Startsida / Inlägg

Stor skandal i F1 inför Japans GP

av Anna Andersson

Det skulle ha regnat i Malaysia, det gjorde det inte.
Men det kom en vecka senare.

Regnet öser ner över Suzuka

McLaren driver Fernando Alonso of Spain steers his car in the rain during the second practice session for the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Toru Takahashi)
Regnet öser ner över Suzuka (AP)

Under den första träningen var det visserligen torrt, men under den andra var det bara fem förare som satte sina tider.
Inför morgondagen är det risk för regn under den tredje träningen, däremot säger prognosen att det troligen är torrt under kvalet. Det startar klockan 08.00 svensk tid.
Glöm inte ställa klockan och förbereda kaffebryggaren.
På söndag är det ännu tidigare. Klockan 07.00

A paper boat floats in flowing water down pit lane as heavy rain delays the start of the second practice session for the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Teamen roade sig med pappersbåtar – inte F1 (AP)

•••
Den stora snackisen under fredagen på Suzuka handlar om kollisionen mellan Sebastian Vettel och Lance Stroll efter målgång av Malaysias GP. Vettel var vansinnig på Stroll och menade att han blev påkörd, men nu har Sky Sports fått tag på filmen från onboardkameran och den visar att Stroll inte kan lastas för incidenten

– När han ser Sebastian så svänger han bort från honom, säger Skys Expert Johnny Herbert.
– Han försöker undvika Vettel, han styr absolut inte in i honom. Jag undrar varför Vettel måste köra så nära? Det var helt onödigt. Det fanns tillräckligt med plats.
Anthony Davidson, den andra Sky experten är av samma åsikt:
– En sak är säker. Man kan inte lasta Stroll för detta. Det bevisar bilderna.
Näste expert, Martin Brubdle håller med:
– Vi måste konstatera att detta helt och hållet är Sebastian Vettels ansvar.
•••
Vi kan notera att…
…Daniel Ricciardo har tagit åtta pallplatser på de elva senaste racen.
…Carlos Sainz flyttas tillbaka 20 platser i starten. Motorbyte.
… det var väldigt få förare på banan under den andra träningen. Regnet öste ner. Lewis Hamilton var snabbast – men ändå 20 sekunder långsammare än när det var torrt…..

…Valtteri Bottas har bytt växellåda och flyttas ner fem platser i starten av Japans GP.

Renault driver Nico Hulkenberg of Germany steers his car during the second practice session for the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka, Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Det är en stor skandal i F1 inför Japans GP – och Renault ligger bakom den.(AP )

… Marcin Budkowski som var FIA:s teknikdirektör har skrivit på för Renault. Det är en stor skandal i F1 inför Japans GP. Han känner till all data, både när det gäller bilarna och vindtunnlarna. Han har koll på alla nya system, alla hjulupphängningar och andra viktiga detaljer. Det var han som gav teamen klartecken för de olika idéerna inför 2018. Nu kliver han på Renaults satsning – och gissa om toppteamen är oroliga att han ska ta med sig deras hemligheter dit.
– Det är en äkta skandal att han nu är klar för Renault och kan börja jobba om ett par veckor, säger Red Bulls Christian Horner till Blick.
Han är spärrad från jobbet i tre månader från det att han lämnat FIA, men teamen tycker inte att det räcker och därför är de nu mycket upprörda.
…Marcus Ericsson var sist under det första passet, under det andra körde han inte.
– Den första träningen var okej. Vi kunde testa olika inställningar och samla data, men det andra passet så kunde vi inte göra någonting och det var synd. Det påverkar alla teamen.  Under morgondagens pass får vi ta vid där vi slutade efter det första passet och försöka förbättra oss inför racet, säger svensken.
•••

Vill du ha koll på förarnas däckval och annan fakta inför helgen. Kolla in här.

 

Här har du Pirellis tankar inför helgen:

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Japans Grand Prix, 6 – 8 oktober 2017

Pirelli Tyre Nordic AB – 06.10.2017 10:04 CEST

I helgen väntar Japans Grand Prix, omgång 16 av totalt 20 denna säsong. På Suzuka International Racing Course behöver däcken klara av långa och snabba kurvor, bland annat den så kallade ”130R” som bjuder på den längst varande höga g-kraften bland alla Formel 1-lopp under säsongen. Dock är i år första gången som Pirellis hårdaste däcktyp, Orange Hard, inte finns med på Suzuka. Precis som vid förra helgens lopp i Malaysia har Pirelli istället valt ut däcktyperna White Medium, Yellow Soft och Red Supersoft.

Fakta inför loppet på Suzuka International Racing Course:

  • Den här tiden på året är det ofta svårt att förutsäga väder och temperatur i området.
  • Banan är relativt smal, vilket försvårar för omkörningar.
  • Däcken slits generellt kraftigt. Förra årets vinnare, Nico Rosberg, valde att göra två depåstopp.
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB