Startsida / Inlägg

Söndagskolumn #22 Om hur nagellack blir politik

av Jan Helin

SÖNDAG 9 September 2012.

Ni kanske tror att Michelle Obamas nagellack inte har ett dugg att göra med politik?
I så fall är ni blåbär inom politisk kommunikation, kära läsare.
Hon håller ett lysande tal. Personligt om sin kämpande man, feministiskt flammande om sjukvårdsreformen, lagen mot lönediskriminering och rätten till abort.
Men framförallt gör hon några mycket exakta och dramatiska handrörelser som exponerar hennes nagellack. Det är blågrått och modevärlden går bananas.

Wall Street Journal skrider till verket för att besvara frågan som nu kokar i sociala medier: Vad det är det för nagellack Michelle Obama har på sig?
Vita Huset bekräftar till Wall Street Journal att det är ”Artistic Nail Design Soak Off Colour Gloss in ’Vogue’”.
De inflytelserika modebloggarna går efter detta besked i komplett spinn över hur den blågrå nyans hon valt består av ”lika delar Katy Perry som high school goth” och hur osannolikt djärvt det är av en kvinna över 30 att välja en sådan produkt.

En konservativ CNN-kommentator, Erick Erickson, kan inte behärska sig. Han blir så till sig i trasorna av Michelle Obamas sprakande framträdande att han helt enkelt twittrar en kommentar om hur demokraternas konvent liknar ”Vagina Monologues”. Hans tweet blir omedelbart en story på Huffington Post och bilden av republikanen som gubbsjuk gubbe från förr i kontrast mot modern progressiv demokratkvinna är effektivt spridd över världen.
Om den är sann? Please… Vi pratar politisk kommunikation nu.

Politisk kommunikation är medveten kommunikation om politik. Det är ordet ”medveten” som laddar utbytet av symboler, meddelanden och budskap.
De amerikanska partikonventen är världsmästerskap i politisk kommunikation. Det går att säga så eftersom de är startskotten till finalen i kampen om världens mäktigaste ämbete.
Du kan utgå ifrån att bokstavligen allt du ser och hör är medvetet och mer eller mindre lyckad politisk kommunikation. Inte sällan med en för oss svenskar okänd, men i USA given dramaturgisk ram.

Det är till exempel helt medvetet att utrikesministern Hillary Clinton inte är på plats fast hennes man talar. Utrikesministern ska i utövandet av sitt ämbete stå ovanför partiernas käbbel. Därför är det ingen slump när Vita huset via nyhetsbyrån Bloomberg släpper en bild till pressen där Hillary Clinton sitter i Östtimor och tittar på en videoskärm när hennes man talar. Att hon på denna bild lagt sin högra hand på sitt hjärta är självklart medveten politisk kommunikation.

Det är noggrant regisserade detaljer för att servera de över 15 000 journalisterna från hela världen som bevakade demokraternas partikonvent uppslag och vinklar som stödjer Barack Obamas huvudbudskap.

Ett djärvt nagellack som symbol för modernitet och progressivitet jämfört med bakåtsträvande, en hand på hjärtat som symbol för gemenskap i kontrast mot var man för sig själv.
I svensk journalistik är symboler som uttryck för politik inte ett så vanligt ämne. I amerikanska medier har det denna vecka varit givet med analyser om Michelle Obamas nagellack, bilden på Hillary Clinton och det faktum att Barack Obama valde bort inramningen med grekiska kolonner på scenen denna gång.

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Frida Westergård, Love Isakson Svensén och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB