Startsida / Inlägg

Ledningen förnekar ”pinnjakt”- här är beviset

av Eric Tagesson
Rättschefen Mikael Ribbenvik säger att det inte är "pinnjakt". "Vi har lönekriterier, varav produktion är ett".

 

”Migrationsverket arbetar inte utifrån någon pinnjakt.”
Så svarade presschefen när Aftonbladet konfronterade honom med att de anställda upplevde att de ständigt jagade ”pinnar” på jobbet. 
Ett internt dokument visar att de anställda har rätt.

I två veckor har Aftonbladet löpande granskat Migrationsverket. Vi har fått närmare tusen mejl, och mängder av telefonsamtal – inte minst från människor anställda på verket.
De flesta har varit överens – ”pinnjakten” är roten till mycket av de problem och svårigheter de ställs inför.

En handläggare berättar om tiden man har att genomföra en asylutredning på handläggarens enhet: 2,5 timme.
– Då ska du anteckna samtidigt som du ställer frågor. Det finns en stor risk att du missar något. Vissa enheter spelar in på band, men då tar det extra tid att transkribera.
Flera andra säger att man beviljar permanent uppehållstillstånd utan att genomföra en ordentlig utredning – allt för att nå upp till ledningens mål – antal pinnar.
– Man ger PUT (permanent uppehållstillstånd) istället för avslag för att det går fortare, berättar en handläggare.

Larmrapporterna från de anställda bekräftades av Sanna Norblad, avdelningsordförande på fackförbundet ST.
– Det stämmer. Verket har styrt upp en pinnjakt, har hon berättat för Aftonbladet.
När vi ställde frågor till presstjänsten om ”pinnjakten” blev det tyst. Först efter fyra dagar kom ett mejl till svar:
”Migrationsverket arbetar inte utifrån någon pinnjakt. Alla ärenden ska utredas på ett sådant sätt att det fattas beslut som ligger i linje med den svenska utlänningslagstiftningen,” skrev presschefen Fredrik Bengtsson i mejlet.

Men de anställda fortsatte att höra av sig, och berätta om ”pinnjakten”.
– Pinnjakten är uttalad från ledningen, att de ens ljuger om den är otroligt, berättade en anställd för Aftonbladet.
De berättade om att de som nådde målen fick ”högre lön och större chans till fast anställning”.
– De som inte nådde målen fick det inte.

Nu har Aftonbladet kommit över ett internt dokument, där målsättningen för de olika asylenheterna målas upp.
”För att säkerställa att vi når målen har en produktionsplan fastslagits. Resultaten ska följas upp och avvikelser rapporteras och åtgärdas på alla nivåer i organisationen,” står det i dokumentet som undertecknats av verksamhetschefen.
Målet är, enligt många anställda, att klara av så många ärenden som möjligt.
– Så kallade avarbetningshelger förekommer, där man ska avsluta så många ärenden som möjligt. För att klara målen.

En medarbetare berättar i mejl:
”Chefen i princip beordrade att personalen skulle bevilja så många PUT som möjligt i tillståndsärenden som gällde anknytning (även i många ärenden där de enligt utlänningslagen inte skulle beviljas PUT) och allt detta bara för att kunna redovisa antal pinnar till deras chefer och ledningen.”

Rättschefen på Migrationsverket Mikael Ribbenvik står fast vid att det inte handlar om någon pinnjakt.
– Vi har målsättningar, och det är klart att vi följer upp våra mål – och alla gillar inte det, säger han.
– Men så är det väl överallt? Vi har lönekriterier, varav produktion är ett. Är det pinnjakt?

Anställda som hört av sig säger att de som uppfyller målen får ”högre lön och större chans till fast anställning”. Därför utreds inte ansökningar ordentligt. Det är viktigare att nå målen.
–  Om det är så är det allvarligt. Men vi har ett bra kvalitetsuppföljningssystem och granskar många ärenden, säger Mikael Ribbenvik.
– Vi jobbar jättenoga med det här. Om man resonerar så resonerar man fel.

Formuleringen som bevisar "pinnjakten"

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Alex Rodriguez och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB