Startsida / Inlägg

Nya regler gör Mercedes nervöst inför Formel 1 2018

av Anna Andersson

Det krävs mer av motorn – men den ska hålla längre.
Det är knepigt och gör läget något mer komplicerat. Nya regler gör Mercedes nervöst inför Formel 1 2018.

Formula One - F1 - Abu Dhabi Grand Prix - Yas Marina Circuit, Abu Dhabi, United Arab Emirates - November 25, 2017. Mercedes' Formula One driver Valtteri Bottas of Finland drives during the qualifying session. REUTERS/Hamad I Mohammed
Nya regler för Mercedes nervöst inför Formel 1 2018  (REUTERS)

Chefsingenjör Phil Prew menar att det är omöjligt att få ut max ur V6-hybridmotorn utan att stöta i gränserna när det gäller tillförlitligheten.
– Vi kommer att ligga precis på gränsen hela tiden, säger han till motorsporttotal.
Han förklarar att Mercedes måste försöka gå ner i spagat mellan prestanda och tillförlitlighet eftersom Ferrari har förbättrat sig och han förväntar sig ett betydligt starkare Red Bull den kommande säsongen.
– Målet är att få ut en så bra prestanda som tillförlitligheten tillåter oss att göra. Det är ju enkelt att dra ner motorn för att garantera tillförlitligheten, men det vill vi inte. Så vinner man inga titlar.

Nya regler gör Mercedes nervöst inför Formel 1 2018
Istället handlar det om att få ut max, samtidigt som man undviker en bestraffning för att man byter för många komponenter – i kombination med en ”konstant och evig” utveckling av motorn.
Mercedes motor var den mest tillförlitliga förra säsongen, men 2018 minskas antalet tillåtna aggregat, från fyra till tre, och det ökar pressen på motortillverkaren.
Framförallt är risken stor att det blir en tuff press på kundteamen Williams och Force India.

•••

German Formula 4 driver Mick Schumacher of Van Amersfoort holds his best rookie award during the season kickoff in Oschersleben, Germany, Saturday, April 25, 2015, after ranking 9th in the race. He is the son of former Formula One World Champion Michael Schumacher. (Jens Wolf/dpa via AP)
Mick Schumacher påminenr om pappa Michael. (Jens Wolf/dpa via AP)

Mick Schumacher påminner om pappa Michael.

Lucas Baldisserri var tävlingsingenjör åt Michael Schuamcher  och har även jobbat med framtidens förare hos Prema. Där har han haft ett nära samarbete med Mick Schumacher – och det finns stora likheter mellan far och son:
– Mick är lik sin pappa på många sätt. Jag har till och med kallat honom för Michael över radion ett par gånger. Mick engagerar sig, precis som sin pappa, ofta i de tekniska bitarna, säger Baldisserri till Gazzetta dello Sport

– Ibland ledde det till diskussioner.

Men samtalen om pappa Michael skedde enbart på Micks villkor.
– Mick och jag pratade bara om hans far när han vill veta hur Schumi hade reagerat i vissa situationer.
Mick Schumacher har inte presenterat sina planer för 2018 än, men det mesta tyder på att han kör ännu ett år med Prema i EM i  Formel 3.

Hur Michael Schumacher mår är det fortfarande ingen utanför familjen som vet. Han fyllde 49 år den 3 januari och det har gått fyra år sedan han skadade sig svårt i en skidolycka, men familjen har valt att sköta rehabiliteringen bakom lyckta dörrar.
•••
Annars kan vi notera att…
…Bernie Ecclestone varnar F1:s ägare för att Ferrari mycket väl kan ha gjot sitt i F1.
– Ferrari menar allvar med sitt hot att lämna F1, säger han till auto, motor und sport.
– Sergio ( Marchionne, Ferraris president) kan överleva utan F1. Han  intresserar sig bara för affärerna.
Ecclestone fortsätter:
– Ferrari kan leva utan F1 men tvärt om fungerar det inte.
…Jac Villeneuve, mästare med Williams 1997, har varit tuff i sin kritik mot landsmannen Lance Stroll och han fortsätter:
– Williams har sålt sin själ för de miljarder som Lawrence Stroll betalar och det har egentligen bara ett syfte, att göra hans son bättre, hävdar Villeneuve i Auto Bild motorsport.
– Det är tragiskt att se vad som har hänt med teamet.
Williams är för övrigt det enda team som inte presenterat båda sina förare än.
…McLaren fortsätter att kämpa på, utan huvudsponsor.
…Honda kritiserar motorreglerna för 2018. Pressen på tillverkarens ingenjörer ökar när det nu bara är tillåtet att använda tre motorer per år. Redan i fjol hade Honda enorma problem och McLaren tvingades till bestraffning efter bestraffning. I år jobbar Honda med Toro Rosso.
– Det kommer att bli svårt, men inte bara för oss, säger Hondas projektledare Yusuke Hasegawa till motorsporttotal.
– Om vi drar ner motorernas prestanda så tar vi oss enkelt i mål, men det ger oss ingenting.

….Saubers tredjeförare Antonio Giovanazzi ska testa för Virgin i det officiella Formula E testet – hans testkollega är Joel Eriksson. Den duellen ser jag fram emot.

….
Jag vet att det inte är F1, men det är ett tag till säsongen startar och om du är intresserad av motorsport – och mandomsprov så startar Dakarrallyt i morgon.
Den stora guiden inför tävlingen hittar du här:

Kommentarer

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB