Startsida / Inlägg

Fakta och statistik inför Storbritanniens GP

av Anna Andersson

Österrikes GP och allt snack om Valtteri Bottas snabba reaktion lägger vi åt sidan. I dag är det onsdag och det blir, precis som varje onsdag inför en tävlingshelg, en rejäl genomgång av banan.
Du får mängder av fakta och statistik inför Storbritanniens GP

Men  först kan vi konstatera att Marcus Ericsson har fått en ny chef.
Frédéric Vasseur, tidigare Renault. Du läser mer om det här.
I går kom det också två sena nyheter, att Silverstone är på väg att lämna F1 och att Sauber kan stå utan motor till 2018. Mer om det läser du här.
Och hann du inte testa din reaktion i går – så gör det här.
Det är rätt kul.

Annars så snackas det om F1 i Köpenhamn. Så här skulle en 4,5 km lång bana i den danska huvudstaden se ut år 2020:

 

Dessutom har Robert Kubica testat för Renault igen. Här ser du när han kör en äldre bil på Paul Ricard och han hoppas på en framtid i F1 redan 2018.

#formulaone@circuitpaulricard#renaultteam#lecastellet #kubicapilote#

A post shared by Isabelle Brunhes (@isabru15) on

Nu kikar vi framåt

Tiderna som gäller i Storbritannien.
Fredag 14 juli:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag 15 juli:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag 16 juli:

Storbritanniens GP kl 14.00

Väderprognosen inför helgen talar om temperaturer mellan 20 och 23 grader och det är risk för regn under söndagen, inte mycket med någon regnskur.
Här har du förarnas däckval:

Fakta och statistik inför Storbritanniens GP

Storbritanniens GP, Silverstone Grand Prix Circuit
Längd: 5,891 km/52 varv
Kurvor: 10 höger, 8 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)
Över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)
Längd till första kurvan: 420 m
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt
Toppfart:   310 km/tim ( utan DRS)
Lägsta fart : 85 km/tim
Genomsnittsfart: 231 km/tim
Tid för ett depåstopp: Ca 25 sekunder.
Vinnande strategi 2016: 2 depåstopp, vilket också var den strategi som valdes av flest förare.
Första GP:  1950, segraren var Nino Farina, Alfa Romeo och han vann från pole position.
Segrar från pole position: 18
Seger från högsta startposition: Emerson Fittipaldi, McLaren. Han startade från plats sju när han vann 1975.

Kval 2016 – topp 8:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Carlos Sainz, Toro Rosso
8. Nico Hülkenberg, Force India
Varvrekord kvalet:
Absolut: 1:18.233 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)
2016: 1:29.287 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:32.248 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:35.766 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:29.607 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:51.746 (Fernando Alonso, Ferrari)

Race 2016 – topp 8:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sergio Perez, Force India
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
Marcus Ericsson bröt (elektroniken gav upp)

Varvrekord racet:
Absolut: 1:18.739 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2016: 1:35.548 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:37.093 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:37.176 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:33.401 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:34.661 (Kimi Räikkönen, Lotus)

Senaste fem segrarna:
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Nico Rosberg, Mercedes
2012: Mark Webber, Red Bull

Förare med flest vinster:
Alain Prost (5)
Lewis Hamilton (4)
Michael Schumacher (3)
Jim Clark (3)
Nigel Mansell (3)
Jackie Stewart (2)
Jacques Villeneuve (2)
Jose Froilan Gonzalez (2)
Alberto Ascari (2)
David Coulthard (2)

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sits in his car cockpit during the second practice session for the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria, Friday, July 7, 2017. The Austrian Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Ronald Zak)
Vettel om Silverstone (AP Photo/Ronald Zak)

Sebastian Vettel plockar fram tre viktiga detaljer inför tävlingen på Silverstone:
Maggotts och Beckets: Den mest galna kombinationen inom F1, det är otroligt kul att ta den kombinationen med gasen i botten. I Maggots kör du med den sjunde växeln och det finns en risk att du dras utåt på banan, för Beckets växlar du ner, vrider ratten kort mot vänster och du är igenom. Det är en vansinnig känsla.

Copse: Här behöver du verkligen visa stake och ha rätt inställningar på bilen för att kunna köra med gasen i botten. Det går egentligen bara under kvalet, under racet är bilen fulltankad och för tung och då måste du släppa gasen ett ögonblick.
Brooklands: En bra omkörningsmöjlighet. Om det inte regnar är det bra fäste i asfalten just här, du kan bromsa långt ut och stanna där, då kan du köra om på insidan i nästa högerkurva.

Källa:  Sport Bild

Vill du läsa mer om banan och britternas kärlek till den hittar du en artikel från 2013 här.
Där berättar bland annat den förre världsmästaren Damon Hill som sina tankar.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB