Startsida / Inlägg

Kryssningstrenden är helt klart ute

av Anders Hedberg
Costa Diadema. Promenaddäcket är det med de tre ”parasollerna” (ovanför livbåtarna). Foto: Costa Cruises
Costa Diadema. Promenaddäcket är det med de tre ”parasollerna” ovanför livbåtarna. Foto: Costa Cruises

Finlandsfartygen Silja Symphony och Silja Serenade blev något av stilbildare när de lanserades i början av 1990-talet med en gågata i mitten av fartyget. Samma koncept återfinns till exempel på världens största kryssningsfartyg Oasis of the Seas och Allure of the Seas.

Men nu är trenden att promenaddäck kantade av nöjen istället ska vara vända ut mot havet. Först ut var Norwegian Cruise Lines med The Waterfront, som finns på deras senaste fartyg Breakaway och Getaway. Promenaddäcket kantas av trevliga uteserveringar och barer, men tyvärr skyms utsikten lite av livbåtarna som hänger ut från däcket under.

Nu hänger italienska rederierna MSC och Costa på ute-trenden.

På två av MSC:s kommande fartyg (som rederiets högsta höns redan kallat ”havets Iphone”) kallas konceptet Seaside. En extra finess här är att fartygen förses med speciella vindavvisare, så att resenärerna inte ska störas av blåst när fartyget åker.

Costas nya flaggskepp Diadema, som har premiär i november, får också en fräck 500 meter lång promenad på utsidan av däck 5. Förutom restauranger och barer finns här också bland annat cabanas att hyra samt två bubbelpooler som hänger ut över havet från sidan av fartyget. Det gäller att sticka ut i den här branschen…

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Alex Rodriguez och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB