Startsida / Inlägg

Guide till Abu Dhabis GP i Formel 1

av Anna Andersson
In this picture taken on Sunday, Nov. 27, 2016, Mercedes driver Nico Rosberg of Germany celebrates after finishing second to win the 2016 world championship during the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates. Rosberg's announcement on Friday, Dec. 2, 2016 that he was retiring at the age of 31, five days after earning his first Formula One world championship, shocked the world of motor racing. (AP Photo/Luca Bruno)
2016 – Rosberg jublar över titeln  (AP)

För ett år sedan hade vi en mycket spännande VM-final i Abu Dhabi. När Lewis Hamilton vann loppet – men bromsade så mycket han kunde för att Nico Rosberg skulle bli omkörd – och inte vinna titeln.
Det var spännande.
I år betyder loppet ingenting.
VM är redan avgjort, Lewis Hamilton är mästare och flera av teamen använder det för att testa detaljer till 2018. Det är en bra möjlighet att förbereda så mycket som möjligt inför kommande säsong.

Det är onsdag. Som vanligt under en racevecka får du en genomgång av det viktigaste inför helgen. Den här gången är det en guide till Abu Dhabis GP i Formel 1 men innan vi går in på statistik och fakta så vill jag skriva ett åar racer om banan.
Inramningen kring GP-loppet i Abu Dhabi gör tävlingen till en av de häftigaste under hela året. Loppet startar i skymningen och när förarna går i mål är det kolsvart – bortsett från de fyrverkerier som lyser upp himlen. Banan ligger på en halvö i Persiska viken, intill finns en vattenpark, ett shoppingcenter och Ferrari-World med en av världens häftigaste bergochdalbanor.
Banan har också ett par ställen som är mycket speciella, utfarten från depån går igenom en tunnel och där är det brutalt trångt, där gäller det att ingen kysser muren. Då blir det kö….
En av de långsammare passagerna på banan går igenom ett hotell, vilket gör att gästerna på Yas Viceroy Hotel faktiskt kan titta ner på bilarna när de kommer körande.
Men för förarna är helgens lopp inte någon större utmaning:
– Första kurvan är okej, resten är skit, citeras Kimi Räikkönen av Kicker.
Och inte blir det någon champagne på prispallen heller…..

•••

Guide till Abu Dhabis GP i Formel 1
Yas Marina Circuit
Varvlängd: 5,554 km ( 55 varv)
Kurvor: 9 höger, 12 vänster
Avstånd till första kurvan: 300 m
Kurvor över 250 km/tim: 5 (T2, T4, T10, T15, T16)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T5, T6, T7, T8, T9, T11)
Däck: Mjuka och supermjuka
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 11, varav 4 hårda.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta fart: 66 km/tim.
Genomsnittsfart: 194 km/tim.
Så lång tid tar det att köra igenom depån när farten är 60 km/tim: 21,6 sek.
Banans debut: 2009
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp.
Lopp med säkerhetsbil: 2 ( 3 gånger har säkerhetsbilen varit på banan)
Seger från pole position: 2

Lotus driver Kimi Raikkonen of Finland, winner, right, drinks rose water as second place Ferrari driver Fernando Alonso of Spain sprays him after the Emirates Formula One Grand Prix, at the Yas Marina racetrack, in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 4, 2012. (AP Photo/Luca Bruno)
Kimi i topp 2012. (AP Photo)

Seger från lägsta startposition: Kimi Räikkönen, Lotus, 2012, startplats 4

Topp 8 kvalet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Max Verstappen, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Sergio Perez, Force India

Topp 8 i racet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Sergio Perez, Force India
———————–
15. Marcus Ericsson, Sauber

Snabbaste kvalvarven:
Absolut: 1:38.481 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
2016: 1:38.755 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:40.237 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:40.480 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:39.957 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:40.630 (Lewis Hamilton, McLaren)

Banrekord:
Absolut: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)
2016: 1:43.729 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:44.517 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:44.496 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2013: 1:43.434 (Fernando Alonso, Ferrari)
2012: 1:43.964 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Senaste fem segrarna:

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Hamilton efter pole position 2016 (AP)

2016: Lewis Hamilton, Mercedes

2015: Nico Rosberg, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Kimi Räikkönen, Lotus

Förarna med flest segrar:
Sebastian Vettel (3)
Lewis Hamilton (3)
Kimi Räikkönen (1)
Nico Rosberg (1)
•••

Tiderna som gäller i helgen:
Fredag
Kl 10.00 Träning 1
Kl 14.00
Träning 2
Lördag
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval
Söndag:
Kl 14.00 Abu Dhabis GP

Däckvalen fick du i gårdagens inlägg. Du hittar det här:

•••
Här kommer en nyhetssammanfattning…
…Williams bekräftar sin a förare till däcktestet efter Abu Dhabis GP. Robert Kubica inleder under förmiddagen dag 1 och lämnar över till Lance Stroll på eftermiddagen. Dag två kör Sergej Sirotkin under förmiddagen och Robert Kubica under eftermiddagen.

Om nu Kubica inte klarar testet, men är då aktuell? Det pratas om Daniil Kyatt eller Pascal Wehrlein.

…Jac Villeneuve, världmsästare 1997, tycker för övrigt inte alls om tanken på en comeback av Kubica:

– Det är dumheter, skrattretande, citeras han.

Även J-P Montoya är kritisk mot sin förre arbetsgivare och kallar Kubicas eventuella comeback för ”ett skämt”.
…Felipe Massa tar adjö av F1 efter helgens race.
… Marcus Ericsson är hoppfull inför helgen:
– Det är positivt att se den positiva utvecklingen som vi har haft de senaste racehelgerna och jag ska göra allt jag kan för att vi ska fortsätta att utvecklas i rätt riktning, säger han.
– Yas Marina Circuit är en rolig bana, atmosfären är fantastisk och det är fansen också.  Det brukar vara en mycket spektakulär avslutning på säsongen och jag ser fram emot helgen.
…Ross Brawn och  F1:s ägare Liberty Media funderar över att bygga om vissa F1-banor för att det ska bli fler omkörningar.
– Vi pratar med ett par banor om att göra vissa förändringar för att förbättra racingen, säger han.
Det är inte så att omkörningar garanterar att det blir bra racing, men man måste fundera över vad som hände rom två bilar får kämpa med varandra.

•••

felix-marockoJag pratade med Felix Rosenqvist (bilden) efter hans hemkomst från Macau. Han var besviken.

– Två tävlingshelger i Asien och jag har nästan in tekört någonting. De är inte kul, sa han.

– Först var det tyfonen under Super Formula i Japan, sedan masskraschen i Macau. Nu hoppas jag på med racing i Hongkong.

Där avgörs premiären i Formula E den första helgen i december.
•••
I morgon torsdag är det dags för pressträffar och presskonferens med förarna.
På återhörande!

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in i vårt inloggningssystem SPiD. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Du kan läsa mer om vårt inloggningssystem här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB