Översätt tryckt text med Googles app

av Peter Pettersson

Google har uppdaterat sin översättningsapp så att den på ett mycket bättre sätt klarar av att översätta tryckt text som läses av med mobilens kamera.

Appen har stöd även för översättning till svenska.

IMG_1597

En snabb test med en text från senaste numret av den amerikanska tidskriften Acoustic Guitar visar att resultatet blir mycket bra.

För de språk man vill kunna översätta behövs en extra språkkit som laddas ned och sparas i mobilen. När texten är avläst av mobilkameran skickas den till Googles servrar för en extra kontroll och justering.

Klart värd att testa.

 

 

Dags för Windows 10

av Peter Pettersson

I morgon, onsdag 29, släpper Microsoft Windows 10. Gratis för dem som redan har Windows 7 eller Windows 8.

Startknappen är tillbaka och samma operativsystem ska hantera allt från mobiler till företagsdatorer.

Klart bättre än Windows 8 och modernare än Windows 7. Värt en uppgradering.

I vilket läge blir störst en flopp?

av Peter Pettersson
IMG_1575

Redan innan Apple visade upp sin första smarta klocka i september i fjol var tekniksektorn full av rykten och förväntningar på vad som skulle komma från utvecklarna i Cupertino.  Och efter premiärvisningen var det allmänna intrycket att Apples smarta klocka hade alla förutsättningar att bli bäst i klassen.

Men lanseringen dröjde längre än vad Apple hade lovat. Första kvartalet 2015 blev i praktiken det andra eftersom klockorna inte började levereras förrän den 24 april. Förhandsorder gick att boka från 10 april och när  beställningarna hade pågått i någon timma var leveranstiderna inne i juni månad.

Så när den 24 april kom visste alla som var intresserade av en smart klocka från Apple att enda sättet att få tag i en var att  beställa på Nätet och vänta till i juni. Det ledde till att de traditionella köerna utanför Apples butiker uteblev helt.

Inte förrän i början av juli var Apple i kapp i så motto att det fanns klockor för leverans direkt i Apples butiker i de länder klockorna hade släppts för försäljning.

Varför det blev så kan man undra? Helt klart var det inte bra för försäljningen av Apples smarta klockor.

Men trots det sålde Apple under perioden 10 april-30 juni någonstans mellan 2-4 miljoner klockor. Analysföretagen Strategy Analytics och Canalys hävdar över fyra miljoner, några andra runt två miljoner.

Även det lägre talet gör Apple till marknadsledande inom smarta klockor. Större än Samsung, Pebble, Lg, Motorola, Sony med flera tillsammans.

Försäljningen av smarta klockor ökade andra kvartalet i år med 457 procent jämfört med samma kvartal förra året: Något som i stort sett helt berodde på lanseringen av Apple Watch.

När börsanalytiker i Usa då talar om Apple Watch som en flopp blir det lite svårt att begripa. Visst, Apple har dragit sitt strå till stacken genom att inte särredovisa hur många klockor man sålt. Men flopp?

Apple Watch fanns under andra kvartalet i år till salu i 81 dagar i  Australien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Japan, Storbritannien och USA. Om bolaget då sålde 50 000 klockor om dagen är det nog ingen flopp.

Marknadstvåan Samsung sålde under hela andra kvartalet (91 dagar) 400 000 klockor totalt på i stort sett alla marknader i världen . Det blir 4 395 klockor per dag.

 

 

 

Samsungs nya dröjer till augusti

av Peter Pettersson

Nästa veckas Samsunggig i London är av allt att döma en tidig förhandsvisning av kommande modeller. Exakt när de kommer att lanseras offentligt eller bli tillgängliga återstår att se.

Men redan nu finns ett antal bilder på olika webbsajter som sägs föreställa både Note 5 och Galaxy S6 Edge i en större version som ska kunna ta sig an Apples Iphone 6 Plus.

Nytt rekordresultat från Apple – men inte nog för Wall Street

av Peter Pettersson

Apple slog nytt rekord under senaste kvartalet som slutade den 30 juni. Under kvartalet sålde bolaget 47,5 miljoner Iphone. 35 procent fler än under samma period i fjol. Resultatet blev 10,7 miljarder dollar mot 7,4 miljarder vid samma tid förra året.

Försäljningen i Kina ökade under perioden med 112 procent jämfört med fjolåret. Totalt stod försäljningen utanför USA för 64 procent av Apples totala under kvartalet.

Exakt hur många Apple Watch som Apple sålt redovisas inte. Redan tidigare har bolaget meddelat att man inte har för avsikt att bryta ut de siffrorna i detalj.

Men analysföretaget Canalys, som har den bästa kollen på antalet skeppade enheter från olika tillverkare, säger att Apple sålde 4,2 miljoner Apple Watch från 10 april till 30 juni. Det gör Apple till den ledande leverantören av så kallade wearables, klart större än Fitbit och andra aktörer.

Enligt Canalys analytiker var det Apples problem att leverera tillräckligt många klockor som höll tillbaka försäljningen av Apple Watch under kalenderårets andra kvartal. Sedan några veckor tillbaka finns de flesta versionerna av Apple Watch för leverans i butik eller via Internet.

Efterfrågan på surfplattor har gått ned hela året och för Apples del minskade försäljningen av Ipads från 13,3 miljoner Ipads i fjol till 10,9 miljoner enheter.

Apples Macförsäljningen fortsätter att gå bättre än PC-marknaden i övrigt. Antalet sålda Macar under det redovisade kvartalet blev 4,8 miljoner mot 4,4 miljoner samma period i fjol. Samtidigt hävdar analysföretaget IDC att PC-marknaden i övrigt backade nio procent under samma period.

Resultatet var dock inte så bra som en del analytiker hade förväntat sig och sedan det offentliggjorts sjönk Appleaktien på den så kallade eftermarknaden med som mest åtta procent.

Ny surfplatta från Samsung tunnare än Ipad Air

av Peter Pettersson
galaxy_tab_s2

Samsung har uppdaterat sina Galaxy Tab S2 som finns i storlekarna 9,7 och 8,0 tum. Båda  i 4g- eller wifi-version. Plattorna är bara 5,6 millimeter tjocka. Tunnare än Apples Ipad Air 2 som är 6,1 millimeter.

Men det är trångt inom surfplattasegmentet och efterfrågeökningen har kommit av sig. Så hur stort intresset från kunderna blir när plattorna kommer ut i butik i augusti återstår att se.

Prismässigt hamnar Samsungs nya plattor i samma prisklass som Ipad Air 2. En 9,7 tums Galaxy Tab S2 med wifi och 32 GB lagring får ett pris på 5 400 kronor. Ipad Air 2 wifi med 64 GB lagring ligger i dag runt 5 550 kronor. Taben har dock plats för SD-kort upp till 128 GB vilket Apples Ipads inte har.

Samsungs Appleutmanare kommer 30 juli

av Peter Pettersson

Redan förra veckan började det ryktas om att Samsung skulle tidigarelägga lanseringen av Note 5 och en större version av Galaxy S6 Edge.

I dag kom inbjudan till ett Samsungevent i London den 30 juli. Så det fanns substans i ryktena.

Normalt brukar Samsung lansera nya Note i anslutning till IFA-mässan i Berlin i månadsskiftet augusti/september. Men förra året kom den lanseringen av sig när Apple släppte försäljningssuccéerna Iphone 6 och Iphone 6 Plus bara två veckor senare.

Efter en vår och försommar då Samsungs toppmodeller Galaxy S6 och S6 Edge sålt sämre ön vad bolaget hoppats på vill koreanerna uppenbarligen ta chansen att få lite utrymme i media för sina nya modeller utan att behöva konkurrera med Apple. 

Apples  nya Iphone 6s och 6s Plus väntas lanseras andra eller tredje veckan i september.

Stor efterfrågan på Apple Watch

av Peter Pettersson

Enligt analysföretaget Futuresource planerar 20 procent av Iphoneägarna att köpa en Apple Watch inlade närmaste tolv månaderna.

Om siffrorna stämmer skulle det innebära drygt 140 miljoner klockor. I mars i år passerade Apple 700 miljoner sålda Iphones.

Netflix höjer priset

av Peter Pettersson

Streamingtjänsten Netflix höjer sina priser. Det populäraste abonnemanget ”Två skärmar” höjs från 89 till 99 kronor i månaden.

Befintliga kunder drabbas inte förrän i maj 2016. Men nytillkommande får redan nu betala det nya högre priset.

Hur ska Apples konkurrenter klara sig på åtta procent?

av Peter Pettersson

Enligt en undersökning gjord av Torontobaserade Cannaccord, som redovisas i Wall Street Journal, hade Apple drygt 18 procent av marknaden för smarta mobiler under första kvartalet i år. Cannacord har mätt andel av vinsten bland de åtta största tillverkarna av smarta mobiler 2015. Apple tog enligt Cannarcords analytiker hem 92 procent av vinsten.

Det är en kraftig ökning från 65 procent i fjol.

Omvänt innebär det att de övriga sju tillverkarna ska dela på resterande åtta procent. Och det betyder att de flesta av dem säljer sina mobiler med förlust.

Deras sammanlagda kostnader för design, teknisk utveckling, tillverkning, transporter, marknads- och försäljningspersonal i olika länder, direkta marknadsföringskostnader som annonser i tv, tidningar och på webben, support och service och rabatter blir högre än vad man kan få ut av sina kunder.

Frågan man då måste ställa sig är: Hur länge kan de övriga tillverkarn hålla på med ständiga förluster som följd innan deras aktieägare säger åt dem att göra något annat?

För Apples del understryker Cannacords siffror hur viktig Iphoneserien är för Apples framgångar ekonomiskt. Iphone står för 69 procent av Apples totala intäkter.

 

Sida 1 av 250
  • Tjänstgörande redaktör: Micke Andersson
  • Chefredaktör, ansvarig utgivare och VD: Jan Helin
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB