Startsida / Inlägg

En F1-nyhet från Barcelona

av Anna Andersson

Lämnade ett regnigt, kallt och blåsigt Hamburg för ett betydligt varmare Barcelona där solen i alla fall visade sitt vackra leende den här onsdagen.
Enligt prognosen ska det även under resten av veckan vara mestadels soligt och strax över 20 grader, men det finns risk för regn.
På söndageftermiddag eller möjligen tidig kväll, väntas ett regnområde dra in över den spanska kuststaden och över racerbanan som ligger ett par mil norr om Barcelona, ganska nära Granollers (som annars är känt för att man under början av 2000-talet hade ett framgångsrikt handbollslag, tidigare landslagsstjärnor som Ljubomir Vranjes, Peter Gentzel och Tomas Siverstsson spelade där under de första åren av sin proffstid. Nu har de lämnat spelarkarriären för andra tjänster och inom den spanska handbollsligan finns det egentligen bra ett lag som kan vinna och hävda sig mot andra europeiska klubbar. Det är Barcelona. )

Tillbaka till F1 efter den allt för långa parantesen, jag har något att rapportera om.

En F1-nyhet från Barcelona.

Från och med helgens race ska inte bara numret synas på bilarna utan det ska synas ordentligt och det ska även förarnas namn göra.  Det har FIA bestämt.
Så här kommer Valtteri Bottas bil att se ut, finländaren som vann det senaste loppet i Ryssland har alltså siffran 77 och namnet BOT på sin hajfena. Lägg där till en liten flagga.

Nu lite fakta om banan, en bana som alla team och förare kan köra i sömnen. Här har de kört under sina år i supportserier och här har de vintertestat varv efter varv, år efter år.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom.
Marcus om banan. Foto: Sauber.

– De första två sektorerna passar ihop, de är rytmiska och kurvorna flyter in i varandra, men den tredje känns inte som om den hör dit. Det är långsamt och hackigt, där är det lätt att slita däcken för hårt. Det är svårt att hitta rätt inställningar, antingen fungerar bilen på de första två sektorerna eller på den sista. Du kan vara ligga bra till in på den sista sektionen under kvalet. men plötsligt tappa en halv sekund, säger Marcus Ericsson vars Sauber har med sig en hel del uppdateringar till Barcelona.

Detta är starten på ett nytt paket med aerouppdateringar och det kommer sedan nya saker även till de efterföljande loppen i Monaco och Kanada.

Circuit de Barcelona-Catalunya
Längd: 4,655 km
Varv: 66
Tävlingsdistans: 307,104 km.
Avstånd till första kurvan: 543 m
Antal vänsterkurvor: 7
Antal högerkurvor: 9
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T5, T10, T14, T15)
Däck:   Soft/Medium/Hard
Bromszoner: 8 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Lägsta hastighet 75 km/tim.
Seger från lägst startposition: Jochen Mass fråm position 11 ( 1975)

Lite däckfakta:

Pole position 2016:
Nico Rosberg, Mercedes.

Resultat 2016:
1) Max Verstappen, Red Bull.
2) Kimi Räikkönen, Ferrari
3) Sebastian Vettel, Ferrari
4) Daniel Ricciardo, Red Bull
5) Valtteri Bottas, Williams
6) Carlos Sainz Jrm Toro Rosso
7) Sergio Perez, Force India
8) Felipe Massa, Williams
9) Jenson Button, McLaren
10) Daniil Kvyat, Toro Rosso
12) Marcus Ericsson, Sauber

Flest segrar: Michael Schumacher 6.
Intressant är att 22 av de 26 loppen som har körts på banan sedan 1991 har vunnits av en förare som också vunnit en VM-titel. I fjol vann däremot Max Verstappen, Red Bull, sedan Mercedes båda förare Lewis Hamilton och Nico Rosberg kört varandra av banan redan på det första varvet.

Formula One - F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia- 30/9/16 Red Bull's Max Verstappen of the Netherlands gets out of his car after second practice. REUTERS/Edgar Su
Han vann 2016. Foto: TT

De fem senaste segrarna:
2016: Max Verstappen, Red Bull
2015: Nico Rosberg, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Fernando Alonso, Ferrari
2012: Pastor Maldonado, Williams

 

 

Tiderna som gäller:

Fredag:
Kl 10.00 Träning 1
Kl 14.00 Träning 2
Lördag:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval
Söndag:
Kl 14.00 Race

••••

Är Bernie Ecclestine på väg tillbaka till F1? Det senaste ryktet äger att han är på väg att köpa Force India.

Den nuvarande teamägaren Vijai Mallya anklagas för skattebedrägerier och är på väg mot rättgång i Indien och stallet behöver pengar,

Ecclestone har varit teamchef för Brabham (1973 till 1987 ) och det sägs att han har ett gäng amerikanska investerare vbakom sig och de vill ta Brabham tillbaka till F1.  Stalelt lämnade F1 1992.

•••

För övrigt kan vi meddela att Max Verstappen har ett långt kontrakt med Red Bull. Det har nu börjat snackas om vem som kan vara Sebastian Vettels teamkollega nästa år.

Förlänger man med Kimi Räikkönen som fyller 39 år 2018 och riskerar att ha två förare som lämnar teamet efter den säsongen, eller väljer man att göra en smidigare övergång för att ha en förare som är bunden till teamet 2018 om Sebastian Vettel får för sig att gå till Mercedes?

Helmut Marko meddelar att Verstappen har ett vattentätt kontrakt med Red Bull och att det är långt.

Hur tror du att Ferrari tänker?

Teamet har sagt att man ännu inte börjat snacka framtid med Vettel, samtidigt ryktas det om att han har ett förkontrakt med Mercedes. Det ska tydligen Niki Lauda ha sagt till några vänner som sedan har berättat det vidare…och rykten är ju som rykten är. De kan växa lavinartat….

Kommentarer

  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB