Startsida / Inlägg

Förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018

av Anna Andersson

Vi har precis lämnat Kanada – och då är det dags att presentera förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018.
Men innan vi kommer så långt stannar vi kvar på den andra sidan av Atlanten en liten stund till.
Den röda lampan har tänts hos Mercedes.
Stallet hade inte räknat med att få stryk i Kanada – men nu är Ferrari ikapp  och förbi, dessutom jagas det av Red Bull.

Großer Preis von China 2018, Samstag - Paul Ripke
Rödluvan och vargen (Mercedes Paul Ripke)

När jag ser Niki Lauda och Toto Wolff kan jag inte låta bli att tänka på den gamla sagan om rödluvan och vargen. Niki med sin sponsrade röda keps och Wolff – ja det vet ni alla vad det betyder.
Båda två var irriterade och förbannade efter Kanada GP.
– En gång var det vi som hade var bäst och hade minst bränsle förbrukning, nu är det Ferrari och Renault, muttrar Lauda till auto, motor und sport.
Den arga vargen är ännu tygligare:
– Det var ett skitresultat, sa han till ORF:
– Vi åkte till Montreal med tron på att vi skulle vara starka, men när vi lämnade Kanada gjorde vi det med vetskapen om att Ferrari hade en bättre bil under alla helgens faser. I kvalet och i racet.
Om mindre än två veckor väntar Frankrike GP.
Till dess ska Mercedes också ha sin uppdaterade motor.
– Vi behöver den absolut och det är bra att vi får den till nästa lopp, säger Valtteri Bottas som var tvåa i Kanada.

Mer om Mercedes problem och Wolffs oro läser du här.

 

Förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018

När du nu ser förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018 så ska du notera att Hamilton och Bottas har gjort olika val, precis som Vettel och Räikkönen. Hamilton och Vettel har samma antal gummiblandningar, medan teamets andra förare har ett extra set soft.
Även Ericsson och Leclerc har valt olika däckblandningar. Ericsson har två soft, två supersoft och nio lila ultrasoft. Leclerc har ett gult soft, tre röda supersoft och nio ultrasoft.

För övrigt gjorde Marcus Ericsson och hans mekaniker ett fantastiskt jobb i depån i söndags. De bytte fyra däck på 1,72 sekunder.
Snabbare än vad någon annan gjort i F1-historien.
Mer läser du här.

Får han sparken?

MONTREAL, QC - JUNE 10: Brendon Hartley of New Zealand and Scuderia Toro Rosso walks round the circuit after retiring during the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 10, 2018 in Montreal, Canada. Charles Coates/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Kör han F1 säsongen ut? (AFP)

Är Brendon Hartleys F1-karriär snart över?
Så kan det vara.
– Om inte formen hade blivit bättre så hade vi tvingats se oss om efter andra alternativ, säger Helmut Marko till motorsportmagazin.
– Men så är det inte nu och Brendon kan konkurrera.
Toro Rosso har tagit 19 poäng i år, 18 har Pierre Gasly bokförts för. I Kanada lämnade Hartley loppet redan innan det första varvet var över – påkörd av Lance Stroll. Men trots att han lämnade racet tidigt så var trenden hos Hartley stigande, nu får vi se hur det ser ut i Frankrikes GP.

•••

Sedan kan vi notera att Viasat har förlängt rättigheterna till Formel 1 till och med 2021.

•••

För övrigt så ska ni följa Sportbladet Motor på Facebook. Här finns tips om artiklar, nyheter som rör många olika sporter och en hel del annat.

I helgen skrev vi om speedway, F1, F3, dragracing och rallycross – bland annat.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB