Startsida / Inlägg

Räddade Halo livet på Charles Leclerc i Belgien?

av Anna Andersson

Efter racet är före racet – men vi lämnar inte Belgiens GP i F1 bakom oss riktigt än. Efter racet var frågan – räddade halo livet på Charles Leclerc i Belgien?

FIA har presenterat bilderna från startkollisionen och de känns läskiga. Tänk om är en tanke som inte lämnar mitt huvud.
Det var riktigt tajt för Charles Leclerc.

The car of Mclaren driver Fernando Alonso of Spain, center top, is involved in a crash along with Sauber driver Charles Leclerc of Monaco. center bottom, during the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 26, 2018. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Räddade halo livet på Charles Leclerc i Belgien? (AP)

Han kunde inte göra någonting när Fernando Alonso flög precis över hans huvud.
– Det var otäckt, det gick så fort. Jag såg bara en orange bil och kände smällen, men jag var aldrig rädd, säger han till Blick.
– Halon skadade säkerligen inte, jag har aldrig varit någon större fan en jag måste säga att jag är glad över att jag hade den över huvudet.

Hur tajt det var ser du här:

Även Charlie Whiting fick svara på följande fråga:

Räddade Halo livet på Charles Leclerc i Belgien?

– Vi kan inte spekulera i om halon räddade Charles liv eller inte, men man behöver inte ha allt för mycket fantasi för att kunna föreställa sig vilka däckavtryck som hade varit på hans hjälm om han inte hade haft skyddet. Det hade varit ett under om det inte hade varit så. Avtrycken på halons överkant är mer än tydliga, säger tävlingsledaren till tidningen.

Det har varit mycket snack om halo och snygg är den ju inte, men vad tror du? Räddade Halo livet på Charles Leclerc i Belgien?

Tidernas omkörning ?

Innan det är dags att kika lite framåt måste jag dela med mig av min absoluta favorit. En omkörning som inträffade på Spa just i dag  för 18 år sedan.

Senaste snacket kring förarkarusellen

Dagens hetaste snackis handlar om förarna – vem som kör var framöver.
Force Indias framgångar kan inte ha undgått någon, men vem sitter i bilen den här helgen?
Hittills har vi inget svar på den frågan, men vi kan konstatera att den stora förloraren kan vara Esteban Ocon.

Formula One F1 - Belgian Grand Prix - Spa-Francorchamps, Stavelot, Belgium - August 25, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates qualifying in pole position with Ferrari's Sebastian Vettel in second position and Force India's Esteban Ocon in third position REUTERS/Francois Lenoir
Esteban Ocon kvalade in som trea till Belgien GP i F1 – var kör han 2019? (REUTERS)

Han var nästan överens med McLaren, hade testat en sits i Working, men man kunde konstater att han var för lång (186 cm) för MCL 33, även om man hörde sig för lite hur läget var hos Renault.
– Vi hade nästan en deal klar med Renault, säger Mercedes stallchef Toto Wolff, som arbetar för att hitta en plats åt sin skyddsling, till Motorsporttotal.
– När vi var i Budapest trodde vi att vi hade säkrat hans framtid.
Men så skrev Daniel Ricciardo på för Renault.
– Det är synd att det har utvecklat sig på det sättet, vi var precis lika överraskade som Red Bull över det som hände, erkänner Wolff.
– Samtidigt är Esteban så duktig att han kommer att hitta en plats hos ett annat F1-team.
Och frågan är var det i sådant fall är?
Som läget är nu står förarna i kö hos Sauber.
Mercedes stallchef Toto Wolff har synts i teamets motorhome, Marcus Ericsson vill stanna, vad händer med Charles Leclerc? Ferrari vill gärna se att Antonio Giovanazzi får chansen. Stoffel Vanddorne är på väg från McLaren och hans manager Alessandro Alunni Bravi har en viktig roll hos Islero Investments AG som nu kontrollerar Sauber och Vanddorne blev mästare i GP2 med ART – och Frederic Vasseur som bland annat är teamchef hos Sauber.

Vi kan notera att….

…jag skrev en krönika i natt. Har du inte läst den än, kan du klicka här.
…Ferrari och Sebastian Vettel gjorde det snabbaste depåstoppet på Spa, 2,29 sek. Williams och Sergei Sirotkin var tvåa med 2,32 och Marcus Ericsson trea med 2,32 sekunder.
…Daniel Ricciardo kan drabbas av ett motorstraff på Monza. Han ska köra med den uppdaterade motorn på fredag.
– Under kvällen bestämmer vi oss för om motorn stannar i bilen eller inte. Om den fungerar bra i Daniels bil så kommer Max också att byta till den uppdaterade motorn underlördagen, säger Christian Horner.
..Gerhard Berger fyller 59 år i dag. Han är numera chef för DTM – och där vann Joel Eriksson sent i går kväll. Svensken är den näst yngsta föraren som vunnit ett lopp i det tyska mästerskapet. Mer läser du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB