Startsida / Inlägg

Aftonbladet gör ett historiskt resultat

av Jan Helin

Aftonbladets resultat för helåret 2012 är 312 miljoner kronor i vinst (Ebitda).

Det är det bästa resultatet av alla svenska dagstidningar och ett av Aftonbladets tre bästa resultat någonsin.
Aftonbladets totalräckvidd i december månad 2012 uppgår till 2 858 000 läsare per dag.
Det är fler läsare än någonsin i historien.

Aftonbladet är i dag Sveriges mest lästa och mest vinstgivande dagstidning. Men det är inte det som gör Aftonbladets resultat för helåret 2012 historiskt.
De enskilt viktigaste siffrorna i Aftonbladets helårsrapport är istället dessa:
• Fördelningen av annonsintäkterna är 56 procent online och 44 procent print.
• 75 Msek i annonsintäkter för Aftonbladet mobil. Det är en tredubbling jämfört med 2011.

Som första tidning i Sverige, och sannolikt i världen, kan vi visa högre annonsintäkter online jämfört med print.

Det är historiskt och det är vad som gör Aftonbladet till marknadsledaren på den svenska tidningsmarknaden och den tidning som leder utvecklingen genom strukturomvandlingen från analogt till digitalt.

Men också Aftonbladet har stora utmaningar framåt i ett blixtsnabbt föränderligt medielandskap.
År 2012 var året då hela tidningsbranschen slutligen tog in verkligheten. Digitaliseringen och läsarnas förändrade vanor har varit uppenbara i över tio års tid, men nyhetsbranschen har som helhet befunnit sig i en förnekelsefas. De många sparprogram som lades på svenska dagstidningar 2012 var tråkiga och tydliga tecken på att branschen nu är igenom förnekelsen av strukturomvandlingen.
Förhoppningsvis ersätts de beskeden mot lanseringar av en lång rad initiativ inom online journalistik 2013. Ingen i någon bransch har någonsin lyckats bromsa sig igenom ett epokskifte. Digitaliseringen av medier är på det viset lik andra omvälvande förändringar. Mod och nytänkande belönas, till skillnad mot nostalgi och försvar av rådande ordning.

Aftonbladets uttalade mål är att inom de närmsta åren bli ett onlinebolag som också ger ut en papperstidning, så länge den är efterfrågad och bidrar ekonomiskt.

Den stora kulturförändringen är att inse att pappersutgåvan inte längre är en volymprodukt, även om räckvidden ännu är imponerande. Att optimera produktion, tryck och distribution av papperstidningen, istället för att maximera upplagans volym, har varit mycket lyckosamt för Aftonbladet. Det gör att vår printaffär står mycket stark, trots intäktstapp på upplagan med åtta procent.

Vår strategi framåt vilar på en analys som säger att en dagstidning måste igenom tre brytpunkter för att överleva strukturomvandlingen.

Den första brytpunkten handlar om att få fler läsare online jämfört med print. För att nå dit krävs utveckling av journalistiken så att läsarna följer med ut i de nya digitala utgåvorna. Före denna brytpunkt är nådd är den nödvändiga kulturella förflyttningen till online svår att göra.
De flesta inser att onlineutveckling är viktig, men agerar ändå i huvudsak i akt och mening för att skydda innehållet i papperstidningens långsamma och dyra distributionsform så länge som papperstidningen har fler läsare. Det riskerar att skada varumärkets trovärdighet som nyhetsförmedlare online.
Aftonbladet fick fler läsare online jämfört med print redan 2004 och är till denna dag den enda dagstidning i Sverige som nått denna första brytpunkt.

Vår erfarenhet är att det är bättre att ta sig igenom brytpunkt ett med en strategi för aktiv läsartillväxt online istället för att vara rädd för ”kannibalisering”. Vår analys har varit att det viktiga är att behålla läsarna i Aftonbladet. Inte i en särskild distributionsform av Aftonbladet.
Fokus på brytpunkt ett hade försvårats om någon dagstidning visat en signifikant ökning i print. Så har inte varit fallet. Printnedgången har de senare åren varit tydlig rakt igenom hela det svenska tidningslandskapet och internationellt. Det, i kombination med stadig läsartillväxt online, har gjort att vi kunnat analysera nedgången som strukturell. Aftonbladet har under resan genom brytpunkt ett förmått att förbli störst av dagstidningarna inom printräckvidd och är idag största nyhetskälla inom såväl print, web, mobilt som web-tv. Två tredjedelar av Aftonbladets 2,8 miljoner dagliga läsare är online.

Brytpunkt två handlar om att få med sig kommersiella partners, annonsörer, genom strukturomvandlingen från analog nyhetskälla till digital. Också våra partners affärer ändras i grunden av digitaliseringen. Om vi ska vara intressanta för dem framåt krävs ett onlinefokus i utvecklingen av annonsprodukter. Dagspressen är som bekant inte ensamma om att vilja hjälpa annonsörer att hitta sina kunder online.
Ett hårt arbete och fokus på annonsutveckling online ledde fram till att Aftonbladet vid årsskiftet kunde konstatera att vi åtta år efter brytpunkt ett nu är igenom brytpunkt två:

Vi har idag högre annonsintäkter online jämfört med print. Ett makalöst jobb av vår säljorganisation.

Att utveckla våra annonsprodukter online kommer fortsatt att vara ett mycket viktigt fokus för oss framåt. Alldeles i synnerhet gäller det våra utgåvor i mobila plattformar.

Parallellt med det sätter vi nu vår kurs mot brytpunkt tre. Vi definierar den som punkten då betalintäkterna online kan bära de fasta kostnaderna för en kraftfull redaktion.
Det finns säkert andra sätt att definiera denna brytpunkt. Men för oss är den publicistiska verksamheten den helt bärande.
Aftonbladets finns för att varje dag försöka vara Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats för alla som gillar att vara uppdaterade.
Det kräver en kreativ och energisk redaktion med självförtroende. En redaktion som ständigt jobbar för scoopet, som brinner för nästa stora story.

När en sådan redaktion tillsammans med våra IT-utvecklare brinner för att ständigt hitta sätt att förnya journalistiken och jobbar ihop för att hitta smartare sätt att producera den finns skäl att känna tillförsikt om framtiden.

Aftonbladet är med 159 000 digitala Plus prenumeranter och en växande affär i tjänster som Viktklubb en god fjärdedel på vägen mot brytpunkt tre.
Vårt mål är att komma dit de närmsta åren för att kunna säga:
Aftonbladet kom först till framtiden!

I linje med detta väntar stora och spännande utmaningar 2013. Ett år fullt av lanseringar och nyheter för Aftonbladets del.
Om vi lyckas hoppas vi bland annat kunna säga att det blev året då kvällstidningen äntligen fick bli tv. Live och i programform.
Tack för att du följer oss!

  • Tjänstgörande redaktörer: Raluca Dintica och Anders Hovne
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB