Startsida / Inlägg

Så slutade träningarna inför Österrikes GP i Formel 1

av Anna Andersson

0,147 sekunder
Så stor var skillnaden mellan Lewis Hamilton och Sebastian Vettel under fredagens båda träningar. Mercedesfäraren Hamilton förbättrade förmiddagens varvrekord under den andra träningen till  1:05.483.

Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas steers his car during the second practice session of the Formula One Austria Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, on July 7, 2017. / AFP PHOTO / JOE KLAMAR
Så slutade träningarna inför Österrikes GP Bottas var trea/ AFP PHOTO / JOE KLAMAR

– Det allra bästa i dag är att bilen känns fantastiskt snabb, säger Lewis Hamilton.

– Bilen är magiskt snabb jämfört med när vi körde här för ett år sedan. Balansen är riktigt bra och det känns väldigt bra på banan.
Red Bulls Daniel Ricciardo, som vann i Baku senast, hade problem med turbon och slutade fyra – men de sex främsta platserna togs under fredagen av förare från de tre toppteamen Mercedes, Ferrari och Red Bull.
– Jag tror att vi kanske kan köra in en plats i andra startled, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsporttotal.
– Och klarar vi av att hålla ordning på temperaturskillnaden mellan den främre och den bakre hjulaxeln kanske vi kan konkurrera under loppet också.
Han förklarar att Red Bull har ett litet problem med temperaturen i framdäcken.
– När vi är på väg att få upp framdäcken i temperatur ligger bakdäcken redan där och det är problemet. Det verkar som om asfalten är lite mer krävande i år jämfört med förra året och det när det är så varmt som det är här nu måste man se till att hantera däcken perfekt.
•••

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sits in his car cockpit during the second practice session for the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria, Friday, July 7, 2017. The Austrian Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Ronald Zak)
VM-ledaren Vettel. (AP Photo/Ronald Zak)

Sebastian Vettel, som leder VM, var inte helt nöjd med att vara tvåa och bakom Lewis Hamilton under fredagen.
– Jag hoppas att vi kan konkurrera i morgon, säger han.
– Jag har inte sett så mycket, men det verkar vara väldigt jämnt. Ett varv här är väldigt kort och därför kan jag föreställa mig att det blir väldigt jämnt. Mercedes ser återigen väldigt snabba ut.
••••
När det gäller Sauber hade både Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein nya motorer under den första träningen i Österrike, men det var inget lyckat för svensken. Han hade kört färdigt efter bara en halvtimme sedan man hittat en läcka i motorn.
Under den andra träningen var svensken återigen sist, med sin teamkollega på placeringen framför.
Faktum är att de båda bilarna från Sauber var de enda som inte slog den tid som räckte till pole position 2016 (1:07,922).
– Bilen är inte körbar, ropade Wehrlein över radion.

Ericsson var reserverad efter dagens tränignar:

– Det har inte varit den enklaste dagen för oss. Vi hade lite probem under den första fria träningen. Det startade med ett mekaniskt problem redan på det första varvet och vi kunde bara köra 12 varv vilket var en oturlig start på dagen, säger han.

– Den andra träningen var bättre, vi körde många varv och jobbade bland annat med aerodynamiken för att förstå bilen bättre. Nu ska vi sätta oss ner och hitta vilken väg vi ska gå för att optimera bilen för resten av helgen.

 

Så slutade träningarna inför Österrikes GP i Formel 1 ( det totala resulatet för fredagen)

1 ) L. Hamilton     Mercedes     1:05.483 (FT2)                 68
2 ) S. Vettel     Ferrari     1:05.630 (FT2)     +0:00.147     +0:00.147     78
3 ) V. Bottas     Mercedes     1:05.699 (FT2)     +0:00.216     +0:00.069     76
4 ) M. Verstappen     Red Bull     1:05.832 (FT2)     +0:00.349     +0:00.133     56
5 ) D. Ricciardo     Red Bull     1:05.873 (FT2)     +0:00.390     +0:00.041     59
6 ) K. Räikkönen     Ferrari     1:06.144 (FT2)     +0:00.661     +0:00.271     78
7 ) K. Magnussen     Haas F1     1:06.591 (FT2)     +0:01.108     +0:00.447     73
8 ) F. Alonso     McLaren     1:06.732 (FT2)     +0:01.249     +0:00.141     55
9 ) N. Hülkenberg     Renault     1:06.735 (FT2)     +0:01.252     +0:00.003     42
10 ) R. Grosjean     Haas F1     1:06.763 (FT2)     +0:01.280     +0:00.028     72
11 ) E. Ocon     Force India  1:06.849 (FT2)     +0:01.366     +0:00.086     89
12 ) S. Vandoorne     McLaren     1:06.859 (FT2)     +0:01.376     +0:00.010     68
13) D. Kvyjat     Toro Rosso  1:06.906 (FT2)     +0:01.423     +0:00.047     65
14) F. Massa     Williams     1:07.065 (FT2)     +0:01.582     +0:00.159     79
15 ) C. Sainz     Toro Rosso  1:07.100 (FT2)     +0:01.617     +0:00.035     56
16 ) L. Stroll     Williams     1:07.468 (FT2)     +0:01.985     +0:00.368     81
17) S. Perez     Force India  1:07.509 (FT2)     +0:02.026     +0:00.041     41
18 ) J. Palmer     Renault     1:07.623 (FT2)     +0:02.140     +0:00.114     38
19 ) S. Sirotkin     Renault     1:08.586 (FT1)     +0:03.103     +0:00.963     27
20 ) P. Wehrlein     Sauber     1:08.782 (FT2)     +0:03.299     +0:00.196     78
21) M. Ericsson     Sauber     1:08.870 (FT2)     +0:03.387     +0:00.088     63
22) A. Celis     Force India  1:09.280 (FT1)     +0:03.797     +0:00.410     15

Annars kan vi notera att….
….McLaren har fått en ny motor från Honda och den ger båda förarna 30 friska hästkrafter . Under morgonen var Stoffen Vandoorne sjua och Fernando Alonso nia. Under eftermiddagen hade Alonso den åttonde snabbaste tiden och Vandoorne den tolfte.
Men trots den uppdaterade motorn har McLaren 60 häftkrafter färre än konkurrenterna i toppen.

…Sebastian Vettel bad Lewis Hamilton om ursäkt. Via SMS.
…Carlos Sainz har skapat rabalder i paddock.
– Målet är att köra för Red Bull 2018, säger han.
Där har Max Verstappen och Daniel Ricciardo kontrakt…..
…Lewis Hamilton vill ha ett samtal med Jean Todt. Han vill diskutera säkerheten efter det att Sebastian Vettel rammat honom i Baku.
….Kimi Räikkönen var nära att köra på en fotograf på depårakan.
– Vi försöker få kontroll över folket i depån, framförallt fotograferna, varje vecka. Vi försöker att göra vårt jobb och de försöker att göra sitt jobb, men det är ju så att vi kör där och detta är en oändlig historia. Någon gång så kommer någon att skada sig, men vi gör vårt bästa för att undvika det.
…McLaren och Honda ännu inte har sagt att deras vägar skiljs år, men att alla ändå pratar om att det är ett faktum innan sommaren är över.
…kantstenarna, eller curbsen, ställer till problem för förarna i Österrike. Precis som förra året anser förarna att de är lite för höga och bland annat Felipe Massa skadade sin bil under fredagens träningar.
– Ja, det är svårt säger han.
– Kantstenarna är ju inte där för att skada våra bilar. Det finns en annan anledning till att de är där. Skadan på min bil orsakades inte av att jag körde över dem med vilje utan att jag snurrade av och körde in på banan igen.
….jag räknade till 32 avåkningar i dag. Kan det verkligen stämma?

Kommentarer

  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB