Startsida / Inlägg

Ett årsbokslut – ekonomiskt och publicistiskt

av Jan Helin

Aftonbladet inför från ochmed i år en nyordning: Samtidigt som vi redovisar vårt resultat för 2011 genomlyser vi också vår publicistiska verksamhet. Alla siffror om vår ekonomi, upplaga, räckvidd och trafik. Men också antal fällningar i Pressens opinionsnämnd, vilka priser vi vunnit och vilka sponsorskap Aftonbladet har.

Det är ett led i vår strävan att som marknadsledare vara Sveriges mest transparenta tidningshus.Siffror och bokstäver ska dansa i ett tidningshus, sade kvällstidningslegendaren, Expressens förre chefredaktör Bo Strömstedt klokt en gång. Det gäller fortfarande. Men frågan vem som för och vem som följer är inte lika självklar på 2000-talet som på 1900-talet.

Här kan du läsa en intervju med en glad Anna Settman, Aftonbladets vd, om att Aftonbladet går bättre än någonsin ekonomiskt just nu. Återigen kan vår vd presentera det bästa resultatet av alla dagstidningar i Sverige med 310 miljoner som helårsresultat.

Skärmavbild 2012-02-17 kl. 12.31.53.png

Aftonbladets vd Anna Settman.

2011 blev ett bra år publicistiskt för Aftonbladet då vår journalistik dels nådde den största publiken någonsin, 2,6 miljoner dagliga läsare i december enligt Sifo/Orvesto. Men också ett år då vi vann flera fina priser för vår journalistik. Bland annat:

• Guldpennan från Svenska Publicistklubben. Sportbladets Erik Niva.

• Årets fotograf från Svenska pressfotografernbas klubb. Magnus Wennman.

• Årets Bild från Svenska pressfotografernas klubb. Peter Wixtröm.

• Per Wendels pris från Expressen. Anette Holmqvist.

• Schibsted Journalism Awards. Årets berättare. Staffan Lindberg och Urban Andersson.

• Best of Scandinavian News Design. Guld. Emma Rigmorsdotter.

• Best of Scandinavian News Design. Award of Excellens. Gunnar Hellsing.

• World Press Photo. 2nd price News stories. Niclas Hammarström.

Vi vann också flera fina priser för vår affärsverksamhet:

• Årest Säljare. Schibsted Sales Awards. Martin Bolter.

• Guldägget. Andra pris. Livelöpet.

• Årets marknadsinsats. Årets dagstidning. Rockbjörnen.

• Schibsted Sales Awards. Årets prestation. Nicklas Hermansson, Pontus Carlgren, Håkan Andreasson.

• Schibsted Consumer Awards: Tidningshjälten.

 

Här kan du läsa min kommentar till det publicistiska året 2011 med några trendspaningar:

2011 var ett intensivt nyhetsår. Det inleddes dramatiskt och hoppfullt med den arabiska våren. Aftonbladets läsare chattade direkt via vårt team på plats med ungdomar på Tahrirtorget och fick reda på att det mesta av den viktiga informationen och nyhetsförmedling skedde via sociala medier i studenternas mobiler. För den som är intresserad av mediers utveckling är det ett tydligt tecken på hur 2011 blev mobilens genombrott. Med 1,7 miljoner unika besökare i veckan just nu är mobilen den utgåva av Aftonbladet som ökar allra snabbast just nu.

Sommarens stora historia borde ha varit Storbritanniens egna version av Watergate när tidningsmogulen Rupert Murdoch lade ner tabloiden News of the World. Det är en historia med djupa implikationer för relationen mellan statsmakt och medier. Och en historia som ger vatten på kvarnarna åt dem som i Sverige vill inhägna yttrandefriheten med mera lag.

Nästa år har vi sannolikt en lag om kränkande fotografering i Sverige. När detta skrivs avgörs en lagrådsremiss om privatlivskränkning som riskerar att kriminalisera viktiga journalistiska arbetsmetoder..

Men en ensam galning i Norge ändrade nyhetsagendan i världen under några svarta sommarveckor. Den vedervärdige mannen på Utöya mördade 69 unga av politiska skäl. Hans manifest fick tårarna över hans dåd att bli till kalla kårar. Tankegodset i manifestet gick att hitta i alla stora nyhetstidningars anonyma kommentarsfält dagligen, till och med vissa uttryck och ord var identiska.

Jag ville inte vara utgivare av sådant anonymt hat längre. Aftonbladet avskaffade de anonyma läsarkommentarerna efter sommaren.

En ansvarig utgivare har ett ansvar att inte medverka till dehumanisering av folkgrupper. Vår 1900-talshistoria och den politiska utvecklingen i Europa just nu kräver av en publicist på 2000-talet ett försvar av allas lika människovärde.

Hösten blev en tung period för oss internt på Aftonbladet. Vi bemannade ner tidningen med 75 tjänster, varav 55 på redaktionen. Vi såg samma rörelser i alla stora mediehus i Sverige. 2011 var ett år då vi blev färre anställda journalister. Det är ingen utveckling som någon publicist kan tycka är bra.

Nyhetsmässigt blev hösten stark för Aftonbladet. Det offentliga samtalet kom i mångt och mycket att utgå från Aftonbladetreportern Annette Holmqvists avslöjande om socialdemokratiske partiledaren Håkan Juholts dubbla bostadsersättningar.

I dag följs nästan varje journalistiskt avslöjande omedelbart av debatt om media. Typisk fråga för 2011: Är allt egentligen medias fel?

Det är sunt att media debatteras och ifrågasätts. Kritisk granskning stärker i längden också journalistiken. Men det börjar finnas ett underliggande journalistförakt i vissa debatter som säger att snart sagt alla tillkortakommanden egentligen kan skyllas på att media granskar dem.

Vintern inleddes med ett nytt stort scoop av Aftonbladet. Hemliga bandupptagningar visade att kungens vän Anders Lettström säger att han hållit kungen informerad om sina kontakter med organiserad brottslighet. Det var eftervågorna av ett år där en glasvägg i offentligheten fallit mellan medier och kungahus. Smärtsamt för kungafamiljen och ett blottläggande av en komplicerad relation mellan moderna personfixerade medier och ett extremt personfixerat statsskick. Också detta blev föremål för debatt. Medierna är för hänsynslösa mot de folkkära kungligheterna. Det står alla fritt att tycka. Men vi kan inte kalla oss för en demokrati om den fria pressen inte rapporterar om att statschefens vänner har affärer med organiserad brottslighet.

Aftonbladet har aldrig i historien haft så många läsare som 2011. Totalräckvidden i december mättes av Sifo/Orvesto till 2,6 miljoner dagliga läsare. Det kan jämföras med en totalräckvidd på cirka 1,4 miljoner 1970, året då Aftonbladets upplaga var högst i historien och nostalgiker brukar beskriva som en guldålder för dagspressen.

Nostalgi är och förblir förnekande. Ett förnekande av det svårare, mer smärtsamma, mindre begripliga och mer spännande nuet. Förmågan att inte förtränga nuet har gjort Aftonbladet till Sveriges största tidning. Och i dag den mest lönsamma vid sidan av affärstidningen Dagens Industri. Man får slå ihop räckvidd och resultat för de tre kvällstidningarna Expressen, GT och Kvällsposten för att komma upp i en dryg hälft av Aftonbladets räckvidd och en dryg tredjedel av Aftonbladets resultat.

Det förvissar oss om att vår strategi är rätt: Var nyhetsledande. Maximera antalet läsare, optimera printaffären och fokusera på digital affärsutveckling.

Aftonbladets mål för 2012 är att fortsatt vara Sveriges största och mest engagerande nyhetskälla för alla som vill vara uppdaterade och ge dig något att prata om.

Välkommen att följa med oss!

Så här såg vår rapport ut i tidningen i dag:

Skärmavbild 2012-02-17 kl. 12.40.36.png
Tidningsuppslaget i dag med årsbokslut och publicistiskt årsbokslut.
  • Tjänstgörande redaktör: Elin Wieslander, Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB