Startsida / Inlägg

Marcus Ericsson är kritisk mot däcken

av Anna Andersson

Inför helgens deltävling har däckleverantören Pirelli valt de tre hårdaste gummiblandningarna och det gillar inte förarna.
Kritiken är hård.
Daniel Ricciardo var först ut med sin kritik:
– Jag tycker att de hårda däcken helt enkelt är för hårda. De andra varianterna räcker gott, sa han tidigare i veckan.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Bahrain International Circuit.
Marcus Ericsson kritisk mot däcken. Foto: Sauber

Även Marcus Ericsson är kritisk mot däcken.
– Jag tycker inte att vi har någon nytta av den hårdaste gummiblandningen, säger svensken.
– Däcken hade kunnat vara ett steg mjukare denna helg. Det hade varit skönt att köra kvalet med de supermjuka däcken.
Force Indias Sergio Perez håller med och han är ännu tuffare i sina ord:
– De däcken är bara med för att man ska kunna plåta dem. Vi kommer inte att använda dem över huvudtaget, säger han.
– Hade jag fått välja hade jag valt de supermjuka kanske även de ultramjuka.
Reglementet säger också att förarna kan välja två gummiblandningar, det gör att vi lär se hur de flesta väljer de mjukare varianterna, medium och soft.

Så här förklarar Pirelli sitt val:
Circuit de Barcelona-Catalunya är känd för långa, snabba kurvor och strävt underlag som i kombination med varmt väder bidrar till starkt däckslitage. Förarteamen är väl bekanta med banan som redan använts för två testkörningar i år.

Circuit de Barcelona-Catalunya ur ett däckperspektiv:

1,5 sekunder skiljer däcken White medium och Yellow soft åt i testerna. I helgens lopp väntas tidsskillnaden bli mindre.
Framdäcken slits hårdast, med högt aerodynamiskt tryck på däcken både horisontellt och vertikalt.
På grund av högt slitage och nedbrytning förväntas mer än ett depåstopp.
På tisdag och onsdag i nästa vecka fortsätter Pirellis testprogram inför 2018 med Renault och Toro Rosso.

 

Värt att ta med sig från den första träningen:
•Mercedes har en rejäl uppdatering med sig, bilen är sex kilo lättare, nosen är  ny och man har förbättrade hybridkomponenter. På den första träningen var också Lewis Hamilton snabbast, före teamkollegan Valtteri Bottas. Kimi Räikkönen var trea.
•Sauber har med sig en ny bakvinge, man har gjort förändringar på framvingen och på golvet. Marcus Ericsson var knappt före kollegan Pascal Wehrlein, men de låg kvar på plats 16 och 17. De tre bilarna bakom i resultatlistan hade alla problem.
• Det tog inte mer än en kvart av den första träningen innan Fernando Alonso fick stanna bilen med motorproblem. Det rök om motorn och när bilen bärgades rann det ut bränsle vid sidan av banan.
Inte alls den start hemmasonen ville ha på sin helg i Barcelona.
McLaren identifierade problemet som en oljeläcka och Alonso körde den andra träningen ett par timmar senare.
• Sergej Sirotkin fick återigen chansen hos Renault. Han ersatte Jolyon Palmer, men han hann inte köra många varv innan han fick parkera bilen med ett tekniskt problem.
•Sebastian Vettel blev stående vid depåutfarten under den första tärningen. Han hade problem med växellådan och fick rullas tillbaka in i garaget, men kom sedan igång igen.
•Lance Stroll och hans Williams drabbades av motortrassel.
•Kevin Magnussen hade också problem, fick parkera i gruset. Det sägs att det var problem med växellådan.

 

Efter den andra träningen kan vi konstatera att:

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team. Circuit de Barcelona-Catalunya.
Marcus Ericsson ler efter träning 2 Foto: Sauber.

…Marcus Ericsson såg glad ut efter det andra passet där han var 16:e man.

– Ja, eller mindre missnöjd, säger han.

– Glad det är jag när jag är etta.

Han slog sin teamkollega som var 19:e man och han var lite mer än två sekunder efter täten, tidigare i år har det varit mellan tre och fyra sekunder.

– Det är den bästa fredag i år, vi var bara 2,2 sekunder efter toppen så det är en mycket bra start, säger han.

– Den nya bakvingen fungerar rätt så bra och det är svårkört på den här banan, den har lågt grepp och jag tror att alla har haft problem med det. Vi fick hjälp när vi fick på de mjuka däcken, då var känslan betydligt bättre och vi kom ner på tider som var rätt konkurrenskraftiga. Dessutom var mina tider på lonrunsen förhållandevis bra.

Vill du läsa mer om Marcus gör du det här, där han berättar fredagens träningar och den nya bakvingen.

Eller här där han berättar om den tuffa inlendingen på säsongen.

 

…Fernando Alonso kom ut på banan igen efter missräkningen i förmiddags, men han körde varken mycket eller snabbt.
– Det känns som om motorn är långsammare än vad den var tidigare. Det är fantastiskt, konstaterar Alonso över radion.
…Daniil Kyatt hade problem med sin Toro Rosso och lyckades aldrig få till någon bra varvtid.
…Mercedes toppade även denna träning. Lewis Hamilton före Valtteri Bottas (+0.09). Vill du läsa mer om Mercedes uppdateringar på bilen gör du det här.

Därefter var Kimi Räikkönen (+0,31) trea och Sebastian Vettel (+ 0,41) fyra. Efter dem följde Red Bull med fjolårsvinnaren Max Verstappen (+0,63) och Daniel Ricciardo + (0,78)

…Sebastian Vettel hade problem med vinden som drog honom av banan i kurva 4 och han hade lite problem att ta sig ur gruset.

– Jag kände mig inte som kapten på mitt eget skepp i dag, utan det kändes som om det var någon annan som styrde min båt. Jag hoppas att det, vad det nu var som orsakade det, försvinner till i morgon.
…Red Bull som har ett antal uppdateringar hoppas på att vara närmare Ferrari i morgon.
– Vi vet inte riktigt vad uppdateringarna ger, men om vi närmar oss med en halv sekund är det bra, säger Christian Horner.

…..När det gäller longruns verkar Mercedes och Ferrari vara väldigt jämna. Det kan bli en spännande helg.
•••
För övrigt är det fint väder i dag. Sol, kring 25 grader och en del kraftiga vindbyar, framförallt under den andra träningen.

Kommentarer

  • Tjänstgörande sportredaktör: Sebastian Parkkila
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB