Har jag barn jag inte visste om?

Min före detta, mina barns mamma,
skickade mig ett hemskt mail inatt.
Jag fattar absolut ingenting! 
Vad har hänt??

”Martin.
Jag vill säga att jag känner mig djupt besviken.
Har känt dig i 14 år, men uppenbarligen skulle inte
ett helt liv räcka för att förstå din hjärnas alla mysterium.
Barnen håller med mig den här gången och de förstår inte
varför du har ljugit.
Jag beklagar att vi upptäckt den här sidan hos dig,
så mörk.
Så många år av goda råd som bra pappa – sanningen är
att vi inte aldrig väntade oss så mycket mänsklig misär.
Jag förstår inte hur du har kunnat hålla tyst så många år -
dina lögner och din tystnad dömer dig.
Igår fick vi ett mail och det var traumatiskt.
Jag funderar på att stämma dig, du kommer att förlora vårdnaden
och allt kommer att vara över!
Hur kan du aldrig ha erkänt det barnet?
Den psykologiska skadan du orsakat går inte att mäta,
det saknar namn. Eller, det har ett namn: Ezpeleta.
Du har gjort samma sak som din gammelfarfar och vi
skäms för dig.
Den här killen har ett förstört psyke, utan en faderlig förebild
medan du går omkring här och leker pappa. Du borde skämmas.
Jag hoppas att du stannar tusen år i Sverige, så att du inte kan fortsätta
att skada barnen.
Gör något. Reagera. Cagón!!
Låtsas inte som att du inte vet vad jag pratar om,
du har alltid försökt göra det enkelt för dig.

Juana
PS. Jag är fortfarande mänsklig, inte som du.
PS2. Han skickade oss några länkar så att vi skulle
veta vem han är.”

Inlägget är publicerat i Okategoriserade | Inlägget har 54 kommentarer

54 kommentarer för Har jag barn jag inte visste om?

  1. marge
    23 juni, 2010
    05:08

    Oj Martin… Om det är sant och inte ett konstigt skämt så snälla tänk på att du inte säger eller råkar göra nåt som får Octavio att känna sig mindre speciell och älskad av dig. Jag är mamma till en son som inte kan träffa sin pappa. Därför skulle jag ta illa upp om det är ett skämtblogginlägg.Kram iaf! <3

  2. Chennifer
    23 juni, 2010
    07:20

    Vad obehagligt Martin! Att hon inte tar detta m dig innan hon blandar in ungarna?!? Löste d sig?

  3. trasig kaktus
    23 juni, 2010
    07:24

    Holy Crap! Jag följer din blogg dagligen, men kommenterar sällan.och nu, när jag väl kommenterar, är jag mållös.Hoppas att det finns en logisk förklaring/är ett dåligt skämt/missförstånd…Lycka till…?

  4. ok jag ger mig.ditt liv outfucks mine…

  5. Zorica
    23 juni, 2010
    09:37

    Red ut det här så snabbt du bara kan, främst för dina barns skull. Lycka till. Jag förstår om bloggen kan vara till hjälp men jag förstår också om den är en börda. Det är ok att ta en paus, vi väntar.

  6. ojj
    23 juni, 2010
    09:39

    är det såna privata saker folk bloggar om, blottar sig själv totalt. därför jag tycker bloggandet är läskigt. om det här är sant tycker jag inte att det är schysst mot ditt ex eller barn att blogga hennes brev här…

  7. ojj
    23 juni, 2010
    09:41

    om du är ledsen och behöver prata om det kan du väl kontakta nån vän privat? varför ska vi veta om det? finns det ingen du kan prata med?kram

  8. ojj
    23 juni, 2010
    09:45

    och är det ett konstigt skämt är det också taskigt mot dom… jag fattar ingenting av meningen med ditt inlägg.

  9. SvenneArgentinaren
    23 juni, 2010
    09:49

    Det vänder sig i magen av detta. Tänker på hur jag själv skulle reagera om jag fått ett sådant brev. Tycker inte om känslan. Har själv lekt med tanken på hur det skulle vara både för mig och ett eventuellt okänt barn som jag skulle kunna vara far till utan att veta om det.Det jag kan fundera över är att om du inte alls har den blekaste aning om vad det handlar om, varför fick då ditt ex ett meddelande och inte du?Vad får ditt ex att tro på vad någon skriver om dig och i affekt reagera på det istället för att fråga dig om det finns någon sanning bakom det först?Om det inte finns någon sanning bakom meddelandet till ditt ex (om ditt ex ens fått något meddelande) så vad är då uppgiftlämnarens syfte med att skriva? Att förstöra för dig? Pengar? Vad?Det här är säkert frågor du redan grubblat över.För övrigt så är enklaste sättet att se till att göra ett faderskapstest. Om du är fadern så ta ditt ansvar, om det är en fejk så stäm skiten ur dem!

  10. irriterad
    23 juni, 2010
    10:31

    ALLTSÅ SKÄMTAR DU ELLER!?jag tycker att det här är sjukt att du postar det där brevet här, jag tycker det är elakt, kan du föklara meningen med det här inlägget? det är dina barns mor. du pratar om svenska män men du är inte en man som sköter dina problem såhär. förklara nu, det är ett sjukt skämt va? jag tycker du ska ta bort detta inlägg.åh vad irriterad jag är! vilka jävla män det finns.

  11. Sandra
    23 juni, 2010
    11:14

    Visste du om barnet? Låter inte så, undrar varför man då tar kontakt med din fd för att hon ska få reda på barnets existens, kanske bättre att ta det direkt med dig. Hoppas det löser sig.

  12. oh my goooood!
    23 juni, 2010
    12:11

    åh herregud! alltså vad ääär det häääär?vart finns din lojalitet mot din familj? den verkar va obefintlig. vad tycker ditt ex och dina barn om att du tar en sån allvarlig sak till din blogg? du hatar ditt ex va?ok jag ska aldrig läsa din blogg igen efter jag stänger det här fönstret. för jag får ont i huvet av att läsa sånt här. påriktigt.

  13. oh my goood
    23 juni, 2010
    12:19

    tycker sånt här är obehagligt.. fick världens jävla huvudvärk när jag läste det här, mår illa också. puuh nu måste jag gå ut i solen och glömma att jag läst det här.

  14. Joanna
    23 juni, 2010
    12:25

    Vad alla är snabba att döma. Även din ex. Hota m att ta dina barn. Ja, det är ju moget och mänskligt att göra. Allt kommer ordna sig, det gör det alltid bara vi inte förlorar tron på oss själva. Män eller kvinnor, spelar ingen roll, finns rotägg bland oss alla.

  15. oh my god
    23 juni, 2010
    13:00

    ”Vad alla är snabba att döma. Även din ex. Hota m att ta dina barn. Ja, det är ju moget och mänskligt att göra. Allt kommer ordna sig, det gör det alltid bara vi inte förlorar tron på oss själva. Män eller kvinnor, spelar ingen roll, finns rotägg bland oss alla. ”visst det finns rötägg bland oss alla, men martin verkar tro det bara finns bland svenskar, och helst män, eller han tycker det är KUL att skriva om dom rötäggen. jag dömer inte, jag ser bara vad han gör(postar privata mail på sin blogg för alla att läsa” sen om han har ett barn han inte vet om, skiter jag i. har han vart med en sån elak tjej som gjort så mot han, stackars han då, och om hans ex är snabb att döma skiter jag också i. jag tycker bara det är så jävla sjukt av han att posta hennes brev här. jag kan inte fatta att det är sant, är det här verkligt? vem gör så? det är lågt att göra så. kan han inte ta det med henne istället för med oss? och alla här verkar tycka det är helt ok att göra så. jag förstår inte.

  16. Joanna
    23 juni, 2010
    14:13

    ‘Oh my good’ – skulle inte du stänga ner Martins Blogg? Du verkar inte kunna hålla dig från att kika hit. Och med tanke på att dina ‘ooo’ i din underskrift här minskat så har kanske även du kunnat lugna dig lite. Alla har vi våra sätt att bearbeta olika situationer. Jag tänker inte försvara Martin, jag känner inte honom. Men måste vi döma de som inte gör som vi?

  17. trött
    23 juni, 2010
    14:32

    Till signaturen ”oh my god” mfl. Varför skulle det inte vara ok att lägga ut brevet här?Tror nog att man får betrakta bloggen som en berättelse som inte nödvändigtvis behöver vara sann. Att läsa en blogg är som att titta på en film. Man tittar på båda för att uppleva något, känna något och reagera på något. Man ger sig inte på författaren av en film för att rollfiguren beter sig på det ena eller andra sättet. Jag är inte så säker på att en blogg nödvändigtvis behöver ha någon koppling till bloggarens verkliga liv. Det finns inget som säger att det måste vara så. Att blogga är en konstart, inte en levnadshistoria. Jag tror inte någon av de som kommenterat detta med onyanserade kommentarer känner varken Martin eller hans familj privat och kan därmed omöjligen veta något om hur deras liv egentligen ser ut. I en blogg skriver man för att underhålla sina läsare, men inget behöver vara sant för det. Och även om det skulle vara sant, skulle det verkligen spela någon roll?

  18. oh my god - trött...
    23 juni, 2010
    14:44

    joanna.. från å med imorn ska jag stänga ner martins blogg… den här dan har han redan gett mig huvudvärk med sitt inlägg.. skadan redan skedd. ja jag va upprörd. har lugnat mig, för jag ignorerar inlägget just nu. ”Men måste vi döma de som inte gör som vi?” jag dömer inte utan blev upprörd, och det är inte för att han inte gör som jag tycker han ska göra jag blev upprörd utan för att jag tycker det va fel. det finns många sätt han skulle kunna hantera det på som jag inte skulle göra men som jag kanske fortf. tycker är ok. visst han får hantera det på detta sätt, jag är bara glad att jag inte har såna människor i mitt liv, som hanterar saker så.

  19. Mandrake_76
    23 juni, 2010
    14:58

    När jag läste detta kom jag att tänka på JonasA blogginlägg efter mötet med Martin.Citerar JonasA: Man vet aldrig vad han hittar på. Men en sak kan jag säga. Jag blev inte besviken.

  20. oh my god...
    23 juni, 2010
    15:01

    martin kan du inte blogga om nått roligt(mitt i allt elände) innan kvällen?

  21. eple
    23 juni, 2010
    15:02

    har du tur kryllar det flera Martin Ezpeletas i Argentina ….Lycka till

  22. eple
    23 juni, 2010
    15:07

    jag menar verkligen det.

  23. bagita
    23 juni, 2010
    15:54

    Martin , det är lugnt, vi som följt dej såpass länge så vi sett hur du funkar är nog kvar på ”din sida” ändå!Du reder nog upp det här.Skit i det att många vill bloggen ska vara på ett visst sätt!Din son reder sej oxå.Ta lärdom av alla perspektiv du får eftersom du la ut detta.Dom känslor du har inom dej kan vi bloggcommentare liks inte greppa fullständigt.Du vill väl och tiden kommer att göra sitt!*håller tummarna*ps, Jonas kan komma l till pass…till hjälp och stöd: här och NU!?mvh mvh birgitta

  24. laurinha
    23 juni, 2010
    16:14

    Har ni sett ”Broken Flowers”? Jag älskar den filmen, men ännu en gång har livet överträffad fiktionen. Jag tror att både barn och brevet är äkta, finns, Tror också att meningen med att Martin delar mailen med sin bloggfamilj är att utarbeta chocken.Sedan förstår jag inte varför vissa känner sig kränkta för att han postat mailen. En blogg är inte annat än en dagbok som öffentliggörs på nätet, ska ni veta.@oh my god, dina inlägg verkar lite ”bipolära”. Hoppas ditt huvudvärk ¨lagt sig.

  25. laurinha
    23 juni, 2010
    16:16

    @marge: hur vet du att barnet heter Octavio?

  26. oh my god
    23 juni, 2010
    16:30

    trött: men hallå har du rökt på eller?(bara en fråga)

  27. oh my god
    23 juni, 2010
    17:26

    bipolära? haha ok. då vet jag vad du tycker,och neee min huvudvärk ger sig inte ta mig faaan! tack martin! TACK!(märker du att det blir lite upprört nu igen laurinha?)”En blogg är inte annat än en dagbok som öffentliggörs på nätet, ska ni veta.” det är just därför jag tycker bloggandet är så knäppt. folk är perversa, vill blotta sitt privatliv, äckligt tycker jag. och dom som läser det… är ännu snuskigare. det är som dom som bloggar vill leva sitt liv genom bloggen på nått sätt. jag förstår inte behovet av att måste berätta om sitt liv hela tiden på internet för massa människor. jag tror dom e rastlösa i sinnet. och jag känner mig inte kränkt, jag tycker bara det är ful stil. orättvist mot hans ex och barn, och jag reagerar mot orättvisor.jag tyckte martin tappa gnistan efter det tog slut med j. innan dess tyckte jag han skrev intressant(sorry martin, jag hoppas du mår bra, du är inte bitter va?).nu får ingen skriva till oh my god mer, för oh my god vill inte skriva här mer.

  28. 23 juni, 2010
    17:43

    Ja..detta låter sannerligen smått dramatiskt…

  29. Chennifer
    23 juni, 2010
    18:26

    Oj då – ingen dålig debatt d blev här Martin!!! Hoppas allt löser sig som sagt

  30. heej
    23 juni, 2010
    18:57

    Jag kollar till din blogg hela tiden! Jag är så excited för en uppföljing :D haha det här har blivit lite som en dokusopa :P Btw Martin! Du lovade att du skulle skriva ett inlägg om du är tacksam för sverige och så. kommer du ihåg när vi hade frågestund. så jag undrar när kommer det oxå? besitos!

  31. laurinha
    23 juni, 2010
    19:27

    @oh my god, ursäkta, du behöver inte svara på detta inlägg med jag tycker att tråden utvecklades till ett intressant diskussion om bloggandet och jag vill tycka till. Jag tror inte att man bloggar bara för att ventilera sitt liv framför nyfika, perversa läsare. Ibland kan det vara så , javisst, men i bland kan man använda bloggen för att få lite input, så att säga, för att bearbeta problem och hittar det bäst möjliga lösningen utav många opartiska perspektiv. varför inte? Martins inlägg kunde (tyvärr) vara ett utmärkt exempel på detta ”blogging som kollektiv problemlösning”. Det tragiska här egentligen har redan skett: ett barn växte upp utan fader pga att pappan inte visste om att hans existens, och följaktig ådrog killen sig psykologiska men. Jag kan tänka mig att Martin är förvirrad som bara den och därför blottar han sig här på bloggen, men det värsta är säkert inte att hans historia exponeras i en blogg på ett främmnde språkNågot positivt kan komma utav detta ändå. Stanna i bloggen och du får se.

  32. Oscar
    23 juni, 2010
    20:41

    Martin, jag gillar detta ändå. Det är ditt liv, din blogg, ditt ansvar. Du vet bäst.Och varför ska livet alltid vara lätt?Detta är ju vardag. Går inte att blunda för.Tänker på dig och hoppas det reder ut sig.

  33. bagita
    23 juni, 2010
    21:39

    @Laurinha: Du låter som en klok person:)Visst , vi ser det oxå : bloggens tråd väver som en mindmap…och jag håller med dej,något gott kommer ut av även denna!Kanske det handlar om pengar (Martin får lön som CSN plockar av och flera vill ha av den kakan!? g o l d d i g g e r s är namnet!Hu kommer det sej att denna son dyker upp på arenan först nu??Eller är det så enkelt att nån ligger efter med bidragsförskottet.Såna problem går alltid att lösa.Värre är tid som förlorats…Men det går oxå ta igen så gott man kan eller hur!Jag upprepar min tidigare comment bara//mvh b

  34. oh my god - sömnig
    23 juni, 2010
    21:55

    laurinha… ok… det är mest bloggandet jag har svårt att förstå, mer än läsarna, men bara för att man inte förstår sig på nåt är det inte fel, dom som mår bra av att blogga får väl göra det. jag har läst 2 bloggar i mitt liv.. marcus birros, sen tröttna jag på den, då va det ingen blogg.. tills jag hitta martins.. men nu är jag trött på att läsa blogg. så ska inte stanna. inatt kl 12 är det farväl av den här bloggen föralltid… massive attack – paradise circus är en såååå skön låt, lyssna på den.lycka tll martin. kram laurihna o martin!

  35. JonasA
    23 juni, 2010
    22:02

    Så här verkar det vara. En okänd person har mailat martins ex, och påstått sig vara martins okända son. Utifrån exets formuleringar verkar den okända personen också ha påstått att detta inte är någon nyhet för martin, att han dolt det för sina nära och kära. Martin fattar noll och är chockad. Naturligtvis kan det vara frågan om tragik och missförstånd. Eller ett väldigt magstarkt skämt av något slag, från någon sida.Men en annan möjlighet dyker upp i mitt huvud. Det Martin skriver berör många människor starkt. Han har retat upp många både individer och grupper. Han är en stark röst i vissa samhällsfrågor, vi vet vilka. Kan det vara så att någon attackerar honom, av privata eller politiska skäl, genom hans familj?

  36. oh my god - sömnig
    23 juni, 2010
    22:06

    och massive attack – angeldom gör så sköna låtar! älskar dom.

  37. oh my god
    23 juni, 2010
    22:26

    fast angel är inte bra förresten. för mörk. bara bra i början.

  38. oh my god
    23 juni, 2010
    22:58

    ”Kan det vara så att någon attackerar honom, av privata eller politiska skäl, genom hans familj?”det vore ju helt jävla hemskt sjukt i så fall, det hoppas jag verkligen inte.

  39. Gloria Mundi
    23 juni, 2010
    23:31

    jahapp då blev detta det sista Martin-inlägget jag läser dårå….Sånt här gör man bara inte. Sååå respektlöst. Du hade kunnat säga saker i väl valda ordalag OM DET NU ÄR SÅ ATT DU MISSTÄNKER att du1. har en stalker från bloggen 2. som tagit reda på vad ditt ex heter och hennes email och t o m skickat mejl t henneDet verkar ju lite långsökt, eller hur?Hejdå Martin. Salve!

  40. marge
    24 juni, 2010
    00:46

    Martin:Jag gillar dig alltid (okej, inte när du säger neger, men annars) -vare sig du håller på med nåt Anna Odelltrams eller om du har hamnat i ett verkligt faderskapsmål. Och jag blir så ledsen att höra att du har hamnat i en sån tokig situation och irriterad av att läsa de taskiga kommentarerna.Efter att ha läst Jonas A:s kommentar känns det ändå som möjligheten att du skämtar är lika med noll. Det vore ett väldigt konstigt och sårande sätt att skämta. Inte likt varken dig eller Jonas A.Hoppas allt ordnar sig till det bästa.Laurinha:http://www.kuriren.nu/bloggar/bloggare.aspx?blogg=3435393&archive=2008-08-28(LÄS DEN! inte bara för att den är bra men för att det tog en j-a tid att hitta den, bara för din skull!)-Jag tror att Martin älskar Octavio som om han var hans ”eget kött och blod”.Men det vore hemskt om Octavio känner sig mindre värd att älska än en -om han nu finns- biologisk son.(Det känns helt fel att sitta och spekulera i Martins privatliv, men det kändes nästan som du anklagade mig på något sätt med din kommentar… Men jag kanske övertolkade dig.)Octavio var nästan den första jag tänkte när jag läste detta blogginlägg.Därför att min egen son var också så liten när jag träffade min kille.Vi bor inte ihop min kille och jag, men nästan, vi är grannar.Hemma hos mig står en liten farsdagsblomma i fönstret. En liten kille hade köpt den till sin pappa som aldrig kom och hämtade den. Precis som han aldrig kom på basketavslutningen eller skolavslutningen eller… Visst, min kille har ställt upp! Han är en modigare man än min sons pappa på många sätt. Skulle aldrig någonsin förneka sitt eget barn. Skulle jag få ett sånt mail skulle jag därför reagera precis som Martins ex. Vräka ur mig saker i chocktillstånd som jag inte menar (tänker på hotet om vårdnadstvist)(-Med undantag av att jag inte tror att en pojkes framtida psykiska välmående enbart hänger påom pappan har ställt upp eller inte.) Men det finns stunder där jag har märkt att min kille gör skillnad på och sätter sina egna barn främst.Utan att han själv kanske ens reflekterar över det.Som när min son började kalla honom pappa och han sa nej jag är N:s pappa, inte din… Eller när han valde bort ett födelsedagskalas för att umgås med sin fd. svärmor och sina barn…Men han har även gjort oerhört mkt. fina saker för min son.Det är inte så himla lätt att vara styvförälder heller. (Ibland kommer man på sig själv med att Cyndee Peters sjunger ”Oh Happy Day!” i ens hjärta uppbackad av en stor gospelkör från Harlem och radiosynfonikerna när det är dags för styvbarnets mammavecka. Fy vad hemskt, men så känns det ibland.)

  41. marge
    24 juni, 2010
    01:03

    Jonas A:Tanken att SD eller liknande nissar skulle ha IQ nog att iscensätta en sån sak låter för avancerat för deras nivå :) Men kanske nåt psyko? (Isåfall borde det gå att spåra via IP-adress eller IP-nummer eller vad det nu heter?)Finns det inte nån argentinsk motsvarighet till SCB:s namndatabas? (enligt vad Martin lärt oss om den argentinska demokratin vore det nog som att hoppas på att hitta palmer på Nordpolen )Fast enio har ju sitt utlands-sök. Via dem hittade jag tillslut numret till min killes brorsa i Valparaiso när en liten katastrof hade inträffat i min killes lgh. när han var i Chile och jag var hemma och passade krukväxterna (story of my life:) ) -På så sätt skulle man ju snabbt kunna ta reda på om det finns fler med samma namn.Men det har ni säkert redan gjort!

  42. 24 juni, 2010
    01:17

    Kärringar. *suck*

  43. Ack
    24 juni, 2010
    01:52

    Gubbjävlar *suck*Galningar *suck*

  44. laurinha
    24 juni, 2010
    05:13

    Marge:tack så hemskt mycket för länken! Jag har läst den och börjar förstå varför Martin har så trogna ”beundrare”. Jag visste inte ens att Octavio inte var hans biologiska barn. När det gäller min fråga: den var inte alls en anklagelse, utan jag trodde att du pratade om den här ”nya” sonen faktiskt och eftersom ingenstans i brevet nämndes pojken vid namn, undrade jag var kunde man läsa mer om fallet. Det var inte mer i frågan.Tidigare var du rädd att Martin kunde skämta om ett så känsligt ämne. Men jag kan lugna dig att detta är inget skämt. Därom är jag övertygad. Och jag tror att lika osannolikt är att SD eller liknande ligger bakom brevet. Jag skulle gissa både, att brevet är äkta och att sonen finns. Men det är bara Martin som kan veta. Han har ju aldrig haft en one-night-stand och tycker inte om kondomer heller. Det kan alltså inte vara så svårt att gissa om det ligger något i pojkens anspråk eller inte.

  45. 24 juni, 2010
    09:11

    @Marge: <3

  46. Daniel
    28 juni, 2010
    13:02

    Ja så kan det gå om inte kådisen sitter på (även jag kan skriva dagisrim). Med andra ord: skyll dig själv.

  47. Marie S
    14 juli, 2010
    20:07

    Herregud, länkar du ut ett personligt gräl med dina barns mamma på ABs hemsida? Är du inte klok!?

  48. Andreas
    22 juli, 2010
    12:55

    När din före detta tar upp detta med dina barn innan hon tar upp det med dig gör hon fel. När du tar upp det med hela Sverige innan du tar upp det med henne gör du också fel.

  49. Megaforce
    29 juli, 2010
    20:04

    Det är säkert någon som sökt på facebook och där får man bara en enda person som resultat trots att Ezpeleta inte är alltför ovanligt efternamn i Argentina. Så nån har väl helt enkelt bara gissat utan konkreta bevis.

  50. gsx1100
    6 augusti, 2010
    15:06

    Ähh! bry dig inte så mycket över det. För kvinnor kommer man aldrig att bli klok på, det är så styrt av vår Herre/naturen att så ska det vara..

  51. scheisse
    7 augusti, 2010
    14:17

    Usch.Det är säkert Sverigedemokraterna som ligger bakom det här.

  52. tomtom123
    13 augusti, 2010
    17:02

    HUR I HELA FRIDEN KAN MAN OUTA HELA SIN FAMILJ PÅ DETTA SÄTTET??? Fullständigt ofattbart huvudlöst!!!

  53. NikadVise
    19 augusti, 2010
    10:47

    Vad fan är det här för trams? Första och sista inlägget jag läser i den här bloggen. Livnär du dig på att outa andras privatliv eller?Jävla karl.

  54. Trädgårsmästaren
    20 augusti, 2010
    21:43

    Att lufta sina privata problem i rikspressen är idiotiskt. Även om det vore som vissa antyder att SD skulle ligga bakom så är det dålig stil att publicera mail från sin ex om hon inte godkänt det.