Startsida / Inlägg

Kritiken mot beslutet är massiv – och intressant

av Jan Helin

Beslutet att inte publicera annonser från Sverigedemokraterna möts av en massiv kritik i forum och på bloggen. Trots att jag deklarerat att vi kommer att publicera såväl debattartiklar från partiet liksom att fortsätta att nyhetsbevaka och granska Sverigedemokraterna. Kritiken rör sig i huvudsak enligt två spår:

  1. Jag stoppar debatten.
  2. Jag startar debatten.

Det kan tyckas uppenbart motsägelsefullt, men hänger faktiskt ihop. På punkt ett menar jag med bestämdhet att jag är oskyldig. Att inte ta in annonser från Sverigedemokraterna är inte samma sak som att kväva debatten. Redan imorgon publicerar jag en debattartikel från Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson. Det är inte debatten vi stoppar, inte deras åsikter.  

En annons är en envägskommunikation. Sverigedemokraterna har hittills använt den till att värna djurskyddet genom att använda gulliga djur i annonser, och annat behjärtansvärt. Jag vill helt enkelt inte vara passiv bärare av sådana budskap när det samtidigt i deras partiprogram står:

”Den mångkulturella samhällsordningen är i dag ett allvarligt hot mot den inre sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för hela den solidariska svenska välfärdsmodellen.”

Jag menar att debatten med Sverigedemokraterna ska starta där. Vad betyder det i praktiken? Hur vill de skapa denna inre sammanhållning och stabilitet? Hur vill de, som de säger, återskapa en gemensam nationell identitet?  Det är den debatten jag som publicist vill medverka till att driva fram.

Det leder oss alltså till det andra spåret i kritiken. Jag spelar Sverigedemokraterna i händerna med detta beslut. En viktig del i deras retorik är att de stängs ute från medias arenor eftersom media är makten och makten har en dold agenda där invandring inte får kritiseras. Att jag nu stoppar deras annonser ger dem bara bränsle för att driva denna argumentation. Det här är svårare. Men jag ska utan omsvep erkänna att det var en viktig del i mitt beslut att vilja starta en debatt om och med Sverigedemokraterna.

De här kritikerna av mitt beslut menar att det bästa sättet att hantera Sverigedemokraterna är att förbigå dem med största möjliga tystnad. Jag tror inte på det. Sverigedemokraterna har i dag starkt fäste i Sveriges lokalpolitik. De är idag representerade i hälften av Sveriges kommuner och tre landsting. Det är inte längre möjligt att tiga ihjäl Sverigedemokraterna. Att inte publicera deras annonser är från min sida också avsett som en väckarklocka till andra politiska partier och debattörer. Sverigedemokraternas väg mot riksdagen bör inte kantas av största möjliga tystnad i kombination med annonser med bilder av gulliga djur.

Jag kommer att medverka i Aktuellt 21.00 ikväll och i SVT:s morgonsoffa med Jimmie Åkesson i morgonbitti för att försöka föra denna diskussion vidare.

  • Tjänstgörande redaktör: Martin Nilsson
  • Chefredaktör, ansvarig utgivare och VD: Jan Helin
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Sajtchef: Lena Widman
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB