglinjen ofta ”grön”, dvs smutsig och hal, framförallt i början av helgen. Detta leder till ökat hjulspinn och att däcken tappar effekt snabbare. Vridmomentet i den nya generationen turbo-hybridmotorer påskyndar också detta fenomen.
Acceleration och inbromsningar är nyckeln till snabba varv i Melbourne, de längsgående krafterna som påverkar däcken är större än sidokrafterna.
Vänster bakdäck får jobba hårdast runt Albert Park, här finns 10 höger- och sex vänsterkurvor. Asfalten är väldigt slät vilket leder till längre livslängd för däcken och teamen kör med hög downforce. Banan har många långsamma kurvor som kräver högt mekaniskt grepp.
En bra strategi med utrymme för flexibla lösningar, samt förmåga att ta hand om däcken ger utdelning i Australiens GP, där säkerhetsbilar och oförutsägbart väder ofta påverkar resultatet.

 

Så missa nu inte helgens premiär i Formel 1, kval på lördag och race på söndag. Nyheter och uppdateringar får du här på F1-bloggen och naturligtvis både i papperstidningen och på webben.

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB