Startsida / Inlägg

Nya däck till Formel 1 2018

av Anna Andersson

I dag har det varit Pirellis stora dag i Abu Dhabi. Därför skriver jag om följande ämne i dag:

Nya däck till Formel 1 2018

Däcktillverkaren har inte bara presenterat en – utan två nya gummiblandningar till nästa år.

Rosa – hypersoft

och

orange – superhard.

– Vi är glada över att kunna presentera en nyhet med våra mjukare och snabbare gummiblandningar, nämligen hypersoft. Under årets säsong har vi insett att när det är vissa speciella omständigheter har våra däck varit för konservativa. De däck som vi har tagit fram till 2018 jobbar mot målet att vi ska ha två depåstopp under de flesta loppen, säger Pirellis chef Mario Isola.

Det betyder att vi har sju olika gummiblandningar att använda när det är torrt nästa år. Det betyder också att det hårda däcket är markerat med blått, att det finns en hårdare version som är orange, men faktum är att alla gummiblandningarna är mjukare än årets versioner.

Det gör att arbetsfönstrena förändras och tanken med det hela är att nya arbetsfönster och fler gummiblandningar ska ge oss fler krativa strategier, fler depåstopp och tuffare racing.

Här har du företagets guide – vill du ha guiden till racet med fakta och statistik kring förare och bana kollar du här:

Här kommer den andra guiden: Nya däck till Formel 1 2018

•••

Nu är vi ändå kvar på 2017 – även om det bara är ett litet race kvar och därför får du nu tillverkarens tankar inför det.

 

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Abu Dhabis Grand Prix, 24-26 november 2017

Pirelli Tyre Nordic AB – 22.11.2017 15:00 CET

I helgen väntar säsongens sista Formel 1-lopp, Abu Dhabis Grand Prix på Yas Marina Circuit. Pirelli har precis som ifjol valt ut sina tre mjukaste däcktyper: Purple ultrasoft, Red supersoft och Yellow soft. Tack vare att däcken i år är något bredare än 2016 finns goda chanser till nya rekordtider.

Redan nästa vecka kommer Yas Marina Circuit att användas igen, då i samband med att samtliga förarteam får testa de nya däcken för säsongen 2018.

Fakta inför loppet på Yas Marina Circuit:

  • Tävlingarna i Abu Dhabi kännetecknas av jämn asfalt, med varierande hastigheter och flera typer av kurvor.
  • Eftersom tävlingen börjar på eftermiddagen och avslutas på kvällen sjunker temperaturen märkbart under loppets gång.
  • Precis som i Brasilien senast kör förarna motsols.
  • Medan den jämna asfalten är förhållandevis skonsam mot däcken bidrar kraftig acceleration och inbromsning till däckslitage.
  • Omkörningar är svåra, vilket innebär att strategi och kvalifikationer blir än viktigare.
  • Den populäraste strategin förra året byggde på två depåstopp.
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB