Startsida / Inlägg

Körs Malaysias GP på en bana som dödar däcken ?

av Anna Andersson

Vad förväntar du dig till helgen?
Värme?
Ja visst.
Körs Malaysias GP på en bana som dödar däcken ?
Absolut.
Räknar du med en Sebastian Vettel som vill ha revansch?
Självklart.

Ferrari driver Kimi Raikkonen, right, of Finland collides with teammate Sebastian Vettel of Germany at the start of the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Sunday, Sept. 17, 2017. (AP Photo/Yong Teck Lim)
Vettel pratar om smällen i Singapore (AP)

I en mycket öppen intervju berättar Vettel för tyska Sport Bild om sina känslor efter startkollisionen i Singapore, om hur han uppfattar kritiken mot honom, vad som driver honom och om att han är rädd att tappa årets VM-titel. Du läser en omskriven version av intervjun, på svenska, här.
När det gäller däcken så finns det ett svar på frågan:

Körs Malaysias GP på en bana som dödar däcken ?

Svaret är ja.
Det är varmt, förra året var det 59 grader i asfalten vilket var det högsta värdet under hela säsongen och det gör att däcken slits extra hår.

Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (R) walks under an umbrella in the paddock ahead of the Formula One Malaysia Grand Prix in Sepang on September 28, 2017. / AFP PHOTO / MANAN VATSYAYANA
Körs Malaysias GP på en bana som dödar däcken ?/ AFP PHOTO

Den nya asfalten som placerades på banan förra året åldrats vilket gör att den kan påverka däcken på ett annat sätt än förra året.
Den nya asfalten gör att vissa kurvor är snabbare nu än vad de var tidigare.
I år använder man för första gången supersoft i Malaysia.
Det är risk för regn varje dag och i ett sådant fall så kommer regndäcken att användas.

 

Här har du däcktillverkaren Pirellis tankar inför helgens deltävling.
” Grand Prix i Malaysia har varit en del av Formel 1 sedan 1999. Nu i helgen hålls loppet på Sepang International Circuit för sista gången. Banan har försetts med ny asfalt och Pirelli har valt ut däcktyperna White Medium, Yellow Soft och Red Supersoft, en mjukare uppsättning jämfört med den som användes i fjol. Blandningen av långa raksträckor och snäva kurvor gör dock att loppet i Sepang fortsatt räknas som ett av de mest svårkörda i hela Formel 1.

Fakta inför loppet på Sepang International Circuit:

    Vid torrt väder är spårtemperaturen extremt hög. Förra året stod Sepang för säsongens högsta spårtemperatur.
    Den nya asfalten innebär förutom valet av mjukare däck även att vissa kurvor kan tas snabbare än under tidigare år.
    Fjolårets vinnare Daniel Ricciardo genomförde två depåstopp, med en taktik som effektivt drog nytta av säkerhetsbilen.”

•••
Saknar du ljudet från de gamla F1-motorerna?
Det är du inte ensam om.
Sean Bratche, Marknadschef hos F1:s ägare, är av samma åsikt och han har en lösning – en mikrofon vid avgasröret.
– Ljudet är en viktig faktor, även jag saknar det. Med en mikrofon där får TV-tittarna större möjligheter att uppleva ett högre ljud, säger han till Reuters.
•••
Annars kan vi konstatera att…

Formula One F1 - Malaysia Grand Prix 2017 - Drivers' News Conference - Sepang, Malaysia - September 28, 2017 Toro Rosso's Pierre Gasly speaks during a news conference. REUTERS/Edgar Su
Gasly (TT)

…Pierre Gasly är  fältets tredje fransman.
...Max Verstappen är övertygad om att han är snabbaste föraren i fältet. Han hävdar att han är tre tiondelar snabbare än Daniel Ricciardo.
…Jolyon Palmer funderar över en framtid i Indycar.
…det är Mercedes som förhandlar för Pascal Wehrlein. Han hoppas på att få stanna hos Sauber.
…det snackas allt mer om ett GP-lopp i Danmark. Vi skrev om det redan i juli. Du läser det här.
….Michael Schumachers mästarbil från 2001 ska auktioneras ut.
…Ferrari kommer med nyheter till Malaysia. Bland annat extra kyla för motorn och två extra luftinsläpp vid airboxen.

Sauber's Swedish driver Marcus Ericsson attends a press conference ahead of the Formula One Malaysia Grand Prix at the Sepang circuit near Kuala Lumpur on September 28, 2017. / AFP PHOTO / ROSLAN RAHMAN
Ericsson om framtiden AFP PHOTO

…Marcus Ericsson var på presskonferensen och pratade om sin framtid. Inget nytt jämfört med vad vi har skrivit om. Han pratar med Sauber och Williams.

 

 

 

••••
Här är läget på motorfronten:

•••

Ska du kolla in den första träningen i morgon fredag sätter du klockan på 05.00.

Vill du se den andra ställer du klockan på 09.00

Vill du ha koll på vad som händer – läs bloggen under dagen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB