Startsida / Inlägg

F1-bloggen även med Indy Car 2019

av Anna Andersson

Detta är en F1-blogg, jag vet, men i år kommer jag att smyga in lite information från Indy Car 2019 också. Det är ett enkelt sätt för mig, Aftonbladet och Sportbladet att få plats med nyheter som inte platsar på den stora ettan eller som rasar ner i källaren lite för fort.

Felix Rosenqvist redo för Indy Car 2019
Felix Rosenqvist redo för Indy Car 2019 ( Felix Racing)

Intressent för Indy Car 2019 är stort, fattas bara annat när vi har två svenskar i mästerskapet och jag misstänker att många av er som läser här är intresserade av både F1 och Indy Car. Därför känns det ändå rätt att lägga en del av nyhetsbevakningen här.

Dagens nyhet handlar exempelvis om hur Viasat Motor kommer att bevaka Indy Car 2019 och du läser den här.

Experten Fredrik Ekblom tror att Felix Rosenqvist har chans att ta en plats bland de fem bästa i mästerskapet, medan han tror att Marcus Ericsson kan ta en plats bland de tio främsta.

Två svenska debutanter i Indy Car 2019

Jag är inne på samma linje, Felix är kollega till den regerande mästaren Scott Dixon i ett team med enorma erfarenheter av Indy Car. Han är enormt duktig på att lära sig köra olika typer av bilar och han lär sig snabbt, han har dessutom vunnit lopp i samtliga mästerskap som han har kört en full säsong och han är en förartalang. Han kommer närmast från Formula E där det handlade enormt mycket om att spara på energi. Nu kommer han till Indy Car där det gäller att vara streetsmart och spara bränsle.  Fuel saving  är en enormt viktig de i det strategiska spelet i Indy Car.

Jag tror däremot att Marcus behöver lite mer tid på sig att komma in i mästerskapet. Han har haft fem tuffa år bakom sig och kört F1 som är lite mer sofistikerat än Indy Car. Men räkna int ebort honom, han sitter också i en  bil som kan vinna lopp och det vore väldigt roligt om han kunde få sin revansch och bli en vinnare igen.

Här är för övrigt tiderna som gäller i helgen:

Premiär för Indy Car 2019

Fredag 8 mars

Fri träning 1: 16.45-17.30
Fri träning 2: 20.20-21.05

Lördag 9 mars

Fri träning 3: 16.25-17.10
Kvalificering: 20.30-21.45

Söndag 10 mars

Warm-up: 14.20-14.50
Race (110 varv):
18.30

Vill du ha koll på guiden med alla lopp, förare och  datum? Den publicerade jag redan i november, jag har uppdaterat den flera gånger sedan dess och du hittar den enkelt här.

Om du inte redan har beställt Sportbladets F1-bibel med en rejäl guide till Indy Car så kan du köpa den i affären nästa vecka. Tyvärr efter premiären, men det gick inte att göra på något annat sätt eftersom vi ville hinna få med de intervjuer jag gjorde under den andra testveckan i Formel 1 och då blev det för tajt med pressläggningen. Det fanns liksom ingen anledning att  prata med förare innan de ens testat bilarna ordentligt.

F1- veckans snackisar

Nu ska vi däremot snacka lite formel 1.

Nyheter för alla Ferraris fans i Australien. (AP Photo/Joan Monfort)

Det har varit bilsalong i Geneve, Schweiz, och jag har nåtts av pratet om att Misson Winnow försvinner från Ferraris bilar. Philipp Morris hade tydligen lite problem med hälsomyndigheten.

– Trots det har vi en överraskning till alla fans på vår bil i Australien , säger Ferraris VD Louis Camilleri i samband med bilmässan.

När vi ändå är inne på premiären så är Lewis Hamilton  inte lika förhoppningsfull. Han gillar inte däcken.

På ren svenska var han riktigt irriterad på däcken och dess tillverkare när han mötte media under F1-testernas sista dag.

– Vad vill ni veta? Om däcken är bra? Jag har inte speciellt många bra saker att säga om

dem så det är lika bra att jag är tyst, sa Hamilton.

– Det kommer att bli en utmaning. De är mer utmanande i år än vad de var förra året, men det är samma sak för alla så….Sedan har vi alla olika namn som gör det ännu rörigare. C5, C4, C3, C2 och C1, för mig är det ännu rörigare än alla färgerna vi hade förra året.

I år  kommer Pirelli bara att ange vilket däck som har den hårdaste, mellersta och mjukaste blandningen varje lopp, Den mjukaste blandningen är alltid röd, den mellersta gul och den hårdaste vit. Sedan kan det vara olika däck från tävling till tävling.

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB