Startsida / Inlägg

Ferrari förändrar inför Monaco GP i F1 2018

av Anna Andersson

I Barcelona låg Ferrari helt fel. Varken Kimi Räikkönen eller Sebastian Vettel hade inte någon chans mot Mercedes och silverpilen dominerade som så många gånger förr.
Nu väntar Monacos GP.
En helt annan bana, utan långa raksträckor och med 19 kurvor per varv – och ett varv är bara 3,3 km.
Och Ferrari förändrar inför Monaco GP i F1 2018. Den nya hjulupphängningen som fanns med i Spanien är utbytt. Under dagens träningar har man bytt tillbaka till den gamla hjulupphängningen eftersom Ferrari anser att den nya skapade ett betydligt större däckslitage.
– Lördagen  var bra, men vi tappade på söndagen, säger Vettel som är nöjd med att det var två testdagar efter den senaste tävlingen i Spanien.
– Vi hade lite tankar och funderingar på vad det berodde på att vi gjorde ett så dåligt race och hade så dålig fart under racet.

 

Ferrari förändrar inför Monaco GP i F1 2018

Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the first practice session at the Monaco street circuit on May 24, 2018 in Monaco, ahead of the Monaco Formula 1 Grand Prix. / AFP PHOTO / Boris HORVAT
Ferrari förändrar inför Monaco GP i F1 2018. SÅ såg det ut på träning 1 / AFP PHOTO /

Vettel kommer nu att testa den gamla hjulupphängningen under träningarna och sedan bestämmer man sig för vilken variant som ska användas under racet.
– Tiden får utvisa om vi har hittat rätt, säger tysken.
Till skillnad från 2017 har Ferrari i år ett längre avstånd mellan fram och bakhjulen, så som Mercedes varit så framgångsrika med de senaste åren.
– Det är ingen av dem som haft några problem i Monaco så jag tror inte att det gör någon större skillnad. Det är ju inte som om jag kör en buss, säger Vettel.
När de gäller backspeglarna på halo har Ferrari kvar dem, men de små extra vingarna som man hade i Spanien är nu förbjudna och bortplockade
Vill du ha mer fakta inför helgens race? Statistik, däck och bana – det hittar du här.

Saubers chef måste bromsa Leclerc

 

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Preparations, Monte-Carlo, Monaco, Wednesday 23 May 2018.
Marcus Ericsson  ska slå tillbaka. (Sauber)

Charles Leclerc kör på hemmaplan. Han har tagit VM-poäng två helger i rad och även om han kom till Barcelona med känslan att bilen inte alls fungerade så åker han hem med en pinne. Nu tror Saubers stallchef på en bra helg i Monaco.
– Det är en bana utan snabba kurvor, det bör passa vår bil. Vi måste bara bromsa Leclerc lite så att han behåller lugnet och inte vill pressa fram någonting, säger stallchef Frédéric Vasseur.
Marcus Ericsson vet också vad som gäller i helgen. Han behöver slå tillbaka. Hur han ska göra det förklarade han för mig och du läser det här.

Vill du läsa om träningarna gör du det här.

Red Bull imponerade medan Marcus Ericsson var näst sist och sist på de båda passen.

 

Tillbaka igen

Grid Girl är tillbaka i Monaco.
– Härligt, säger Lewis Hamilton.
– Kvinnor är det vackraste som finns i den här världen och när man kör ut på griden och det står snygga tjejer där, ja det är Monaco.
Därmed avslutar vi temat för denna helg.

Till sist

Vi kan notera att…

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Preparations, Monte-Carlo, Monaco, Wednesday 23 May 2018.
Charles Leclerc (MON) på hemmaplan

…Charles Leclerc är den tredje monegasken efter  Louis Chiron (1955) och Oliver Beretta (1994) som kör Monacos GP. Leclerc är född och uppvuxen i Monaco och han är 22 år gammal.
Chiron är fortfarande den förare som varit äldst när han kört ett VM-lopp i F1. Han var nästan 56 år gammal när han slutade sexa i Monacos GP 1955 och han körde faktiskt på träningen till Monacos GP 1058 – då var han 58 år gammal.
…Lewis Hamilton var på bra humör under presskonferensen. Han  hyllade Ferrari och skämtade om att han och Sebastian Vettel snart kan vara teamkollegor och om. Men han trodde inte att det skulle inträffa allt för snart.
– Han har vetorätt, därför blir det inget, sa Hamilton.
– Han har inte frågat svarade Vettel.

 

 Sedan konstaterar vi att…

…Fernando Alonso har inga större förhoppningar inför tävlingen i Monaco. Han var inte här 2017, då körde han Indy 500.
– Här vinner inget team som ligger mitt i fältet, eller längre bak, säger han.
Samtidigt hoppas han på Kanadas GP i juni, då kommer McLaren med ytterligare uppdateringar.
– När vi förstår vårt paket kan vi hämta ut mycket ur det.
…Williams tar nu tag i en nödlösning för att inte förlora hela säsongen. DEt brittiska teamet har tagit fyra poäng, Sauber elva och toro Rosso 13.
– Vi måste bort från botten. Sistaplatsen är en enorm besvikelse, säger teknikdirektören Paddy Lowe.
…Brendon Hartley, en VM-poäng, är i frågasatt. Det ryktas om att Pascal Wehrlein kan få komma tillbaka till f1, trots att han är Mercedesförare. Han är i alla fall duktig på att plocka poäng.
….Mercedes och Ferrari tjafsar igen. Den här gången handlar det om att gömma olja i bränslet och illegala batterier. Kan FIA få stopp på det gnabbet?

Ferrari sägs ha en ny mjukvara denna helg efterson den gamla var regelvidrig – men FIA kunde inte bevisa det. Det pratas om att Ferrari lyckades ta ut mer än de tillåtna 120 kW från sitt hybridsystem.
…Valtteri Bottas gör en Mika Häkkinen:

I morgon är det vilodag i Monaco – som vanligt på fredagarna inför racet. Det är PR-event, sponsorer och middagar som gäller.

På lördag väntar träning 3 och kval , även det klockan 3.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB