Startsida / Inlägg

Stallen i F1 rasar mot Halo

av Anna Andersson

Ett team  röstade för cockpitskyddet Halo.
Det var Ferrari.
Resten röstade emot – men trots det vill FIA:s president Jean Todt införa skyddet snarast möjligt och det gör bland annat Mercedes och Red Bull riktigt förbannade:
– Det är helt fel, det är ett grundligt misstag att införa det cockpitskyddet, dundrar Mercedes ordförande, den trefaldige världsmästaren Niki Lauda.
Mer om det kan du läsa här.
Halo är otroligt omdiskuterat, flera av stallen i F1 rasar mot Halo. De flesta förarna har inte klagat på sikten, men på utseendet.
– Det ser väldigt konstigt ut. Men det ser märkligt ut när man sätter på en svart kolfiberram på en röd Ferrari, sa Marcus Ericsson senast vi pratade om det.
– Tittar vi tillbaka i historien så blir det alltid en storm när F1 ändrar någonting. När man förändrade bilarna senast tyckte alla att det såg för djävligt ut, men sedan vänjer man sig. Så är det alltid.
En fråga som diskuterats mycket av motståndarna är säkerheten – går det att snabbt få ut en svårt skadad förare ur bilen?
Vad händer om bilen fattar eld?
Hinner föraren ut?

Marussia driver Jules Bianchi of France waves during drivers' parade before the Japanese Formula One Grand Prix at the Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Sunday, Oct. 5, 2014. Bianchi has been taken to hospital and is unconscious following a crash during the Japanese Grand Prix. The race was red-flagged with nine laps to go after Bianchi went off at Turn 7, where Sauber's Adrian Sutil had crashed earlier. (AP Photo/Shizuo Kambayashi) / TT / kod 436
Jules Bianchi avled av de skador han drabbades av i samband med kraschen på Suzuka 2014. (TT)

Halo hade knappast hjälpt till för att rädda livet vid något av de två senaste dödsfallen under ett F1-lopp. Varken i maj 1994, när Ayrton Senna omkom på Imola eller i oktober 2014 när Juels Bianchi under en fas med dubbla gula flaggor tappade kontrollen över bilen och körde av banan i ösregnet på Suzuka. Han hade en hastighet på 150 km/timmen när han kraschade in i en hjullastare.
Jag är kluven. Självklart är det viktigt att ta säkerheten på allvar, men samtidigt är motorsport – precis som många andra idrotter – förenade med risker.
Det är förarna mycket väl medvetna om och de väljer ändå att köra.
Ingenting kan vara 100 procent säkert, det är det inte att spela ishockey, rida, spela fotboll eller cykla heller.
Vad tycker ni?

•••
Det är inget GP i Tyskland i år. Inget i Nederländerna, men de har en förare som de älskar mer än allt annat.
Det gör att arrangörerna till F1-loppet i Belgien på Spa Francorchamps, räknar med fantastiska 260 000 åskådare.
Men Nederländerna hoppas på att kunna få arrangera F1 framöver, den tidigare ministerpresidenten Jan Peter Balkenende var på Silverstone och tittade.
– F1 har nått en helt ny dimension tack vare Max, säger han till De Telegraaf.
Tidigare körde F1 på Zandvoort, men det finns en bana i Assen också. Där kör man bland annat VM i roadracing.
•••
Ogier f1Rallyvärldsmästaren Sebastien Ogier har testat en F1:a. Han fick köra en RB7 på Red Bull Ring i Österrike, det var den bil som vann 12 segrar och en VM-titel till Sebastian Vettel år 2011.
– När jag var barn var Ayrton Senna min idol och det är klart att jag drömde om att köra den typen av bil, säger Ogier.
– Som racerförare måste du köra snabbt för att ha roligt och en F1:a är den snabbaste bil du kan köra, varje racerförare vill uppleva det en dag.
Han körde som mest i 325 km/timmen.
Sebastien Ogier leder rally-VM inför nästa deltävling som avgörs i Finland nästa vecka.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB