Startsida / Inlägg

Det senaste inför Italiens GP på Monza

av Anna Andersson

Jag skulle inte ha skrivit att Fernando Alonso slipper straff.
Att hans motor höll.

Så var det inte alls.
I F1-bloggen får du det senaste inför Italiens GP på Monza och nu är det bekräftat att han flyttas tillbaka 35 platser i starten.
Och startar troligtvis sist – igen.

Dutch driver Max Verstappen of Red Bull looks on during the second free practice session at the Hungaroring racetrack in Mogyorod, northeast of Budapest, Hungary, Friday July 28, 2017. The Hungarian Formula One Grand Prix will be held on Sunday July, 30. (Zsolt Czegledi/MTI via AP)
Red Bull tar straffen på Monza – full fokus på Singapore  ( AP)

Även Red Bulls båda förare har med sig straff in till helgens deltävling. Teamet vill göra sig av med dem på Monza där de ändå inte kan konkurrera med Mercedes och Ferrari för att sedan kunna attackera i Singapore om två veckor.
– Om vi har lite tur kanske vi kan vara med och kämpa om en pallplats där, säger Max Verstappen.
Carlos Sainz har också bytt delar i motorn och straffas genom att flyttas tillbaka tio platser i starten.
Det känns som om det behövs ett mattegeni för att räkna ut hur startordningen blir efter alla straff. Det är löjligt. Jag skrev om det tidigare i veckan.

Nu skriver motorsporttotal att den förare som kör ut först på första träningen har en fördel när alla straffen räkas samman, så det var tur  för Daniel Ricciardo att han var vaken. Han var först på banan därefter Sainz, Alonso och till sist Verstappen.

Snacka om virrvarr.
Kan ingen hitta en annan lösning?
Några förslag?
Nästa år ska man förövrigt bara få använda tre motorer – och det på 21 lopp. I år är det fyra motorer på 20 lopp.
Hur ska det gå till?
••••
Här är resultatet från fredagens träningar. Valtteri Bottas satte den snabbaste tiden under den andra träningen mycket tack vare en förarmiss från Lewis Hamilton.

1) Valtteri Bottas     Mercedes-AMG 1:21.406
2) Lewis Hamilton     Mercedes-AMG + 0.056
3) Sebastian Vettel     Ferrari + 0.140
4) Kimi Räikkönen     Ferrari + 0.398
5) Max Verstappen     Red Bull + 1.003
6) Daniel Ricciardo     Red Bull + 1.346
7) Stoffel Vandoorne  McLaren  + 1.541
8) Fernando Alonso     McLaren + 1.562
9) Esteban Ocon     Force India   + 1.571
10) Felipe Massa     Williams + 1.579
11) Carlos Sainz jr.     Toro Rosso  + 1.744
12) Nico Hülkenberg  Renault + 1.866
13) Jolyon Palmer     Renault  + 1.911
14) Sergio Pérez     Force India  + 1.946
15) Lance Stroll     Williams + 1.997
16) Romain Grosjean  Haas  + 2.161
17) Kevin Magnussen  Haas + 2.244
18) Daniil Kvyat     Toro Rosso + 2.847
19) Marcus Ericsson     Sauber + 3.488
20) Pascal Wehrlein     Sauber  + 3.889

Lite mer från träningarna och Saubers framtidsplaner läser du här. Ericssons team  flyttar fokus –  nu är det 2018 som gäller.
•••
Vem får vila? Marcus Ericsson eller Pascal Wehrlein? Sauber meddelar att GP2-ledaren Charles Leclerc , som också sponsras av Ferrari, kommer att köra fredagsträningen under minst fyra av säsongens avslutande lopp.
Sauber har bekräftat för Motorsporttotal att det handlar om tävlingarna i Sepang, Austin, Mexiko och Sao Paulo.
Sauber gör för övrigt en stor satsning på ny motor, ny bil och ny personal 2018. Mer läser du här.

•••
Ett par andra saker att notera….
…Robert Kubica är på plats på Monza, på besök hos Renault.
…Ferrari inte har vunnit på Monza sedan 2010. Då hette segraren Fernando Alonso.

Sauber Formula One driver Pascal Wehrlein of Germany speaks with press at the 'Sochi Autodrom' Formula One circuit, in Sochi, Russia, Thursday, April 27, 2017. The Russian Formula One Grand Prix will be held on Sunday April 30. (AP Photo/Pavel Golovkin)
Är han för ung för F1? (AP)

….Pascal Wehrlein kan få lämna F1 – på grund av sin ålder. Force India och Williams jobbar båda med sprittillverkare och de vill att en av förarna ska vara över 25 år för att de ska kunna nå ut med sin marknadsföring. Hos Williams har Lance Stroll 18 en plats och Force India vill gärna jobba med Esteban Ocon, 20. Då krävs det att den andra föraren är något äldre, men Wehrlein är bara 23. Ericsson däremot är 27 och han snackar med båda de teamen. Det kan bli en spännande höst….
…F1 är faktiskt jämnare än tidigare. Om vi räknar bort de tre första teamen från F1 så hade vi haft sju segrare på tolv lopp. Så  jämnt är det mitt i fältet.
….Lewis Hamilton är nöjd med att Sebastian Vettel skrivit under ett kontrakt över tre år med Ferrari.
– Den pusselbiten ligger på plats och det gör det enklare för mig att planera min framtid.
32-årige Hamiltons plan är att förlänga ed Mercedes och köra i F1 mellan fem och sex år till.
…Nico Hülkenberg hade problem med hydrauliken under den andra träningen.
…det snackas om att Toro Rosso och Honda ska tillkännage ett framtida samarbete här under helgen.

….Renaults chef  Cyril Abiteboul, Alan Prost och McLarens Jerome Stoll har setts i ett möte på Monza. Vad kan det handla om? En motordeal?

•••

Här är däcktillverkaren Pirellis tankar inför helgens deltävling:

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Italiens Grand Prix, 1-3 september 2017

Pirelli Tyre Nordic AB – 01.09.2017 16:17 CEST

Bara en vecka efter förra helgens lopp i Spa-Francorchamps i Belgien har det blivit dags för nästa tävling, Italiens Grand Prix i Monza utanför Milano. Banan Autodromo Nazionale Monza kan ses som Pirellis hemmaplan och kallas ibland för ”The temple of speed”. För att matcha både höga hastigheter och temperaturer – Italien har haft en rekordvarm sommar – har Pirelli valt ut däcktyperna Red Supersoft, Yellow Soft och White Medium.

Fakta inför loppet på Autodromo Nazionale Monza:

  • Banan präglas av raksträckor, vilket sätter krav på rätt acceleration och bromsning.
  • Med de nya bilarna väntas förarna kunna ta vissa kurvor upp till 30 km/h snabbare.
  • I förra årets lopp användes ett flertal strategier; vann gjorde Nico Rosberg med endast ett depåstopp.

Kommentarer

  • Tjänstgörande sportredaktör: Hampus Hagman
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB