Startsida / Inlägg

Sebastian Vettel har pole position i F1-loppet i Baku 2018

av Anna Andersson

Ferrari i topp.
Sebastian Vettel har pole position i F1-loppet i Baku 2018.
Det är hans tredje pole position i rad, vilket han inte har lyckats med sedan 2013 och då körde han för Red Bull.
– Bilen kände bra i både Q1 och Q2 och jag visste att jag hade en bil som gjorde som jag ville, säger Sebastian Vettel efter kvalet.
– Det första varvet i Q3 var riktigt bra, det andra var ännu bättre men jag låste plötsligt hjulen. Det var lite överraskande. Jag hade tur som gjorde ett första bra varv och det var tur att det räckte.

Sebastian Vettel har pole position i F1-loppet i Baku 2018

 

Pole position winner Ferrari's German driver Sebastian Vettel (C) celebrates with second placed Mercedes' British driver Lewis Hamilton (L) and third placed Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas after the qualifying session for the Formula One Azerbaijan Grand Prix at the Baku City Circuit in Baku on April 28, 2018. / AFP PHOTO / Kirill KUDRYAVTSEV
Sebastian Vettel har pole position i F1-loppet i Baku 2018/ AFP PHOTO

Nu väntas ett lopp som Valtteri Bottas kallar för galet, ett lopp där Daniel Ricciardo vann från ruta tio förra året och ett lopp där vindarna kan ställa till stora problem.
– Det är svårt att ens hålla bilen rak på den långa rakan, det kommer vindar från båda hållen, de växlar och slår olika mellan husen, säger Lewis Hamilton som var tvåa i kvalet.
De fem första förarna startar morgondagens lopp på supersoft, Kimi Räikkönen som startar från ruta sex sedan han gjort en miss under sitt sista försök startar däremot på ultrasoft. Enligt Pirellis prognos behöver det inte vara någon nackdel. Chefen Mario Isola sa när han mötte media att det kan det räcka med ett depåstopp om för den förare som kör ultrasoft, han påpekade att däcken slits långsammare i racet eftersom förarna spar på bränsle. När det gäller varvtiden så skiljer det nästan ingenting mellan soft och supersoft, medan ultrasoft enligt prognosen är ungefär 0,8 till 0,9 sekunder per varv.

Mercedes som har haft problem med att få in däcken i rätt temperatur under de senaste loppen har tagit ett steg framåt. Bilarna tycktes fungera bra i kvalet och styrelseordföranden Niki Lauda var positiv när han intervjuades av ORF:

– Mercedes har kommit in i rätt däckfönster. Det fungar bättre, inget snack om saken.

 

Galet race?

Jag är väldigt spänd på vad morgondagens race bär med sig, i fjol låg Valtteri Bottas ett varv efter i inledningen av loppet och han slutade på plats två, han körde om Lance Stroll ett par meter före mållinjen.
Redan under kvalet gjorde flera förare misstag och räkna med att de kommer att göra det i morgon också. Säkerhetsbilen lär komma ut på banan – och då handlar det om att ha en bra taktik.
Missa inte starten klockan 14.10 – vill du hänga med mig och diskutera racet kör jag live från klockan 13.55.

 

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Wednesday 21 March 2018.
Ericsson är besviken , startplats 18 (Sauber).

Marcus Ericsson då?
Han var grymt besviken efteråt. Hans taktik fungerade inte alls. Han slutade på plats 18 och fick stryk av sin teamkollega för andra kvalet i rad. Charles Leclerc körde in i Q2 och till plats 14.
– Det var en katastrof, sa han själv till Viasat.
Mer om kvalet läser du här.

• Guiden inför racet med statistik och fakta hittar du här.

Snabba nyheter

Notera att….

…Williams är i fin form. Två bilar i Q2. Kan de ta poäng i morgon – och peta ner Sauber till sista plats i konstruktörsmästerskapet? Eller kan Saubers Charles Leclerc kontra och ta sina första poäng i karriären?

…Force India kör precis som Williams med motorer från Mercedes. De fungerar fint på de långa rakorna i Baku.

…Fernando Alonso startar från ruta 14, men är inte oroad.

– Vi har haft lite problem i kvalen, men har ändå tagit med oss poäng på söndagen. säger spanjoren som plockat in 22 poäng på tre lopp.
….Nico Hülkenberg har bytt växellådan och flyttas ner fem platser i starten.
…Romain Grosjean har en fruktansvärt tung säsong. I Baku gick växellådan sönder – innan han ens satt en tid i Q1. Därmed startar han sist. Inte heller Kevin Magnussen lyckdes i kvalet. Dansken som varit stark i år kvalade in på plats 15.
…Toro Rosso har problem. Stora problem. Brendan Hartley hade punktering och körd elångsamt samtidigt som hans teamkollega Pierre Gasly kom i full fart bakom honom och fick göra en rekordsnabb manöver för att inte köra rätt in i sin kollega strax före kurva 15. Ruggigt.
– Vad händer, jag kommer i 320 km/timmen, ropar Gasly över radion.
Teamet svarar att Hartley hade en punktering och inte kunde göra någonting. Det var ett ruskigt ögonblick och Gasly som hade fart för Q2 fick sitt kval förstört. Toro Rosso har startplats 17 och 19 i morgon.
…78 gånger växlar förarna under ett varv i Baku. Det ger 3978 växlingar på ett race…..
…Jenson Button kör LeMans 24-timmarslopp i juni. Där möter han bland annat Fernando Alonso.

 

Resultat kvalet till GP i Azerbajdzjan

1) Sebastian Vettel, Ferrari, 1m41.498s, –
2) Lewis Hamilton, Mercedes, 1m41.677s, 0.179s
3) Valtteri Bottas, Mercedes, 1m41.837s, 0.339s
4) Daniel Ricciardo, Red Bull, 1m41.911s, 0.413s
5) Max Verstappen, Red Bull, 1m41.994s, 0.496s
6) Kimi Räikkönen, Ferrari, 1m42.490s, 0.992s
7) Esteban Ocon, Force India, 1m42.523s, 1.025s
8) Sergio Perez, Force India, 1m42.547s, 1.049s
9) Carlos Sainz, Renault, 1m43.351s, 1.853s
10) Lance Stroll, Williams, 1m43.585s, –
11) Sergej Sirotkin, Williams, 1m43.886s, –
12) Fernando Alonso, McLaren, 1m44.019s, –
13) Charles Leclerc, Sauber, 1m44.074s, –
14) Nico Hülkenberg, Renault, 1m43.066s, – ( fem platser tillbaka, bytt växellåda)
15) Kevin Magnussen, Haas, 1m44.759s, –
16) Stoffel Vandoorne, McLaren, 1m44.489s, –
17) Pierre Gasly, Toro Rosso, 1m44.496s, –
18) Marcus Ericsson, Sauber, 1m45.541s, –
19) Brendon Hartley, Toro Rosso, 1m57.354s, –
20) Romain Grosjean, Haas, –

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in i vårt inloggningssystem SPiD. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Du kan läsa mer om vårt inloggningssystem här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB