Spotify fortsätter blöda

av Peter Pettersson

Tio år med röda siffror. Det kan Spotify, som nyligen fyllde tio år se tillbaka på.

Enligt årsredovisningen för 2015 var antalet aktiva användare, det vill säga de som faktiskt använder tjänsten, 89 miljoner. Det kan se imponerande ut. Men Spotifys problem är att minst 60 miljoner av de användarna kostar pengar.

Det förklarar varför bolaget fortsätter att gå med förlust.

De reklamfinansierade gratislyssnarna är en ren förlustaffär för Spotify.

Bolaget säger att man har drygt 30 miljoner betalande användare. Om dessa var fullbetalande skulle årsintäkten från dem bli 99 kronor x 12 månader x 30 miljoner vilket är = 35 640 000 000 kronor eller kanske enklare drygt 35,6 miljarder kronor.

Men förra året var Spotifys intäkter, motsvarande 18 miljarder kronor.

Slutsatsen man kan dra av det är att Spotify, som vägrar tala om hur många av de betalande kunderna som är fullbetalande, inte hade fler än 12-13 miljoner som betalade för ett fullt abonnemang förra året.

Det innebär att Spotify på tio år lyckats skaffa lika många fullbetalande kunder som Apple Music gjort på tio månader.

Resten var sådana som köptes i bulk av mobiloperatörer som använder Spotifyabonnemanget som lockbete för att dra in och behålla kunder. Sådana abonnemang ger mellan 10-15 kronor per månad i intäkt. Inte 99 kronor. De intäkterna täcker inte Spotifys royaltykostnader för musiken användarna lyssnar på.

Och den övervägande delen av Spotifys kunder betalar ingenting. Annonsintäkterna från deras lyssnade täcker inte royaltykostnaderna till skivbolagen. De pengarna måste tas från det de betalande kunderna betalar in.

Slutresultatet blir underskott. För förra året blev förlusten 1,6 miljarder kronor. Det var sju procent sämre än 2014.

Spotifys stora utmaning ligger i att övertyga gratisanvändarna att betala för sig. Om man inte lyckas med det kommer inte de röda siffrorna att försvinna och det kan inte vara så lockande för de aktieinvesterare som Spotify siktar på när bolaget någon gång de närmaste åren tänker ge sig in på börsen.

 

 

Är ”Monkey Wrench Gang” igång i Sverige?

av Peter Pettersson

Den lysande amerikanska författaren, miljöaktivisten och anarkisten Edward Abbeys bok The Monkey Wrench Gang, har av många betraktats som en ”bibel” för militanta miljöaktivister och anarkister. I Usa har ett antal grupper mer eller mindre inspirerade av Abbeys karaktärer och handlingen i boken sedan den kom ut 1975 genomfört olika handlingar för att stoppa skogsavverkning, infrastrukturbyggen och liknande.

Nu har vi i Sverige senaste tiden sett flera attacker mot den tekniska infrastrukturen. Tv-masten utanför Borås, vattentornet i Stenstorp har fått Teracom och myndigheterna att öka säkerheten.

Vilka som ligger bakom attackerna i Sverige är fortfarande oklart. Det kan vara allt från avancerat bus till internationell terrorism. Man får anta att säkerhetspolisen och den militära underrättelsetjänsten försöker ta reda på det.

När det gäller tv-masten utanför Borås har företrädare för facket sagt att vad som krävs för att fälla en sådan mast är en stor skiftnyckel. Eller varför inte en rörtång.

Rörtång heter på engelska Monkey Wrench…

 

Har Transportstyrelsen hört talas om redundans?

av Peter Pettersson

Enligt Transportstyrelsen orsakades flygradarns avbrott av en ovanligt nätverksfel.

– Vi betraktar det som ett unikt fall att det sker ett nätverksavbrott på det här sättet, beskrev Tomas Olsson, enhetschef vid Transportstyrelsen, felet för TT.

Hm, innebar det är även backupnätet inte fungerade?

Eller att omkopplingen inte fungerade?

Eller både och?

Eller att man inte testat backupen tillräckligt och tillräckligt ofta?

Radarsystemet för landets flygledning ska självklart aldrig stanna. Lika litet som en hjärtlungmaskin på en akutmottagning.

Det finns helt enkelt inga ursäkter.

Sedan kan man givetvis inte utesluta att snacket om nätverksavbrott bara är en form av desinformation för att täcka över något allvarligare. Inte minst när SJ:s biljettsystem dök strax efter att flygradarsystemet börjat komma igång igen.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, menar att det är en slump att de två händelserna inträffar samma dag. Mja, det kan det i och för sig vara. Men man behöver inte vara Oliver Stone för att misstänka att det kan finnas ett samband mellan de båda händelserna.

Alternativt har både Transportstyrelsen och SJ behov av att skaffa IT-kompetens.

Spiken i kistan för Windows Phone

av Peter Pettersson

Microsoft säljer tillbaka Nokianamnet till det nystartade finska bolaget HMD global, med flera telekomprofiler  i ledningen, som ska låta Foxconn bygga Androidmobiler och surfplattor som ska säljas under namnet Nokia.

I försäljningen ingår även Nokias gamla mobildel (så kallade featurephones).

Detta innebär inte slutet för Lumia och Windows Phone säger Microsoft. Men vi får väl se…

Körkortet i mobilen

av Peter Pettersson
UK_körkort

Om inte allt för lång tid kan det bli möjligt att ha körkortet i mobilen.

I Storbritannien har man börjat testa hur det skulle kunna fungera med körkortet som en del i Apples Wallet som finns i Iphone.

Den brittiska körkortsmyndigheten Driver Vehicle Licensing Agency (DVLA), ligger bakom prototypen och myndighetens chef delade bilden på Twitter här om dagen.

Något för Trafikverket att ta efter kanske.

Matshopping på ny nivå

av Peter Pettersson

För dem som vill ha all matshopping avklarad och allt inköpt instoppat i kyl och frys är den nya försöksverksamhet som svenska låstillverkaren Glue, Ica och Postnord startat

Med ett mobilstyrt dörrlås kan testkunderna inte bara köpa maten på Nätet. De får den dessutom hemkörd och instoppad i kyl och frys eftersom Postnords chaufförer har koden för att komma in i bostaden.

Nu börjar det ta sig, kan man säga.

In-i-kylen

Google översätter offline i Iphone

av Peter Pettersson
IMG_3265

Google har uppdaterat appen Översätt för IOS med offlineöversättningar med stöd för 52 språk. Bra punktin att ha på resor där du vill hålla nere mängden datatrafik och bra för att de funkar även när mobilen inte har kontakt med nätet.

 

PC-marknaden på 2011 års nivå

av Peter Pettersson

Mobiltelefoner med större skärmar fortsätter att kannibalisera på försäljningen av PC och surfplattor.

Enligt nya siffror från analysföretaget Canalys såldes 101 miljoner PC, 2-i-1 och surfplattor under årets första kvartal. En nedgång med 13 procent jämfört med samma period i fjol. Och i reella tal lika många enheter som såldes under samma period 2011.

Apple dominerade segmentet med 14 miljoner Ipads, med Lenovo som god tvåa. Men efterfrågan på surfplattor backade för sjätte kvartalet i rad.

Ljusglimten var 2-i-1 som ökade med 13 procent.

Sedan något år tillbaka redovisar Canalys försäljningen av PC, 2-i-1 och surfplattor som en grupp med motiveringen att de funktionellt till största delen kan ersätta varandra.

Apple utmanar Spotify med studentrabatter

av Peter Pettersson

Apples Spotifykonkurrent Apple Music har på mindre än ett år skaffat sig fler än 13 miljoner fullbetalande kunder. Till skillnad mot Spotify har Apple ingen gratisvariant. Nya kunder får tre månader gratis som testperiod. Därefter kostar det 99 kronor i månaden eller 149 kronor för ett familjemedlemskap som kan delas av upp till sex personer.

Men nu kan studenter i Australien, Danmark, Tyskland, Nya Zealand, Storbritannien och i USA teckna medlemskap för halva priset så länge de studerar. 48 månader i första rundan. Men även Masterstudenter ska kunna få samma rabatter.

 

Rabatterna hanterar av Unidays som är en rabattorganisation för studenter som än så länge inte är så stor i Sverige. Så när rabatterna kan komma svenska studenter till del är inte klart i nuläget.

Fästingarna tillåts ta över nyhetsförmedlingen

av Peter Pettersson
Vilket fästingmedel hjälper?
Vilket fästingmedel hjälper?

Så här års vaknar fästingarna till liv igen. Det märks på katten som sedan några veckor tillbaka släpat in dessa objudna gäster i huset. Nåja, de flesta sitter fast på katten. Men ändå.

I dag på pressfrihetens dag, är det andra fästningar som kommer i fokus.

Runt om i världen brottas traditionella publicister med förändringarna i mediekonsumtion som leder till minskade upplagor för tidningar och tidskrifter, färre tittare på traditionell linjär-tv och poddar som dyker upp överallt som tar lyssnare från traditionell radio.

Det är lätt att uppfattas som gnällig, bakåtsträvare och ”det var bättre förr”, om man ger sig på att kritisera den utvecklingen. Men det är inte det jag gör. Den utvecklingen är en naturlig del av de förändringar som skett när det gäller teknik och infrastruktur.

Förra året såldes cirka fyra miljoner mobiltelefoner i Sverige. Över 3,7 miljoner av dem var smarta mobiler där användarna kan konsumera medieinnehåll direkt i handen. Självklart måste mediebranschens aktörer förhålla sig till det.

Hur många år till det kommer att vara lönsamt att publicera tidningar som trycks på papper tillverkat av pappersmassa som transporteras till tryckerier på järnväg eller med lastbilar och sedan distribueras med lastbilar till försäljningsställen dit läsarna måste ta sig för att köpa sin tidning eller hämtas av tidningsbud som sedan åker runt i bilar för att lägga tidningar i brevlådor, går inte att säga. Men troligen inte mer än tio kanske 15 år. Om ens så länge.

Det är ett problem i sig. Men det är ett problem som går att lösa på en fri marknad där det råder pressfrihet.

Problemet är när marknaden sätts ur spel. Och det är här fästingarna kommer in i bilden igen.

Runt om i världen finns det webbsajter som bygger sin existens på att ”låna” nyheter, featurematerial med mera från existerande webbsajter och erbjuda det i en mix till sina läsare. En elektronisk form av fästing-värddjur. En del av dessa sajter vinner till och med priser och hyllas på olika sätt. Men det förändrar inte det faktum att de likt fästingar är beroende av värddjurens blod för att överleva. Dessa sajter klarar sig så länge det finns traditionella medier med stora redaktioner som producerar mängder med artiklar, tv- och radioinslag, som de kan länka vidare på ett eller annat sätt.

Det är ett problem i sig. Men även det är ett problem som går att lösa på en fri marknad där det råder pressfrihet.

Problemet är när marknadens sätts ut spel.

Sedan några veckor erbjuder Telia sina kunder att konsumera sociala medier utan att det kostar data. En Teliakund kan alltså använda Facebook på sin mobil utan att betala extra för det i form av dataförbrukning. Givetvis ett sätt för Telia att locka kunder.

Vad får det för effekt?

Den största fästingen på marknaden i dag är just Facebook. Facebook är den mest använda sociala medietjänsten i dag. Till skillnad mot andra mediaföretag producerar Facebook inget innehåll alls på egen hand. Allt innehåll produceras, ur Facebooks perspektiv, gratis av användarna. Varje gång du skriver ett inlägg på Facebook arbetar du gratis åt Facebook.

Ovanpå det har Facebook börjat agera fästing och ”erbjuder” mediaföretag att publicera sitt material på Facebook. Utan kostnad till och med. Flott.

En rapport från konsultföretaget Mediavision som publicerades i dag, visar att Facebook har den största räckvidden för nyhetskonsumtion i Sverige. 49 procent, mot Aftonbladet som är tvåa på 46 och Svt, långt efter på tredje plats, med 28 procents räckvidd.

Räckvidden enligt Mediavision
Räckvidden enligt Mediavision

För en Teliakund är det gratis att läsa nyheterna som finns på Facebook. Som Facebook inte betalar för, men som Facebook tjänar pengar på i form av annonsintäkter. Att läsa nyheter på Aftonbladet kostar däremot Teliakunder dataförbrukning. Eller för den sakens skull att läsa denna text kostar pengar. Om den inte publiceras på Facebook förstås för då är den gratis för Telias kunder.

Det är inte vad pressfrihet innebär. Katten kan jag hjälpa genom att spruta lite fästingmedel bak i nacken så han slipper sina objudna gäster ett tag.

Frågan är vad vi ska göra åt fästingarna på Nätet…

Sida 1 av 268
  • Tjänstgörande redaktör: Fredrik Palmqvist
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB