Startsida / Inlägg

Fördel Hamilton i Belgien

av Anna Andersson

Det var inga häfta dueller på banan, inga omkörnignar och inget race hjul mot hjul.
Ändå var Belgiens GP ett gastkramande race.
En kamp mellan två giganter.
Den trefaldige världsmästaren Lewis Hamilton i sin Mercedes mot den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel från Ferrari.

Winner Mercedes' British driver Lewis Hamilton (C) celebrates on the podium after the Belgian Formula One Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 27, 2017. / AFP PHOTO / LOIC VENANCE
Fördel Hamilton i Belgien / AFP PHOTO

Det var en mästerlig kamp, mellan två olika strategier och två förare av världsklass. Sebastian Vettel hade chansen att köra om Lewis Hamilton i samband med omstarten efter säkerhetsbilen på det 34:e varvet, han hade de ultramjuka däcken medan Hamilton hade den hårdare gummiblandningen soft. Vettel var orolig för att han inte skulla komma tillräckligt nära i omstarten och tryckte på, då kom han för nära och hade ingenstans att ta vägen.
Det avgjorde loppet. Det var fördel Hamilton i Belgien

– Jag väntade på att han skulle göra ett misstag, det gjorde han inte. Han väntade nog på att jag skulle göra en miss, men det gjorde jag inte heller, säger Vettel efter loppet.

– Det  enda jag grämer mig över är omstarten. När jag var rädd för att inte komma tillräckligt nära så kom jag för nära och hade ingenstans att ta vägen.
I kampen om VM-skiljer det nu sju poäng mellan ledande Vettel och tvåan Hamilton. Den här säsongen är långt i från avgjord och redan nästa vecka avgörs nästa lopp – på Monza i Italien. Där brukar Ferrari alltid vara bättre än vad de egentligen är och när både Vettel och även Kimi Räikkönen lyckades hålla en så bra fart i bilen på en bana där de flesta trodde att Mercedes skulle dominera så vet vi vad det betyder.
Att det lär bli ännu en gigantisk fajt om bara sju dagar.
Jag ser redan fram emot det.

Annars kan vi notera att…
…Kimi Räikkönen straffades hårt av att han inte var tillräckligt uppmärksam på de gula flaggorna när Max Verstappen tvingades bryta loppet. Det kostade finländaren en bättre placering.

– På rakan var i alla fall halva bilen utan för banbegränsningen. Jag körde inte snabbare, men släppte inte heller gasen. Som jag ser det är straffet helt vansinnigt, säegr Kimi Räikkönen.
…Daniel Ricciardo är en fantastisk racer. Den omkörningen som både han och Kimi Räikkönen gjorde på Valtteri Bottas kändes som en kopia av den som Mika Häkkinen gjorde på Michael Schumacher på Spa år 2000. Grym var den.
….Max Verstappen bröt för sjätte gången på 12 varv. Han har ett galet oflyt i år och samtliga gånger han brutit har han gjort det före varv 13.
….Esteban Ocon och Sergio Perez håller masken utåt, men på banan och antagligen i garaget också är de bittra fiender. I dag fajtade de så hårt med varandra att Ocons framvinge skar sönder Perez däck. Det slutade med att båda tvingades i depå och även om båda kom ut på banan igen så fick Perez ( som kört nästan ett helt varv utan ett däck) bryta racet innan målgång. Det lär gå att ta på stämningen i det teamet i kväll och det hade varit intressant att få vara med på teammötet – inte bara få den polerade sanningen från pressmötet….

– Vi körde i 300 km/timmen och han tryckte in mig i muren. Han riskerade mitt liv och det helt utan anledning, säger Esteban Ocon till motorsportmagazin.
– Dessutom kostade det mitt team väldigt många poäng. Han ska vara en professionell racerförare, men det visade han inte den här gången.
…Fernando Alonso bröt – igen. Det känns som om relationen mellan honom och McLaren nu är väldigt väldigt sårbar. Det ryktas om att han är aktuell för Williams och Renault.
…Nico Hülkenberg körde in som sexa. Snyggt av Hulken.

….det om 265 000 åskådare till Belgiens GP. Det är elva procent mer än 2016 och ett nytt rekord.

Här har du resultatet:

1) Lewis Hamilton Mercedes, 1h24m42.820s
2) Sebastian Vettel, Ferrari
3) Daniel Ricciardo, Red Bull
4) Kimi Räikkönen, Ferrari
5) Valtteri Bottas, Mercedes
6) Nico Hülkenberg, Renault
7) Romain Grosjean, Haas
8) Felipe Massa, Williams
9) Esteban Ocon, Force India
10) Carlos Sainz, Toro Rosso
11) Lance Stroll, Williams
12) Daniil Kvyat Toro Rosso
13) Jolyon Palmer, Renault
14) Stoffel Vandoorne, McLaren
15) Kevin Magnussen, Haas
16) Marcus Ericsson, Sauber
17) Sergio Perez, Force India  bröt, men fick en placering.
Förare som bröt:
Fernando Alonso, McLaren/Honda – varv  25
Max Verstappen, Red Bull/Renault – 7
Pascal Wehrlein, Sauber/Ferrari – 2

•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Spa-Francorchamps.
Marcus Ericsson slog kollegan (Sauber)

Marcus Ericsson körde som väntat i sin egen lilla värld. Hans teamkollega Pascal Wehrlein tvingades bryta loppet sedan han fått problem med bilen och Sauber som har fjolårets motor kör i en annan, lägre division.
– Precis som väntat var det svårt för oss att hänga med, under den första stinten hade jag lite kontakt med de andra, men sedan blev det bara jobbigare och jobbigare. Vi tappar för mycket på rakorna och vi var jättelångt efter på rakorna i dag, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Nu åker jag till Monza för att fajtas och jag måste vara före min teamkamrat där också. Det är det jag tar med mig från den här helgen.
På Monza kommer Sauber inte heller att ha någonting med poängen att göra, det är en höghastighetsbana och där räcker man inte till. För Ericsson handlar det bara om att besegra sin stallkamrat. Han kör för sin framtid och han måste prestera.
Pascal Wehrlein sa för övrigt till mina tyska kollegor i dag att han inte tror att han kör för Sauber nästa år.

Kommentarer

  • Tjänstgörande sportredaktör: Hampus Hagman
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB