Startsida / Inlägg

Förarnas däckval till Spaniens GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Vad händer med F1 2019?
Det är många frågor kvar att lösa, men en punkt har blivit något mer konkret. I måndags röstade F1-kommisionen för en ändring i det tekniska reglementet. De godkände förslaget, som enligt motorsporttotal kommer från Mercedes, Force India Williams och Sauber, om att förändra både fram och bakvingen för att gör det enklare att köra om nästa säsong.
Ferrari, Red Bull, Renault, Toro Rosso, McLaren och Haas gillar inte idén och även om världsrådet röstar för den har Ferrari en möjlighet att stoppa förslaget. Teamet har vetorätt när det gäller nya regler.

Förarnas däckval till Spaniens GP i Formel 1 2018

 

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates with his trophy after winning the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, Sunday, April 15, 2018. (AP Photo/Andy Wong)
Lika framgångsrik med en motor från Honda? (AP Photo/Andy Wong)

Nu kikar vi mot Barcelona, där ska Red Bull och Honda träffas för att återigen diskutera en gemensam framtid.  Parterna förde inledande diskussioner i Baku, Red Bulls systerteam Toro Rosso kör med motorer från Honda och nu blir det möte till.
– Vi är nöjda med det samarbete som Toro Rosso har, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsporttotal.
– Tillförlitligheten har blivit klart bättre och när de gäller prestandan avvaktar vi nästa uppdatering.
Red Bulls avtal med Renault går ut efter säsongen – blir den en rejäl satsning med Honda?

Hur går tankarna inför F1-loppet i Barcelona?
Här är förarnas däckval till Spaniens GP i Formel 1 2018

Vi kan notera att Williams har valt  att ta lite risker, 10 av 13 set är supermjuka det vill säga den mjukaste varianten som finns i Barcelona. Mest konservativa är toppteamen, Mercedes, Ferrari och Red Bull, som valt mellan fem och sju set av den röda, supermjuka blandningen. Även Ericsson satsar mjukt, precis som Kevin Magnussen.

 

Snabba nyheter

Annars kan vi notera att….
…Force India har med sig tre förare till testerna i Barcelona den 15 till 16 maj, Nicholas Latifi, Nikita Mazepin och Georg Russel.
…Max Verstappen lämnade Baku för att köra ett showevent i Budapest. Straffträning?
…Renault startade sin Tour de France i går. Fram till den 10 maj ska teamet köra sin E20 i åtta olika städer. Vid premiären var det, enligt Renault, 10 000 fans på plats. De är en uppladdning inför frankrike GP den 24 juni.

I går var det 24 år sedan Ayrton Senna omkom. Hans forma kollega, men även tuffaste konkurrent lade ut följande post i går:

Han kommer alltid att finnas i varje F1-fans minne och hjärta. Vila i frid.

Ha en fin onsdag!

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in i vårt inloggningssystem SPiD. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Du kan läsa mer om vårt inloggningssystem här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB