Startsida / Inlägg

Michigan Avenue: Detroit är som Bengtsfors fast större

av Urban Andersson
GM:s huvudkontor, Renaissance Center i Detroit.

I fem år följde jag de tappra invånarna i Bengtsfors och deras kamp för att stoppa avfolkningen av hembygden. De senaste årens bekymmer i Bengtsfors beror på att den amerikanska jätten Lear lade ner tillverkningen av bilstolar 1999.
Nu befinner jag mig i Lears hemstad Detroit. Här är Gluff-gluffs grotta och då menar jag inte bara Lear utan också General Motors som stängde Saab.
Detroit är som Bengtsfors, fast 100 gånger större. Samtalen är desamma:
Några få storindustrier har bestämt allt i bygden. Se hur det gick. Vi måste skapa många småföretag i stället.
Framtiden handlar om kunskapföretag.
Satsa på utbildning!
Hur ska vi få ungdomen att stanna?
Detroit tappade en fjärdedel av sina invånare mellan 2000 och 2010. Det var bara fortsättningen på en lång, dyster trend. Staden har förlorat över en miljon invånare sedan 1950 och invånarantalet är nu runt 700 000.
Visst finns positiva tecken, åtminstone i så måtto att stadens fäder städat upp i innerstaden. Jag kan promenera flera kvarter utan allt för stor risk att bli rånad. Jag måste naturligtvis vara försiktig, säger en gammal Detroitbo, men det faktum att jag alls kan ta en promenad är sensationellt. Det hade inte varit möjligt för fem år sedan.
En bit upp på Michigan Avenue finns ett kvarter med flera restauranger. En av dem heter Slows och är alltid fullsatt. En annan heter Mercury och har goda milkshakes. Nyss var kvarteret slum. Restaurangerna är ett belägg för att det går åt rätt håll, fast befolkningen minskar.
En dam försäkrar att man kan promenera ända in till stan – utan fara!

Michigan Central Station övergavs 1988. Sedan dess har den bara stått och förfallit.

Sådana diskussioner var jag aldrig med om i Bengtsfors. Men allt annat känner jag igen. I Bengtsfors öppnade en driftig ung kvinna kafé i centrum, ett belägg för den nya tidens entreprenörsanda.

Jag är inte säker på vad jag ska dra för slutsatser av liknelsen mellan Detroit och Bengtsfors. Kanske inga. Kanske bara att Bengtsfors bekymmer är måttliga när man betänker hur det är i Lears och General Motors hemstad.

Ett stenkast från Slows ligger järnvägsstationen, på sin tid världens största, stängd sedan 1988, en tom katedral till minne av en döende industrialism.

  • Tjänstgörande redaktörer: Erik Melin och Anna-Cajsa Torkelsson
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB