Startsida / Inlägg

Femtio nyanser av slentriansex

av Per Magnusson
R-Kelly-Idol-Judge-2-660x330
Nära men ingen cigarr för R. Kelly den här gången.

r-kelly-the-buffetRateR. Kelly
The buffet
RCA/Sony

R’N’B Klippet från tidningen Rolling Stone är redan klassiskt. Reportern ger R. Kelly några slumpartade fraser att göra en ”massiv hit” av, bland annat ”Sex dolphin” och ”Italian hero sandwich of love”. Herr Kelly får omedelbart feeling och improviserar fritt.
Det är rätt länge sedan som allt Robert Sylvester Kelly rörde vid blev till hits, men han är fortfarande våldsamt produktiv. Till sitt nya album har han skrivit 462 låtar. 462. Det handlar enligt honom själv inte ens om utkast, utan om låtlåtar. Efter att ha lyssnat på Chicago-sångarens trettonde studioalbum är jag inte säker på att jag vill höra de 444 ratade spåren.
På två år gamla ”Black panties” återvände R:et till sexdrypande r’n’b efter de två föregångarnas relativt söta retrosoul som följde hans frikännande från åtalspunkterna om barnpornografibrott 2008. Här blandar han de två uttrycken.
”The buffet” börjar med en dikt med den inte helt otippade buffé/sex-liknelsen ”All you can eat”. Sedan följer femtio nyanser av samma tema. Med andra ord: R. Kelly gör exakt som han brukar. Men där han för ett halvt decennium sedan lyckades joddla fram hits av de mest banala sängkammarfraser stagnerar han 2015.
Det råder inga som helst tvivel om R. Kellys hantverksskicklighet. Inga låtar är direkt dåliga. Problemet är att alla låtar bara är okej. Sedan kan han likna tuba-spelande med oralsex tills potensmedlet tagit slut.
Vad R. Kelly gör mest värdigt och uppriktigt som 48-åring är i stället ren och skär 70-talssoul. Bäst är han i Stevie Wonder-söta ”All my fault” och Barry White-pastischen ”Wake up everybody”.
Gästlistan är ett annat försiktigt utropstecken. Där finns Lil Wayne, Jeremih och Kellys 17-åriga dotter Ariirayé som artistdebuterar i far-och-dotter-dramat ”Wanna be there”. Men där finns framför allt Tinashe och Jhené Aiko, två kvinnor som tagit R. Kellys arv vidare under tiotalet. Deras verser visar med plågsam tydlighet att R:et – likt en soulens Oasis – för länge sedan förvandlats till en seriefigur av sitt forna jag.
BÄSTA SPÅR: ”All my fault”

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB