Startsida / Inlägg

Testrapport från Barcelona – dag 1

av Anna Andersson

Mercedes går in i den andra testveckan som favoriter och den här veckan är Sportbladet på plats.
Dels för att rapportera från testerna, men även för att förbereda en massa andra saker inför säsongen.
Men här koncentrerar vi oss på testerna och när solen strålade över banan i Barcelona så testade teamet ett nytt golv och nya bargeboards och en ny typ av bakvinge. Även om Lewis Hamilton hade vissa problem med golvet under  morgonen så körde teamets förare 135 varv i dag.
Tempot är högt både här och i fabriken för nu har teamen bara fyra dagar på sig innan säsongen startar i Melbourne – och det är inte mycket.
Här får du för övrigt en bra bild av Mercan.

Bottas körde 85 varv på eftermiddagen:

Red Bull har genomfört aerotester, man kör med enorma galler på bilen och Ferrari har kört med en lampa fram på bilen, intill lampan har man dessutom monterat en väldigt liten kamera. Förhoppningen är troligen att man ska kunna se hur antingen framvingen eller framdäcken rör sig. I alla fall lär det inte vara en bestående detalj utan någonting specifikt för dagens jobb. Ferrari ville itne svara på vad det var. Deras pressavdelning har varit extremt restrektiv och låter bara förarna prata fem minuter var med media under hela veckan….Och då är det ingen presskonferens utan alla ska trängas på baksidan av ett garage.

För McLaren-Honda fortsätter problemen. Under den första veckan bytte teamet två motorer och i dag var det dags igen.
Under den första dagen under den andra testveckan tvingades teamet byta motor ännu en gång.
– Det är frustrerande för alla, säger teamchef Eric Boullier till Formula1.com.
Debutanten Stoffel Vandoorne hann bara med 34 varv under förmiddagen. Under eftermiddagen ökade man tempot och till slut körde han 80 rundor.
Även hos Renault har det vart trassel med motorn. Jolyon Palmer fick parkera och byta sin motor efter 15 varv.

 

Här är tiderna – dag 1:

1. Felipe Massa Williams 1:19.726 167 Supersoft
2. Daniel Ricciardo Red Bull 1:19.900 88 Ultrasoft
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:19.906 168 Soft
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:20.456 49 Soft
5. Valtteri Bottas Mercedes 1:20.924 85 Soft
6. Esteban Ocon Force India 1:21.347 142 Supersoft
7. Nico Hülkenberg Renault 1:21.589 57 Soft
8. Kevin Magnussen Haas 1:21.676 80 Soft
9. Daniil Kvyat Toro Rosso 1:21.743 82 Soft
10. Stoffel Vandoorne McLaren 1:22.537 79 Soft
11. Pascal Wehrlein Sauber 1:23.336 47 Soft
12. Marcus Ericsson Sauber 1:23.630 52 Soft
13. Jolyon Palmer Renault 1:24.790 15 Soft

•••
Marcus Ericsson fick något överraskande chansen att köra under eftermiddagen. Hans teamkollega Pascal Wehrlein körde under förmiddagen som planerat, men efter lunch bytte de båda – som planerat säger teamet.
Men det tror jag inte riktigt på.
I morse när jag träffade Ericsson sa han att han skulle köra i morgon…
Ericsson körde i alla fall snabbt upp på en nivå som tidsmässigt kan möta sig med teamkollegan Pascal Wehrlein.

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Wehrlein debuterade för Sauber. Foto: Sauber
Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
47 varv hann tysken med. Foto: Sauber

Wehrlein, som skadade sig i samband med en olycka under jippotävlingen ROC, gjorde comeback i dag och körde sina första varv med C36.
– Det handlade bara om att känna på bilen och lära sig hur den fungerar. Ingenting annat, säger han och erkänner att det var jobbigt att sitta vid sidan under den första testveckan.
– Det var väldigt tungt att inte få köra, men jag kunde inte tänka på det utan var tvungen på att fokusera på min träning och ta mig tillbaka. Nu är jag här och vi jobbar vidare efter det.

•••
Hos Pirelli har det varit ett chefsbyte, den tidigare tävlings managern Mario Isola ersätter Paul Hembery som blir VD för Pirelli i Sydamerika. Hembrey kommer dock att synas på flera GP-lopp framöver och behålla en nära kontakt med motorsporten.
När vi ändå snackar om däck kan du se årets däck här:
Däck
•••
För övrigt har Ferrari som första team köpt andelar i F1. De nya ägarna Liberty Media har tidigare meddelat att man ska erbjuda teamen att köpa aktier inom F1. Enligt Auto, motor und sport får stallen köpa max 20 procent av aktierna i F1 och inget team skulle få köpa mer än fem procent. Ferrari har enligt årsredovisningen köpt 145 000 andelar till ett värde av 3,083 miljoner amerikanska dollar.
•••
I morgon drar testerna igång 09.00 och här är de förare som är bekräftade:
Mercedes      Bottas /Hamilton
Red Bull      Max Verstappen
Ferrari     Kimi Räikkönen
Force India     Sergio Perez
Williams   Massa / Lance Stroll
McLaren      Fernando Alonso
Toro Rosso    – inget besked än.
Haas     Romain Grosjean
Renault   Hülkenberg /Palmer
Sauber  – inget besked än.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB