Startsida / Inlägg

Hur DN avslöjar en ond avsikt

av Jan Helin

DN gör i dag en rubrik som saknar täckning till en ganska rörig text. Till det lägger man en bild på mig som avslöjar DN:s avsikt: Framställ Aftonbladet som klandervärt.

Så här ser DN:s artikel ut:

bild-21.jpg
DN i dag.

 

Saken egentligen: Ett felaktigt formulerat säljbrev från en säljare på bolaget Minimedia börjar cirkulera i sociala medier. Brevet ger intrycket av att det går att betala för att få journalistik gjord i Aftonbladet.

Det är helt fel. Aftonbladet säljer självklart inte journalistik på det sättet. Det får varken i säljbrev, eller någon annanstans, råda någon tvekan om att Aftonbladet inte tar journalistiska uppdrag mot betalning. Jag har pratat med Mininedias ledning om saken och de har nu ändrat sina rutiner så att felet inte ska kunna uppstå igen.

Det felaktiga säljbrevet handlade egentligen om så kallade advertorials. I detta fall till annonsprodukten Media Update. Det är en typ av annons som är illa förklädd till journalistik. Men alltid tydligt annonsmärkt i Aftonbladet.

Denna typ av innehåll hittar du dagligen i Sveriges dagstidningar. Alltid tydligt annonsmärkt. ”Hela denna bilaga är en annons”, brukar det stå om det gäller print.”Hela denna avdelning är en annons” om det är online.

Det är alltså hos en säljare av en sådan annonsprodukt felet gjorts. Aftonbladet har inte gjort något fel, utan är drabbat i detta fall när en säljare försöker få det att låta som att han kan sälja redaktionellt material in i Aftonbladet.

Men det skiter DN i. Det är ju ingen story att skriva om ett felaktigt säljbrev från ett bolag som ingen hört talas om utanför mediabranshcen. Roligare att banka på Aftonbladet tänker DN på gammalt malligt manér.

Något pikant är det att DN ägnar sig åt exakt samma sak. De publicerar massor av advertorials. Jag upplyser reportern om detta i ett mail med exempel. Jag är inte direkt chockad när jag på morgonen ser att det inte kom med i artikeln. Men här är ett exempel från dn.se i dag på en advertorial från spelbolaget bwin:

 Skärmavbild 2012-02-16 kl. 13.58.15.png

Annonsen ligger inne i DN:s redaktionella miljö. När du klickar på den öppnas denna undersajt med köpt ”journalistik”:

Skärmavbild 2012-02-16 kl. 13.57.50.png
Advertorial på Dagens Nyheter

 

Om DN klarat att frigöra sig från sin lust att klippa till Aftonbladet hade de kunnat skriva en intressant artikel med utgångspunkt i det felaktiga brevet. Här finns en viktig diskussion om hur olika aktörer i dag vill ta sig in i journalistiken. Två mer spännande exempel än advertorials på detta är hur Handelsbanken av produktionsbolaget Strix köpt och sänder sitt egna tv-program om ekonomi.

Eller hur Avanza bank integrerat servicejournalistik med sin kommersiella tjänst på ett så begåvat sätt att, om jag ska vara helt ärlig, får mycket bättre överblick och hjälp än av DN:s oberoende ekonomisidor. Någon kritisk granskning av Avanza får jag naturligtvis inte där, men det är en utmaning för servicejournalistiken på riktigt. Det lär inte bli bättre av att Sveriges största morgontidning avsiktligt sätter felaktiga rubriker för att försöka klämma till Aftonbladet.

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Alex Rodriguez och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB