Startsida / Inlägg

To win, you need a finn

av Anna Andersson

I samband med att Mercedes chefer, Toto Wolff och Niki Lauda kom till Barcelona så trampade Valtteri Bottas gasen i botten.
Han körde ett varv på veckans snabbaste tid, 1.19,310 och det på de supermjuka däcken.

– Det var så Valtteri övertygade mig. Han sa, ”If you want to win, you need a finn”, skämtar stallchefen Toto Wolff.

Näst snabbast är Williams Felipe Massa som körde ett varv på 1:19.420 med den mjukare gummiblandningen (ultramjuk).
Williams fortsätter alltså att imponera. Massa körde 168 varv i går och var snabbast i dag körde han 63 varv före lunch och var näst snabbast.

Circuit de Barcelona Catalunya, Barcelona, Spain. Tuesday 07 March 2017. Felipe Massa, Williams FW40 Mercedes. World Copyright: Sam Bloxham/LAT Images ref: Digital Image _SLB4141
Veteran i fin form. Foto: Williams

•••
De tidigare dominanterna från Red Bull har satsat hårt mot årets säsong och efter fjolårets försök med en motor från Renault under namnet Tag Heuer är man nu tillbaka i ett samarbete med den franska motortillverkaren – men ni ska inte tro att det är lugn och ro i den relationen.
Daniel Ricciardo fick ta en ofrivillig paus under onsdagen och byta motor, sedan körde Max Verstappen av i kurva 11-12 under eftermiddagen. Dessutom påpekar stallets motorsportkonsulent Helmut Marko att motorn inte är tillräckligt bra.
– Det vi saknar just nu är tillförlitligheten och power, säger han till formula1.com.
– Eftersom vår bil inte har så mycket vingar och fenor som andra ska det gå enklare att hitta rätt inställningar så vi får en bra toppfart. Vår aerodynamik är jättebra, men vi har inte så mycket kraft i motorn som kan hjälpa oss att köra om.
••••
Ferrari skapar oro i pressrummet, som för övrigt är lika varmt som en finsk bastu. Dels så behövde teamet en längre paus i garaget under förmiddagen och dels så körde Kimi Räikkönen av i kurva 3, han slog i däckstapeln och fastnade i gruset vilket gjorde att han behövde hjälp av en bärgningsbil att ta sig tillbaka. Det gjorde att teamet fick avbryta testdagen i förtid.

I och med att Ferrari även har tagit bort alla former av presskonferenser stiger irritationen bland journalisterna från Tyskland, Finland och Italien ytterligare. Teamet  låter alla TV-reportrar tillsammand tala i fem minuter med var och en av förarna – en gång under veckan.

Resten av presskåren får nöja sig med en audiofil som spelats in under de fem minuterna. Ingen möjlighet att ställa frågor och inga uppdateringar på vad som egentligen har gjorts med bilen.

Vem sa att F1 skulle bli mer öppet med nya ägare?

Ferrari går tyvärr i motsatt riktning, men deras högsta chef är nöjd.

– Den nya bilen är tillförlitlig, det är ett framsteg, säger Sergio Marchionne som är på bilsalongen i Geneve enligt f1i.com.

– Jag har följt testerna på avstånd och förarna är nöjda.

Teamet vann inte ett lopp förra året och har inte vunnit någon titeln sedan 2007 då Kimi Räikkönen körde hem titeln knappt före McLarens Fernando Alonso och Lewis Hamilton.

– Ferrari måste bli oslagbara igen, så som stallet var när Schumacher var här, säger Marchionne.
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Fokuserad Ericsson. Foto: Sauber

För Marcus Ericsson var det återigen en halv dag i bilen. Pascal Wehrlein inledde dagen och körde ett varv på 1.23,00 på de mjuka däcken. Svensken startade sedan strax efter lunch och höll sig långt ner i resultatlistan.
– De håller på och testar lite grejer för att hitta någon form av grundbalans, säger rådgivaren Eje Elgh.

 

Här är alla dagent tider:

1. Valtteri Bottas Mercedes 1:19.310 70 Supersoft
2. Felipe Massa Williams 1:19.420 63 Ultrasoft
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.406 53 Soft
4. Max Verstappen Red Bull 1:20.432 102 Soft
5. Lance Stroll Williams 1:20.579 4´59 Supersoft
6. Lewis Hamilton Mercedes 1:20.702 79 Soft
7. Nico Hülkenberg Renault 1:21.213 61 Supersoft
8. Sergio Perez Force India 1:21.297 100 Supersoft
9. Carlos Sainz jr. Toro Rosso 1:21.872 91 Soft
10. Romain Grosjean Haas 1:21.887 96 Ultrasoft
11. Pascal Wehrlein Sauber 1:23.000 59 Soft
12. Fernando Alonso McLaren 1:23.041 46 Soft
13. Marcus Ericsson Sauber 1:23.384 47 Soft
14. Jolyon Palmer Renault 1:24.774 29 Supersoft

Alla ni som följer F1 vet ju att tester inte är vad de ser ut att vara. Varvtiderna säger egentligen ingenting om någonting, men man får en känsla för hur man ligger till.

– Det är väl Mercedes, Ferrari och Red Bull, sedan ett stort gäng i mittfältet och vi finns väl med långt bak där, säger Ericsson.

Sauber kör med fjolårets motor från Ferrari, teamet valde att göra det för att veta vad man skulle bygga bilen kring, man ville inte ha en okänd motor i bilen. Toro Rosso hade den lösningen förra året.
Problemet är att motorn inte kommer att utvecklas någonting, den har samma prestanda i mars som i november, samtidigt som konkurrenternas motorer utvecklas framåt och det gör naturligtvis även Ferraris motor och det kan det italienska teamet dra fördel av precis som kundteamet Haas.

Sauber kommer däremot att stå kvar.

– Jag skulle ljuga om jag skulle säga att det inte är ett orosmoment, säger Marcus Ericsson.

•••

F1-testerna i Barcelona fortsätter i morgon torsdag och på fredag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB