Startsida / Inlägg

Sebastian Vettel är favorit inför Singapores GP

av Anna Andersson

Singapore. En titt i statistiken visar att Sebastian Vettel är favorit inför Singapores GP. Han har goda chanser att ta tillbaka ledningen i VM- Han har tre segrar med Red Bull (2011-2013) och en med Ferrari.
När han vann för det röda teamet 2015 blev han faktiskt inte ens utbuad, det blev han efter samtliga vinster med Red Bull.
– Vi vet vilka som är våra styrkor, fansen kan vara optimistiska. Missen på Monza har motiverat oss ännu mer, säger han.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany smiles as he attends a press conference for Sunday's Formula One Italian Grand Prix, at the Monza racetrack, Italy, Thursday, Sept. 1, 2016. (AP Photo/Antonio Calanni)
Sebatian Vettel är favorit inför Singapores GP (AP Photo/Antonio Calanni)

Tre ynka poäng skiljer honom från Lewis Hamilton i VM-toppen.
– Singapore är en av de banorna som passar både Ferrari och Red Bull. Båda teamen är snabba på banor som är lite långsammare, där det handlar om att maximera downforce, säger Mercedes Toto Wolff.
– Samtidigt så var det den tunga missen i Monaco tidigare i år som fick alla våra 1500 medarbetare att jobba ännu hårdare och nu har vi en större förståelse för bilen.

Vilka tider är det som gäller i helgen?
Det är lite annorlunda jämfört med hur det brukar vara, även om det är ett race på söndag kl 14.00.

Fredag:
Träning 1 kl 12.00
Träning 2 kl 15.30
Lördag: träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag:
Race kl 14.00

Vädret väntas vara varmt, redan på fredag kommer temperaturen under träningarna att ligga kring 28 grader och det är ungefär 80 procents luftfuktighet. Risken för regn och åska är 20  procent. Under lördagens kval räknas metrologerna med liknande förhållanden som på fredagen och under loppet på söndagen väntas det återigen vara runt 28 grader i luften, 80 procentig luftfuktighet och 20 procents risk för regn.
Men ni som har följt F1 ett tag vet att vädret kan förändras snabbt, det har vi sett under tävlingarna i grannlandet Malaysia vid flera tillfällen.

 

I gårdagens inlägg fick du all fakta och statistik  som behövs inför Singapores GP

•••
Här ser du Mick Schumachers demovarv på Spa från kameran som är placerad  i pappa Michaels bil från 2004:

•••

Annars kan vi notera att….
…Toro Rosso och motorleverantören Honda precis som väntat har skrivit ett avtal över tre år.
…FIA kommer att bestraffa alla förare som genar under Singapores GP. Så det gäller att hålla sig inom banbegränsningen.
…tyska medier pratar om att det kan ha öppnats en dörr för Pascal Wehrlein hos Sauber eftersom Ferrari anser att han är en bra teamkollega till Charles Leclerc. Vad händer i sådant fall med Marcus Ericsson?
…Nico Hülkenberg är på väg att sätta ett nytt rekord, men det är inte speciellt smickrande. Missar han prispallen igen är det hans 129:e start utan en plats på pallen, hans landsman Adrian Sutil ligger på 128 starter utan en pallplats.
– Men det är väl en prestation i sig? Att vara kvar i F1 utan att prestera, han presterar ingenting, men ändå är han kvar, skämtar Hulken om sitt rekord.

•••

Här har du däcktillverkaren Pirellis tankar inför helgen:

Inför Singapores Grand Prix, 15-17 september 2017

Pirelli Tyre Nordic AB – 13.09.2017 11:03 CEST

I helgen har det blivit dags för Singapores Grand Prix och den 14:e av totalt 20 omgångar denna säsong. Medan förarna för två veckor sedan körde på den taktiskt förhållandevis okomplicerade banan Autodromo Nazionale Monza i soliga Italien väntar nu ett stads- och nattlopp som räknas till ett av de taktiskt mest komplexa loppen denna säsong. På Marina Bay Street Circuit har säkerhetsbilar varit ett inslag vid varje lopp sedan den första tävlingen 2008. Pirelli har valt ut sina tre mjukaste däck i P Zero-serien – soft, supersoft, och ultrasoft.

Fakta inför loppet på Marina Bay Street Circuit:

  • Trots att loppet sker under kvälls- och nattetid kan temperaturen i Singapore ligga på över 25 grader.
  • Banan är årets näst långsammaste (efter Monaco), med hela 23 kurvor.
  • Det bakre vänsterdäcket utsätts för störst påfrestningar och hur bra däcket hanterar dessa har en överhängande betydelse för antalet depåstopp.
  • Förra året genomförde vinnaren Nico Rosberg två depåstopp, men det var även vanligt med tre depåstopp.

Kommentarer

  • Tjänstgörande sportredaktör: Hampus Hagman
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB