Microsofts smarta band i butik

av Peter Pettersson
Microsofts armband

Microsoft kliver ombord på smartbandståget. Det är rätt trångt där när Microsoft i dag börjar sälja Microsoft Band i butiker i USA och via sin webbplats.

Microsoft Band ger sig in i samma grupp som Fitbit, Jawbone, Lg, Samsung,Sony, Nike, Garmin, Runtastic, med flera redan befinner sig i. Det vill säga smarta ”stegräknare” med ytterligare funktioner med fokus på hälsa, sömn och träning.

Det är trångt på den marknaden med Fitbit som dominerar med en marknadsandel på över 50 procent.

Frågan är om Microsoft kan göra något större avtryck. Men man har varit förutseende nog att ta fram även en molnbaserad hälsoapp som kommer att finnas även för Android och IOS och givetvis för Microsofts egna operativsystem WIndows Phone. Men med 3-4 procent av marknaden kan det vara bra att även fungera med de stora operativen.

I USA tar Microsoft 199 dollar för Microsoft Band. Ett pris som ligger i samma nivå som motsvarande produkter från den närmaste konkurrenterna.

Jackor från Hilfiger med solceller och usb-kontakter

av Peter Pettersson

Hillfigerjackor     Nästa vecka kommer Tommy Hilfiger ut med två nya jackor i tiden. En för män och en för kvinnor. Både har avtagbara solpaneler på ryggen, batterier och dubbla USB-portar.

Men även med all ny teknik inbyggd har jackorna stil. De har specialdesignade tartan-mönster från det anrika brittiska väveriet Abraham Moon & Sons.

Smarta kläder har varit på gång ett antal år. Tyska forskningscentret Fraunhofer visade upp en kollektion på Cebit-mässan i Hannover redan 2007 om jag minns rätt. Men så här fashionabla plagg har jag inte sett tidigare.

Mera bråk att vänta kring Apple Pay

av Peter Pettersson

Apples nya digitala betaltjänst Apple Pay drog igång förra måndagen. Än så länge bara i USA. Men redan nu har det blivit bråk med några butikskedjor som inte vill vara med.  Två av USA:s största så kallade Pharmacys – en sorts närbutiker med apoteksdel och receptfria medikamenter, CVS och Rite Aid, har stoppat användningen av Apple Pay.

Skälet till det är pengar. Apple Pay är redan efter en vecka det digitala betalningssystem som har flest registrerade användare. Och det gillar Apple. Men det gillar inte andra intressenter som har egna planer på att ta över de digitala betalströmmarna.

Ett antal butikskedjor i USA håller på att utveckla det egna digitala betalningssystemet CurrentC som ska vara klar att ta i drift i början av nästa år. Dit hör CVS och Rite Aid tillsammans med bland andra Wal-Mart, 7-eleven, Dunkin’ Donuts, Sears, K-mart, Wendy’s  och Best Buy.

De kedjorna hoppas kunna runda kontokortsavgifter med det nya systemet och på så sätt öka sina vinster med upp till tre procent. Men sedan CurrentC lanserades för en tid sedan har systemet kritiserats för att vara onödigt krångligt för konsumenterna.

Det är mycket som står på spel. Mycket stora pengar. Den som vinner striden om de digitala betalströmmarna kommer sannolikt att ”äga” handeln på sikt. Och det är ett tillräckligt lockande prospekt för många andra aktörer som gärna ser att Apple Pay går på näsan.

Så Apple får nog räkna med ett fortsatt motstånd från många håll när Apple Pay ska rullas ut på flera marknader på sikt.

Det svenska bankoligopolet med de fyra stora affärsbankerna tänker säkert försöka kapa åt sig en del av den kakan också. Att de redan äger Bankgirot och Plusgirot räcker säkert inte för att mätta deras hunger…

Amazon i utförsbacke

av Peter Pettersson

Sedan näthandelsbolaget Amazon börsintroducerades för 17 år sedan har man arbetat efter samma mantra: Vinsten kommer senare.

Och trots IT-kraschen i början på 2000-talet har investerarna fortsatt tro på Amazon.

Över sådant kan man undra. Men betänk gärna att det är i stort sett samma investerare eller samma marknad som för tio år sedan värderade Apples aktier till drygt tre dollar styck (med hänsyn tagen till den sju för en split Apple genomförde i somras).

Apples aktie stängde  i dag på 105,22 dollar. Och till skillnad mot Amazon gör Apple vinst. Liksom Google, liksom Microsoft och Yahoo.

Amazon däremot har bara staplat upp förluster.

Ett rätt bra affärsupplägg kan man tycka. Lite som skräddaren och ”kom tillbaka om fredag”.

Men sakta men säkert har den så kallades marknaden nog börjat inse att det inte räcker med ett väloljat munläder och en förmåga att dyka upp och skapa rubriker. Något som Amazons grundare  Jeff Bezos är bra på. Till exempel att snabbt hänga på trenden drönare och börja prata om att Amazon ska leverera varor med drönare. Sannolikt väl medveten om att det lär dröja minst tio år innan amerikanska luftfartsmyndigheter överhuvudtaget kan tänka sig att tillåta något sådant.

Han har blivit miljardär på ett bolag som i stort sett aldrig tjänat tillräckligt med pengar. Inte dåligt.

Fast för Amazon går det inget vidare. Sedan årsskiftet har aktien backat nära 30 procent. Bolaget kritiseras allt mer för att vara för splittrat och satsa på allt som rör sig och lite till.

Lite så gör Google också. Men Amazon har inte samma guldbyxor som Google. Annonsintäkterna från sökmotorn ger Google djupa fickor.

Trots att Amazon saknar sådana ger man sig in på till exempel molntjänster. Ett område där i stort sett alla vill in, prispressen är extrem och ingen tjänar pengar.

Det är utan att man kommer att tänka på ”Kejsarens nya kläder” och det mera skrämmande är att det bland investerarna som fortsatt satsar på Amazon finns aktiefonder och pensionsstiftelser som ska betala vanliga människors pensioner på äldre dar.

 

Apple bygger ut betatestande

av Peter Pettersson

Apple lanserar en ny betatestfunktion för utvecklare av appar till Iphone och Ipad.

Med den nya funktionen Testflight App kan alla apputvecklare automatiskt få tillgång till 1 000 betatestare som erbjuds möjlighet att testa appen, komma med feedback och få info om uppdateringar och ändringar via pushmeddelanden.

 

Microsoft dödar Nokias namn – också

av Peter Pettersson

Efter köpet av den fallna finska mobiljätten Nokias mobiltelefondel har Microsoft nu beslutat sig för att dumpa Nokianamnet på kommande mobilmodeller.

De ska istället heta Microsoft Lumia.

Varför man behåller Lumia som mest känts konstigt sedan det introducerades av Nokia vet åtminstone inte jag.

Frågan är om namnbytet gör någon skillnad? Lumiatelefonerna är fortfarande hopplöst efter i smartphoneracet och det är inte många analytiker eller teknikskribenter i världen som tror att de har en chans att klara sig i längden.

Jag kan faktiskt inte komma på ett scenario där Microsoft Lumia-mobiler plötsligt skulle bli så populära att det går att vända trenden.

Tidigare har folket på Microsoft sagt att målet är att komma in på företagsmarknaden tack vare det starka namn och stöd som bolaget har på världens företags IT-avdelningar. Men även det racet känns mer eller mindre kört i dag. IT-avdelningarna har redan tvingats lära sig hantera både Iphone, Ipads och Androider och det har gått utan stora problem.

När nu dessutom Apple tecknat avtal med IBM för att satsa ännu hårdare på företagsmarknaden blir inte läget bättre för Microsofts Lumialurar.

De mera konspiratoriskt lagda har länge hävdat att Microsoft såg till att få en av de sina på Nokia för att skapa en teknisk plattform för Windowsmobiler. Sedan tog man över mobildelen och nu skrotar man namnet.

Risken är uppenbar att det som blir kvar om fredag är en tummetott…

Starkt resultat av Apple

av Peter Pettersson

Apples sista kvartal på verksamhetsåret 2013/20014 vilket var kalenderårets tredje, gick bättre än väntat. Vinsten för perioden juli-september blev 8,47 miljarder dollar. Förra året var resultatet samma period 7,51 miljarder dollar.

Försäljningen av Iphones ökade med 16 procent till 39,3 miljoner enheter. Ipadarna backade dock med 13 procent till 12,3 miljoner enheter.

Macförsäljningen ökade med 21 procent till 5,5 miljoner enheter.

Det är klart starkare siffror än värsta konkurrenten Samsung som tidigare i oktober vinstvarnade och nu räknar med en 60-procentig försämring av vinster och en 20-procentig försäljningsminskning.

För det innevarande kvartalet, som också innefattar julhandeln, räknar Apple med en försäljning på 63,5-66,5 miljarder dollar. Klart högre än den 63,5 som analytikerna förväntat sig.

Den största anledningen till den höjda prognosen är stark efterfrågan på Iphone 6 och 6 Plus.

Apples samarbete med IBM inom företagssektorn väntas kunna generera en extra försäljning av över 30 miljoner IOS-enheter på årsbasis.

Aktien steg 2,14 procent under den ordinarie handeln och ytterligare 1,44 procent på eftermarknaden sedan resultatet rapporterats.

 

Apple har släppt IOS 8.1

av Peter Pettersson

I kväll släppte Apple uppdateringen av operativsystemet IOS till 8.1

Den nya versionen innehåller en hel del tillfixningar från 8.0.2. Bland annat bättre Bluetoothfunktionalitet.

Dessutom är Kamerarullen tillbaka i Bilderappen. Vilket vi tackar för. Vem som kom på att ta bort den och varför lär vi aldrig få reda på.

Vidare finns nu Icloud-bildbibliotek som betafunktion. Väljer man att aktivera det lagras alla bilder upp till Icloud och kan sedan hanteras på alla anslutna enheter så länge man loggar in med sitt Apple-ID.

För dem med lite plats på disken i Iphonen kan Optimera Iphonelagring vara det bäst alternativet. Då sparas bara minde versioner av bilder i mobilen.

Dessutom har 8.1 stöd för integration med OS/X 10.10 (Yosemite) så att man kan ringa och ta emot samtal på en Ipad eller Mac så länge Iphonen och den andra eller de andra enheterna är på samma nätverk och är inloggade på samma Apple-ID. Man kan då ringa och svara från Macen i vardagsrummet fast mobilen ligger i köket. Till exempel.

Snart vågar ingen låta bli att streama

av Peter Pettersson

I förra veckan backade HBO i USA och kommer nu att tillåta dem som vill att teckna avtal för HBO som streamingtjänst utan krav på att man har HBO via kabel också.

Att det varit så är ett utslag av den protektionism som ofta utmärker utsatta branscher. Så länge man har något som är av extra värde för kunder krånglar man till det och ställer krav för att försöka krama ut lite mera förtjänster.

Ofta slår det åt andra hållet istället och skapar en sur eftersmak hos kunderna som det tar lång tid att skölja bort.

Men HBO:s ändrade attityd fick tv-jätten CBS att direkt följa efter och börja erbjuda streaming de med.

TV-branschen står antagligen inför sin största förändring sedan tv-sändningar startade. De som är födda på från sent 70-tal och framåt är närmast helt ointresserade av tablå-tv. Hur länge till det kommer att gå att sända tv på det sättet är svårt att säga. Men helt klart har det redan nått toppen och börjat åka i utförsbacken.

Sida 1 av 234
  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, ansvarig utgivare och VD: Jan Helin
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Sajtchef: Lena Widman
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB