Startsida / Inlägg

Förarnas däckval inför USA GP i F1

av Anna Andersson

Vi har hämtat oss efter Japan GP och ser fram emot USA:s GP i Texas. I dag ger jag dig förarnas däckval inför USA GP i F1 och dessutom får du förutsättningarna. Lewis Hamilton kan nå två stora milstolpar denna vecka.

Britain's Mercedes driver Lewis Hamilton is sprayed with champagne after winning the German Formula One Grand Prix in Hockenheim, Germany, Sunday, July 31, 2016. (AP Photo/Michael Probst)
Vinner Hamilton titel nummer fem?(AP)

Han kan vinna VM redan på söndag.
Vinner han USA GP i F1 samtidigt som Sebastian Vettel, Ferrari, inte är bättre än trea så är VM-segern ett faktum. Enkelt förklarat behöver han en dubbelseger för Mercedes. Om Hamilton vinner och teamkollegan Valtteri Bottas är tvåa är han mästare 2018.
Då tar han sin femte VM-titel. Det är lika många som legendaren Juan Manuel Fangio har vunnit (1951, 1954, 1955, 1956, 1957). Det är bara Michael Schumacher som har vunnit fler titlar, Schumi har sju.
När vi nu laddar inför helgens tävling i Austin, Texas kan vi konstatera att det är en bana där Lewis Hamilton trivs utmärkt. Han har vunnit samtliga lopp där sedan 2014 – det vill säga fyra lopp i rad.
Det gör att han inte bara kan säkra sin femte VM-titel på söndag utan han kan också säkra sin femte seger i rad i samma GP. Det har bara en förare lyckats med tidigare.
Ayrton Senna i Monaco.

Förarnas däckval inför USA GP i F1

När vi kikar på förarnas däckval inför USA GP i F1 konstaterar vi att det är däcktyperna soft, supersoft och ultrasoft som gäller. Ferrari inte är lika aggressiva som man har varit under de senaste loppen.

Vettel har visserligen ett däck mer av de ultramjuka än vad Hamilton har, men det är inget anmärkningsvärt. Ericsson och Leclerc hos Sauber är betydligt mer aggressiva och satsar på nio ultramjuka däck. Det valet gör även Williams och Racing Point Force India.

Snabba nyheter inför US GP

 

Former Austrian Formula One driver Niki Lauda stands in the Mercedes pit during the first free practice at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Friday, Nov. 10, 2017. (AP Photo/Nelson Antoine)
Lauda är på bättringsvägen (AP Photo/Nelson Antoine)

Niki Lauda mår allt bättre efter den lungtransplantation som han genomgick i somras. I slutet av oktober, början av november, väntas han lämna sjukhuset och förflyttas till rehabiliteringen.
Pascal Wehrlein som körde F1 med Marucs Ericsson i Sauber förra året ska köra Formula E 2019. Han tar över Felix Rosenqvists plats hos Mahindra. Svensken är klar för IndyCar 2019.
Stoffen Vandoorne kör också i Formula E nästa säsong
Racing Point Force India blev av med samtliga 59 poäng efter konkursen, men är på god väg att avancera i VM när nu fyra lopp återstår.  Teamet har tagit 43 poäng på fem lopp och det saknas 15 poäng till McLaren som är sexa.
Den förre F1-förrän Guy Edwards har avlidit i en ålder av 75 år. Han körde 11 lopp mellan 1974 och 1977, men är nog mest känd för att han hjälpte Niki Lauda ur den brinnande Ferrarin på Nürburgring 1976. Guy Edwards avled nästan exakt fem år efter det att hans son Sean omkom när han var passagerare under ett privattest i Australien 2013.

 

Fick stryk av Joel Eriksson kör F1 i helgen

 

Prize giving ceremony, 8 Guanyu Zhou (CHN, Prema Powerteam, Dallara F317 - Mercedes-Benz), 31 Lando Norris (GBR, Carlin, Dallara F317 - Volkswagen), 1 Joel Eriksson (SWE, Motopark, Dallara F317 - Volkswagen), FIA Formula 3 European Championship, round 6, race 3, Spa-Francorchamps (BEL), 27. - 29. July 2017
Det är bara ett år sedan Lando Norris fick stryk av Joel Erisson. I helgen kör han F1. Svensken har valt en annan väg och kör DTM. (Joel Eriksson Racing)

Sean Geleal ska köra fredagens första träningspass för Toro Rosso. Hos Force India får Nicholas Latfi chansen under samma pass och hos McLaren är det Lando Norris som rattar en av bilarna under FP1.
FIA:s president Jean Todt bekräftar för The Times att han besöker Michael Schumacher minst två gånger i månaden.

Den sjufaldige F1-mästaren drabbades av svåra huvudskador efter ett fall i skidbacken för snart fem år sedan och han vårdas i hemmet i Schweiz.
– Jag älskar Michael, säger Todt.
Sauber kommer även i framtiden att bygga sin F1:a i sin egen fabrik och stallchefen Frederic Vasseur vill inte att det ska vara något B-team åt Ferrari.
– Till 99 procent bygger vi bilen i vår fabrik, säger han.
– Även om det är klart att vi diskuterar vissa saker, som frågor som gäller våra förare.

I dag fick du förarnas däckval inför USA GP i F1 – i morgon får du tider, statistik och en rejäl guide.

Vi hörs !

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB