Startsida / Inlägg

Nordschleife i Formel 1?

av Anna Andersson

Är F1 på väg tillbaka till en av de absolut mest klassiska banorna?
Det gröna helvetet?
Die grüne Hölle?
Är det dags för Nürburgring Nordschleife i Formel 1?
– Det vore fantastiskt, säger den nya sportchefen Ross Brawn till motorsporttotal.com.
– Det är en idé som vi borde fundera över, Nordschleife är en av de banorna i världen som har mest kultstatus.
Samtidigt lever vi nu i en värld där F1 ska vara säkert, till nästa år kommer cockpitskyddet halo och man jobbar hårt för att minska riskerna med motorsporten – och Nordschleife är allt annat än enkelt när det handlar om säkerheten.

Two rescue cars carrying away damaged race cars of Niki Lauda and Brett Lunger (on first car, at left) and the Hesketh car of German Harald Ertl after spectacular crash during West German Grand Prix at the Nuerburgring circuit on August 1, 1976. Austrian World Champion was injured and taken into hospital. (AP Photo/Hill)
Nordschleife i Formel 1? Så såg det ut 1.8 1976 när Niki Laudas bil  bärgades efter olyckan (AP Photo/Hill)

Det var där Niki Lauda fick räddas ur ett eldhav 1976 och fick men för livet och banan som är 20,832 kilometer lång har flera svåråtkomliga partier vilket skulle ställa till enorma problem för räddningstjänsten. Banorna i Monaco eller Singapore är ungefär lika utmanande, men där kan en helikopter nå varenda meter inom ett par minuter – det är omöjligt på Nordschleife
– FIA och promotorn måste testa säkerheten ordentligt innan, säger Brawn och fortsätter.
– Att göra den banan så säker att det går att köra F1 där, det vore…..ja, jag kan inte svara på det nu eftersom  jag inte har gått igenom allt material än.
Även Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Mako är positiv:
– Ja, det vore en bana i Red Bulls anda. Det vore fantastiskt, men det måste vara originalet Nordschleife ingen ombyggnad, säger han.

McLaren Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain steers the W25 Silver Arrow on the old Nordschleife of the Nuerburgring on Thursday, July 9, 2009, three days prior to the German Formula One Grand Prix at the Nuerburgring racetrack, Germany. The Grand Prix will be held here on Sunday, July 12, 2009. (AP Photo/Wolfgang Wilhelm)
2009 testade Lewis Hamilton ett varv på Nordschleife i PR-syfte. (AP Photo)

Men han är orolig för säkerheten på den långa banan där väderförhållandena kan förändras extremt snabbt. Dessutom lägger FIA just nu stort fokus på säkerheten och till nästa år inför ett nytt cockpitskydd som långt i från alla förare är imponerade av.
– Tidigare var banlängden där ett problem, hur gör man för att hinna fram till en olycksplats tillräkligt snabbt?, säger Marko.
– Sedan är frågan hur man gör med publiken på läktaren. Det kommer en bil var sjätte minut, vad gör man mellan bilarna passerar? När det körs 24-timmarslopp där är det mellan 100 och 200 bilar och då händer det någonting hela tiden, men så är det inte i F1. Där är det 20 bilar.
Det låter som ett jätteprojekt, men kanske är det en möjlighet för F1 framöver. Det skulle i alla fall vara någonting helt annat än de andra banorna i kalendern.
•••
Robert Kubica imponerade under sin F1-comeback. Han testade för Renault i går.
– Ingenting är omöjligt under de senaste sex åren har jag genomgått många olika faser i mitt liv, de har varit präglade av mina fysiska problem och mina skador. Jag har även genomgått flera olika faser psykiskt, men det är nog ganska normalt. Därför har min inställning hela tiden varit att allt kan hända. Om man ser var jag befinner mig i dag och var jag befann mig för fyra månder sedan så är det en stor skillnad och allt har hänt väldigt fort, säger han.
Mer om hans tankar läser du här.

Gustav Malja testade i tisdags och hans intryck läser du om här.

•••
Det senaste snackat handlar annars om…
…Kevin Magnussen som återigen är väldigt kritisk till halo. Han lockas av riskerna inom F1.
…Red Bull och Honda. Just nu pratas man om att Toro Rosso och Honda ska inleda ett samarbete från och med 2018 och att det ska vara ett test för huvudteamet Red Bull som vill hitta en ny motorlösning.

…..de däck som förarna valt till nästa deltväling. Nu går F1 på sommarlov. Fabrikerna stängs i två veckor, de anställda får inte ens använda sin E-mail och då går jag också på semester, men redan nu kan ni alltså kolla in däckvalen.

Jag önskar er en fortsatt trevlig sommar och vi hörs igen inför Belgiens GP den 25-27 augusti.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB