Startsida / Inlägg

Viktigt inför Kanadas Grand Prix i Formel 1

av Anna Andersson

Nu börjar det närma sig Kanadas Grand Prix i Formel 1, ett lopp som förarna älskar för atmosfären i Montreal och för de långa rakorna och härliga svängarna. Här går det undan och räkna med att det går ännu snabbare med de nya bilarna.

Tiderna som gäller är:

Fredag:
Träning 1 kl 16.00
Träning 2 kl 20.00

Lördag:
Träning 3 k 16.00
Kval kl 19.00

Söndag:
Race kl 20.00
För att ladda upp ordentligt har jag listat åtta punkter inför Kanadas Grand Prix i Formel 1

1) Ferrari – vad händer efter teamordern i Monaco?

Winner Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) celebrates on the podium next to second placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen after the Monaco Formula 1 Grand Prix at the Monaco street circuit, on May 28, 2017 in Monaco. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Sammanbiten Kimi i Monaco AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC

Vad Kimi Räikkönen kände efter Monacos GP var extremt tydligt för alla som såg bilderna från prispallen. Han var förbannad över att han, trots pole position och trots att han ledde racet, fick order om att följa en strategi som skulle ge hans teamkollega en seger – och ett övertag i VM-ledningen.
För Sebastian Vettels kamp om VM-titeln är det möjligt att det var rätt att göra så, Men sportsligt var det helt fel.
En stallorder är inte längre förbjuden (sedan 2010 då Ferrari lät Alonso gå förbi Massa på Hockenheim) och det finns bara en luddig skrivelse i International Sporting Code som säger någonting om att varje form av manipulering, varje handling som skadar tävlingen eller motorsportens intresse bryter mot reglerna. Exakt vad det innebär är med andra ord lite oklart, men det som hände i när Ferrari drog allt till sin spets i Österrike 2001 lär bryta mot regeln.
Jag fattar att man använder stallorder i slutet av en säsong, men i maj, i Monaco? Nej. Det är osmakligt. Kampen om VM ska avgöra spå banan, inte i depån.
Hur reagerar Kimi Räikkönen i Kanada?
Den här helgen kan vi räkna med att alla ögon riktas mot Ferrari och deras val av strategi.
2) Alonsos comeback
Efter en tur till USA där han imponerade under Indy 500 – till dess att hans Hondamotor lade av – är Fernando Alonso tillbaka i F1. Frågan är bara vilket humör han är på.
– Jag är helt säker på att han kommer att vara frustrerad, säger McLarens VD Zak Brown.
Det blir spännande att höra på radiotrafiken mellan spanjoren och McLaren.
3) Lewis Hamiltons jakt på Ayrton Senna
Hamilton har tagit pole position i Kanada vid fem tillfällen. Gör han det i år så går han ikapp Ayrton Senna – då har båda 65 pole position.
Michael Schumachers rekord på 68 lär Hamilton också slå innan säsongen är över.
4) Mercedes och det lila gummit

(L to R) Mercedes' British driver Lewis Hamilton and Mercedes' Finish driver Valtteri Bottas walk in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / TOM GANDOLFINI
Hamilton AFP PHOTO / TOM GANDOLFINI

Aj, aj aj Lewis Hamilton. Det är dags för de lila däcken igen. Britten har haft enormt svårt att hitta rätt med de lila, ultramjuka däcken. Under kvalen till både Rysslands GP och Monacos GP blev han klart besegrad av sin teamkollega Valtteri Bottas och i racen så fick han inte fart på bilen förrän han bytte till de supermjuka däcken.
– Det är de ultramjuka däcken som ställer till problemen, citeras Hamilton av motorsportmagazin.
– Det blir svårt med däcken, jag hoppas att vi får ordning på det. När vi lär oss förstå hur de ultramjuka däcken fungerar så kommer vi att kunna attackera bättre.
5) Jolyon Palmer
Nico Hülkenberg har kört in 14 poäng. Palmer inte en enda. Under kvalen har tysken varit en sekund snabbare än britten i snitt och nu har cheferna börjat mumla.
Palmer måste prestera, annars är risken stor att han får lämna sin förarplats redan under säsongen.
6) Saubers uppdateringar
De stora nyheterna kom till tävlingen i Monaco, men istället för att föra Sauber närmare mitten så tappade man mark.
– Vi var en sekund efter den långsammaste bilen i mittfältet, säger Ericsson till Autosport.
– När man kommer med uppdateringar måste man finjustera bilen, men det är svårt i Monaco.
Nu får han hoppas på att det släpper i Kanadas Grand Prix i Formel 1, problemet är bara att det är en bana som kräver en stark motor – och Sauber kör med en motor från 2016.
7) Nya motorer
Renault skulle komma med en ny uppdatering till Spaniens GP, samtidigt som Red Bull uppdaterade bilen, men den kom aldrig. Istället skulle den komma till Kanadas GP, men nu är den skjuten på framtiden. På obestämd tid dessutom.
Honda har däremot hittat någonting som ska öka deras performance, men om det blir en uppdatering eller inte ska teamet meddela på torsdag.
8) Sebastian Vettel och bestraffningen

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany smiles as he attends a press conference for Sunday's Formula One Italian Grand Prix, at the Monza racetrack, Italy, Thursday, Sept. 1, 2016. (AP Photo/Antonio Calanni)
Vettel inför Kanadas Grand Prix i Formel 1. Foto: AP Photo/Antonio Calanni)

VM-ledaren är inne på sin fjärde turboladdare (turbo charger TC), den byggde man in redan till säsongens femte lopp (Spaniens GP)
Nästa gång det behöver göras en förändring så flyttas Vettel tillbaka tio platser i startuppställningen. Räikkönen är inne på sin tredje, medan Mercedes  båda förare bara har använt två var.
Frågan är hur Ferrari tänker, byter man den nu för att Kanadas GP avgörs på en banan där det är förhållandevis lätt att köra om och eftersom man kör på en stadsbana i Baku nästa gång, eller låter man denna sitta kvar så länge som möjligt?

Annat vi kan notera inför Kanadas Grand Prix i Formel 1 är att…

…Robert Kubica är tillbaka i en F1:s. Han tester En Lotus E20, det är första gången han sitter i en F1:a efter sin rallyolycka 2011.

Det ska vara polacken som sitter bakom ratten här:

 


…Mercedes inte är sena med att trycka till Ferrari och påpeka att man inte använder sig av stallorder:
– Vi har två fantastiska förare och vår filosofi är fortfarande den samma. De kör också mot varandra, även om det kan vara svårt eftersom den förare som inte ligger bäst till i VM vinner vissa lopp, säger Toto Wolff.
…Lewis Hamilton är favorit i Kanada, även om han inte trivs med de lila däcken. Killen har fem segrar och fem pole position. Ingen annan av dagens förare har vunnit mer än ett lopp på Circuit Gilles Villeneuve.
…den stora statistikgenomgången inför helgens race kommer i morgon.

….Vill du veta vilka däck varje förare har valt? Kolla här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB