Startsida / Inlägg

Fernando Alonso är klar för formel 1 2018

av Anna Andersson
Spectators are reflected on sunglasses of McLaren driver Fernando Alonso of Spain upon his arrival for a fan meeting at the Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Thursday, Oct. 6, 2016, ahead of Sunday's Japanese Formula One Grand Prix. (AP Photo/Toru Takahashi)
Fernando Alonso är klar för F1 2018 (TT)

Fernando Alonso är klar för formel 1 2018.

Han har förlängt kontraktet med McLaren – som har en ny motorleverantör nästa år. Då samarbetar det klassiska teamet med Renault, samma team som hjälpte Alonso att vinna två VM-titlar.

– Det är fantastiskt att kunna fortsätta samarbetet med McLaren, säger Alonso till motorsporttotal.

– Mitt hjärta sa hela tiden att jag skulle stanna. Här känner jag mig som hemma.

Spanjoren  säger dock inte hur långt kontraktet är, men det handlar om ett längre kontrakt där han har möjlighet att göra andra, mindre jobb under tiden. Dock blir det inget Indy 500  2018, men det kan bli Daytona i januari.

Därmed finns tre förarplatser kvar till 2018 – Marcus Ericsson har ännu inte gjort klart med något team. Hans nuvarande team Sauber har två platser kvar att fylla och Williams har en. Toro Rossos två platser räknar jag inte för de är inte med på den öppna marknaden. Den ena går till Pierre Gasly och den andra antingen till Daniil Kyatt eller någon annan Red Bulljunior. Det sägs ju att Brendon Hartley har chansen att köra till sig en plats om han slår Kvyatt i Austin.

När det gäller Williams har Nico Rosberg nu klivit in i handlingarna. Den regerande världsmästaren är  manager för Robert Kubica. Den förre F1-föraren har genomfört två testdagar för Williams. Paul di Resta har genomfört två.

– Robert är otroligt snabb, vid sidan av Lewis är han den snabbaste föraren som jag har tävlat mot, säger Rosberg till italienska Sky.

– Han är grym och jag skulle bli glad om han  får chansen nästa år.

Robert Kubica porträtt.
Kubica (TT)

Kubica lämnade F1 sedan han skadats i en rallyolycka. Då hade han kontrakt med Renault, men den storyn känner ni redan till.

– Vad jag vet pratar Williams med fyra förare, Robert, Paul, Pascal och Felipe, säger Mercedes stallchef Toto Wolff till motorsporttotal.

Felipe är naturligtvis Massa som kör för Williams i år, men skulle ha lagt av redan för ett år sedan. Pascal heter Wehrlein i efternamn och stöttas ekonomiskt av Williams motorleverantör Mercedes. Marcus Ericssons teamkollega är dock bara är 23 år och Williams sponsor Martini vill gärna ha en förare, eller reservförare, som kan göra reklam i de länder som har en åldersbegränsning på 25 år för alkoholreklam. Vad jag har förstått handlar det om tre länder och det kan också lösas av en reservförare som har åldern inne.

•••

I helgen får du se  Carlos Sainz i Renault. Han ersätts av Daniil Kvyatt hos Toro Rosso. Brendo Hartley F1-debuterar hos Toro Rosso, han ersätter Pierre Gasly som F1-debuterade i Japan och nu kör finalen i Super Formula.

Rörigt?

Kom bara i håg följande:

Renault: Jolyon Palmer ut. Carlos Sainz in. Nico Hülkenberg är kvar.

Toro Rosso: Pierre Gasly ut, Carlos Sainz ut. Brendon Hartley in, Danill Kyatt in.

Annars kan vi notera…

…att Stoffel Vandoorne har bytt motor igen, Det betyder minst fem platsers nedflyttning i starten på söndag.

…att Daniil Kvyatt hävdar att han har ett kontrakt med Red Bull till och med 2019.

…. ett nytt rykte som cirkulerar i depån. Enligt auto, motor und sport kommer  Renault med en ny specifikation till motorn i helgen. I varje team som kör med en motor från Renault ska en förare testa nyheterna och då får vi fler bestraffningar. Det första ryktet säger att det bland annat rör Nico Hülkenberg och Max Verstappen.

…att jag är tjatig, men missa inte den nya kvaltiden. 23.00 på lördag. Som mamma till två skolbarn är jag van att upprepa mig likt en gammal LP-skiva.

 

•••

Här är däcktillverkarens tankar inför helgens tävling. Kom ihåg att väderprognosen förutspår rikligt med regn på söndagförmiddag och det finns även en risk för regn under loppet.  Mer hittar du i gårdagens inlägg med guiden inför USA:s GP:

Inför USA:s Grand Prix, 20-22 oktober 2017

Pirelli Tyre Nordic AB – 19.10.2017 11:50 CEST

I helgen väntar USA:s Grand Prix, omgång 17 av 20 denna säsong. Loppet körs på Circuit of The Americas i Austin, en bana som är populär bland förarna och som körs moturs. Pirellis utvalda däck inför loppet är de tre mjukaste däcken inom P Zero-familjen: P Zero Yellow soft, P Zero Red supersoft och P Zero Purple ultrasoft. Valet av däck, som är ett steg mjukare än förra året, kan i kombination med denna säsongs nya, bredare däck mycket väl leda till nya varvrekord. Vid USA:s Grand Prix kommer ultrasoft-däcken vara rosafärgade, då Formel 1 tillsammans med bröstcancerorganisationen Susan G. Komenuppmärksammar bröstcancer.

Fakta inför loppet på Circuit of The Americas:

  • Banans första serpentinliknande kurva är en stor utmaning för förarna, då bromsningen är svår att bedöma.
  • Det finns många omkörningsmöjligheter under loppet vilket öppnar upp för flera olika racingstrategier.
  • Banan innehåller tre långa raksträckor, vilket gör att däcken kyls ner under varje varv.
  • Vädret i Texas kan variera kraftigt mellan strålande sol och tunga skyfall.
  • Förra årets vinnare, Lewis Hamilton, valde att göra två depåstopp. Fyran Sebastian Vettel gjorde tre depåstopp.
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB