Startsida / Inlägg

Oväntat mycket närvaro med Kate Bush

av Håkan Steen
kate bush
Kate Bush låter med Kate Bush-mått mätt nästan lite oputsad på sitt nya livealbum. Foto: Pressbild

katebushcoverRateKate Bush & The KT Fellowship
Before the dawn
Fish People/Warner

POP Uttrycket ”man skulle ha varit där” är lätt att överanvända, inte minst om spelningar.
Men jag grämer mig fortfarande över att jag missade Kate Bushs 22 konserter på Hammersmith Apollo i London hösten 2014. Särskilt som ganska lite talar för att chansen kommer igen.
Det var den brittiska popikonens första shower sedan 1979, och fans från hela världen slogs om biljetterna till den audiovisuella upplevelse i tre akter som gick under namnet ”Before the dawn”.
Bush, legendarisk för sin kräsenhet och stränga kvalitetskontroll, iscensatte sina låtar med hjälp av sju musikerproffs och hela tretton skådespelare. Därtill scenografi och ljuseffekter som av bilderna i bookleten till den här trippel-cd:n att döma verkar ha varit något alldeles extra.
De brittiska tidningarna delade förstås ut högsta betyg till höger och vänster.
Att ”Before the dawn” nu släpps som ett livealbum och inte som den dvd/blu-ray det tidigare har ryktats om är därför lite förvånande. Min fördom säger att Kate Bush-publiken gärna investerar i seriös hifi och hemmabioutrustning och det här verkar på alla sätt som gjort för feta surroundanläggningar och 65-tumsskärmar med 4K-upplösning.
Liveskivor blir sällan lika essentiella, särskilt inte med den sortens akter som Kate Bush där det inte handlar så mycket om att fånga unika improviserade ögonblick. Låtarna är i regel bättre i sina ursprungliga studioversioner och det känns lätt som att man lyssnar på hur kul andra har det.
Det blir emellanåt så även här, främst i de långa talade partierna i andra akten där Bush iscensätter hela sviten ”The ninth wave” från albumet ”Hounds of love”.
Men i långa stycken räcker musiken oväntat långt, och Bushs uttalade idé att till skillnad från på de flesta andra liveskivor inte fixa något i efterhand gör väldigt mycket för närvarokänslan.
Det låter – med Kate Bush-mått mätt, ska tilläggas – ibland rent av lite ruffigt. Vilket gör inte minst första skivan till en liten upplevelse, där låtar från ”Hounds of love” och ”Aerial” snyggt vävs samman i delvis nya arrangemang.
Så vrid upp rörförstärkaren, slut ögonen och låt en imaginär show spelas upp mellan elektrostathögtalarna.
Och svär några gånger till över att du inte var där.

BÄSTA SPÅR: Väldigt stark final på första akten med ”Running up that hill” och ”King of the mountain”.
VISSTE DU ATT… Kate Bush har samarbetat med Prince? Dels på hennes egen ”Why should I love you?” från ”The red shoes” och dels på ”My computer” från Princes ”Emancipation”.
LYSSNA OCKSÅ PÅ: Showen bygger primärt på albumen ”Hounds of love” (1985), ”The sensual world” (1989), ”The red shoes” (1993) och ”Aerial” (2005). På många sätt även Bushs fyra bästa.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

Albumet finns ännu inte på Spotify.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB