Startsida / Inlägg

Vem talar sanning? Magnussen eller Ericsson?

av Anna Andersson

Torsdag är mediadag inom F1 och någonting som blivit en stor snackis är Marcus Ericssons tweet om att Kevin Magnussen har bett om ursäkt efter kollisionen i Australien.
Det hävdar Magnussen nämligen att han absolut inte har gjort. Vem talar sanning? Magnussen eller Ericsson?

JFG0243
Foto: Sauber. Vem talar sanning? Magnussen eller Ericsson?

– Jag såg hans tweet, säger Magnussen enligt motorsporttotal.
– Vi träffades på flyget och pratade om det, men jag bad inte om ursäkt.
Magnussen hävdar dock inte att det var Ericssons fel.
– Det var en raceincident. Han låg på utsidan, jag hade understyrning och gled in i honom. För att vara helt korrekt hade jag överstyrning, men det utvecklade sig till understyrning, säger Magnussen.
– Hade jag varit han hade jag lämnat mer plats. Jag kunde inte göra någonting annorlunda.
Ericsson håller fast vid sin version.
– Vi var på samma flygplan under söndagen och pratade om det. Kevin tog på sig skulden och sade att han var ledsen över att det hade inträffat. Jag känner Kevin bra och vet att han inte gjorde det med vilje, men den saken har vi nu lagt åt sidan.
Ericsson vet inte heller vad han skulle ha gjort annorlunda
– Det var på gränsen och jag kan tycka att det skulle ha bestraffats. För mig är det klart att det är Kevins fel, men han slapp straff.

Nu släpper vi det och kikar mot Kina – och mot Storbritannien. Du har väl läst tidningen och sett att Ericssons lillebror Hampus gör en seriös satsning mot toppen?

•••

Så skriver Pirelli:

Shanghai International Circuit ur ett däckperspektiv:

  • Banan invigdes 2004 och har i stort sett en jämn fördelning mellan raksträckor och kurvor, där vänster framdäck utsätts för störst påfrestning.
  • Sedan tidigare har förarna beskrivit att underlaget kan uppfattas som ”halt” under helgens första varv.
  • Den långa raksträckan på banan öppnar upp för omkörningar, samtidigt som det finns en risk att däcken i brist på friktion tappar i temperatur och slits.

Vill du ha mer fakta om banan?  Kolla in gårdagens blogginlägg.
•••
För övrigt kan vi notera att…
…McLaren har en T-vinge på gång till helgens tävling i Kina. Vi får se om det hjälper.
…Helmut Marko är tacksam över att Ron Dennis sa nej när Honda ville leverera motorer till Red Bull.

– Då hade vi haft 50 hästkrafter mindre än vi har nu, säger motorkonsulenten.
…Sebastian Vettel inte är säker på att alla de däcktester han genomförde under 2016 verkligen har hjälpt honom. Samtidigt säger mannen om vann premiären att han lär sig någonting var gång han sitter i bilen…
…han säger också att Mercedes är favoriter och att man inte ska övervärdera hans vinst i Australien.
…Lewis Hamilton är extremt irriterad över att det är svårare att köra om med de nya bilarna.
– Tidigare behövde du vara en sekund snabbare än föraren framför, nu måste du vara två sekunder snabbare, säger han.
…start och målrakan har  fått ny asfalt. Förra året var det ett gupp där som ställde till problem för Pascal Wehrlein under kvalet. Han körde över guppet med öppen DRS under kvalet, tappade kontrollen över bilen, slog i staketet och fick avbyta kvalet. I år kör inte Wehrlein. Ericssons kollega är inte i form än, han kraschade under ROC tidigare i vintras och fick vila i nio veckor.

 

•••

Träningarna inför Kinas GP startar tidigt fredagmorgon, kvalet avgörs kl 09.00 på lördag och säsongens andra GP-lopp startar på söndag kl 08.00

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB