Startsida / Inlägg

Fördel Ferrari F1 i Kanada GP?

av Anna Andersson

Mercedes meddelade i går att de har en ny uppdaterad motor till tävlingen i Kanada.
Men den informationen har teamet nu dragit tillbaka.

Är det fördel Ferrari F1 i Kanada GP?
– Även om vi hade hoppats att kunna använda oss av en andra motor så skjuts det nu på framtiden, hälsar Mercedes.

Formula One F1 - Monaco Grand Prix - Circuit de Monaco, Monte Carlo, Monaco - May 27, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton reacts after finishing third in the race REUTERS/Benoit Tessier
Fördel Ferrari F1 i Kanada GP? (REUTERS)

Enligt det tyska teamet handlar det om kvalitetsproblem – och tillförlitligheten är A och O inom F1.

Det betyder att varken Lewis Hamilton, Valtteri Bottas eller någon av förarna i Force India eller Williams får en ny motor till helgens VM-lopp.

 

Fördel Ferrari F1 i Kanada GP?

Det har däremot Ferrari som enligt uppgifter till Bild har mellan 10 och 15 hästkrafter mer denna helg. Mercedes kör med en motor som redan genomfört sex lopp – och det på en bana där motorn gör skillnad.

Pole position winner Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates at the end of the qualifying session for Sunday's Monaco Formula One Grand Prix at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 26, 2018. (AP Photo/Claude Paris)
Seger i Monaco – men ett startstraff i Kanada (AP)

Renault har meddelat att deras motor ska förbättras inför helgen, men Red Bull har inte kommenterat det än. Trots att Adrian Newey påtalade att Daniel Ricciardo komme att behöva en ny motor och då även drar på sig ett straff så anser Ricciardo själv att han komemr att slippa. Anledningen är att man sätter i den motor som han inledde säsongen med. På så sätt undbiker man straff – och Ricciardo kan behålla den form han är i.

– Vi har en positiv trend. Tar vi ett straff tar vi också bort den vind vi har i våra segel. Därför tar vi hellre det straffet under en annan helg, säger Ricciardo – och medger att det snart kan vara dags.

– Det kan hända redan på Paul Ricard.

Det är nästa tävling – under Midsommarhelgen.

Honda och Red Bull?

Honda ska för övrigt leverera nya motorer till Toro Rosso och de ska ge 25 extra hästkrafter. När det gäller Honda pratas det om att den japanska tillverkaren eventuellt tar över som motorleverantör hos Red Bull nästa år.

– När det gäller motorfrågan vill vi ta ett beslut innan VM-deltävlingen i Österrike, säger rådgivaren Helmut Marko till motorsporttotal.

– Är det möjligt vill vi ha löst förarfrågan till dess också.

Vill du ha mer fakta och statistik inför helgen? Hålla koll på derna och på väderprognosen?
Det hittar du här.

 

Vi kan notera att…..

…Francesco Cigarini, Ferraris mekaniker som bröt benet under ett depåstopp i Bahrain den 8 april, är snart tillbaka i garaget.
– Han återhämtar sig bra och är tillbaka redan i juli, säger teamchef Maurizio Arrivabene i italiensk tv.

 

McLaren driver Fernando Alonso of Spain poses for a photo at the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Thursday, March 22, 2018. The first race of the 2018 seasons is on Sunday. (AP Photo/Rick Rycroft)
McLarens Fernando Alonso tjänar fortfarande bra – trots mer än tio år utan VM-titel. (AP Photo)

…Forbes har kommit med sin lista över världens 100 bäst betalda idrottsmän. I topp bland F1-förarna återfinns Lewis Hamilton med sina 51 miljoner dollar, det ger honom plats 12 på listan. Av hans totala inkomst kommer 42 miljoner från Mercedes, resten från reklam. Näst bäst betald är Sebastian Vettel på plats 18, han tjänar 42,3 miljoner dollar, 42 miljoner från Ferrari och 300 000 dollar är reklamintäkter. Även Fernando Alonso finns med på listan, på plats 39, och enligt Forbes hade han inkomster på 33 miljoner dollar förra året.
…David Coulthard  påtalar i en tv-intervju att han inte tror att Lewis Hamilton förlänger sitt kontrakt.
– Nej,  han lägger av 2020 för att ge ut sin första musikskiva, säger skotten i Graham Norton Show.
…Toro Rosso sägs vara intresserade av McLarens junior Lando Norris. Själv säger britten att han är smickrad, men McLaren släpper honom inte. Med andra ord sitter Brendon Hartley kvar i sin Toro Rosso – frågan är hur länge.

 

I morgon fredag drar träningarna igång men den andra träningen avslutas först klockan 21.30. Är du intresserad kollar du in sportbladet.se efter klockan 22.30. Då någonstans bör vi kunna leverera resultat och teamens tankar kring fredagens två pass.

Annars gillar du och följer Sportbladet Motor på Facebook – där får du tips om alla artiklar och även korta snabba nyheter.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB