Bantad Android till Internet of Things

av Peter Pettersson

Googles utvecklarkonferens I/O startar på torsdag. Men redan nu börjar en del nyheter läcka ut.

En av dem är en bantad version av Android som går under arbetsnamnet Brillo. Brillo ska i första hand användas för enklare uppgifter i olika smarta enheter som ska ingå i det smarta hemmet, eller sakernas Internet eller Internet of Things.

Mera detaljer om Brillo lär komma på torsdag.

 

Kameran som hittar värmen

av Peter Pettersson

FLIR0009

Just nu är det minst sagt kyligare än normalt ute. Så det är inte helt lätt att hitta varma föremål att fotografera med Flits nya värmekamera C2. Kameran är stor som en smart mobil och kan användas för olika ändamål när man vill kunna registrerar värmeläckage eller var värme skapas.

Så jag passade på att fotografera katten Findus

FLIR0006

Och kaffemaskinen

FLIR0005

Flir C2 kan till exempel vara en bra grej för hantverkare och hemmafixare som försöker täta värmeläckor.

Kamerorna kostar strax under 10 000 kronor i butik.

 

Analytiker tror på över 35 miljoner Apple Watch första året

av Peter Pettersson
Apple Watch som den såg ut när jag testade den i Cupertino i september
Apple Watch                                                Foto: Peter Pettersson

 

Enligt Morgan Stanleys analytiker Katy Huberty kommer Apple att sälja 36 miljoner Apple Watch under de första tolv månader sedan försäljningen startade den 24 april.

Apples problem med att hinna tillverka tillräckligt många klockor är en begränsning. Om den släpper och Apple kan öka produktionen kan försäljningen nå upp till 50 miljons klockor första året.

Men fortfarande är det 3-4 veckor leveranstid på de flesta modellerna av Apple Watch i Apples butiker i Tyskland och Storbritannien. Samma situation rapporteras från USA.

Någon vikande efterfrågan, som KGI:s analytiker Ming-Chi Kuo rapporterat om i dag, märks inte i Europa och USA i vart fall.

Nätannonsörernas mardröm gör egen webbläsare

av Peter Pettersson

Adblock Plus, som är den populäraste lösningen för dem som inte vill se annonser på webbsidor kommer nu med en helt egen webbläsare.

Webbläsaren kommer i första omgången bara för Androidmobiler och -surfplattor och finns än så länge bara i en betaversion som går att ladda ned efter att man anmält sig via Google+.

Den bygger på samma teknik som Adblocks plugin som hittills laddats ned 400 miljoner gånger.

Webbläsaren blockerar annonser och enligt Adblock ska den dessutom minska strömförbrukningen och även minska risken för malware som kan dölja sig bakom en del annonser.

 

 

Imac med 5K och Macbook Pro med ny styrplatta

av Peter Pettersson
imac5k_2up_yosemite_features

Apple uppdaterade i dag sin Ipad- och Macbook Pro-serie med nya maskiner. Ipad är en 27-tummare med 3,3 GHz fyrkärnig Intel Core i5-processor med Turbo Boost-hastigheter på upp till 3,7 GHz. Den har en AMD Radeon R9 M290 och 1 TB lagringsutrymme och kommer att kosta från 21 995 kronor. Den vassaste modellen med 3,5 GHz fyrkärnig Intel Core i5-processor med Turbo Boost-hastigheter på upp till 3,9 GHz, grafikprocessorn AMD Radeon R9 M290X och 1 TB Fusion Drive. Den går på 24 995.

MBPRD15_Aperture_PRINT

Samtidigt passar Apple på att släppa en ny 15-tums Macbook Pro med retinaskärm. Den har försetts med den nya styrplattan Force Touch som ger Macar en rad nya interaktiva möjligheter. Med en 2,2 GHz fyrkärnig Intel Core i7-processor med Turbo Boost-hastigheter på upp till 3,4 GHz, 16 GB minne, 256 GB flashlagring och Intel Iris Pro Graphics kostar den från 21 995 kronor,

Följer fastigheterna med Siba in på börsen

av Peter Pettersson

Enligt mediauppgifter planerar Siba en börsintroduktion i sommar. Under de senaste åren har Siba lyckats vända negativa siffror till plus. Trots hård konkurrens från de betydligt större kedjorna Elgiganten (som ingår i i norska Elkjøp som numera ägs av brittiska hemelektronikjätten Dixon) och Mediamarkt (som ägs av Dixons tyska konkurrent Media-Saturn). Kedjor som i kraft av sin storlek kan pressa priser på allt de köper in till lägre nivåer än den mindre spelaren Siba klarar av.

Men familjen Bengtsson tjänar pengar på andra ställen. Framför allt genom att man äger bolag som tillverkar/importerar egna varumärken och inte minst genom att man är delägare i den bank som ger Sibas och Netonnets kunder krediter liksom i det försäkringsbolag som samma kunder köper extraförsäkringar för sina varor i.

Vinsterna på kreditverksamheten och försäljning av försäkringar är betydligt bättre än vinsterna på att sälja produkter i elektronikladorna.

Familjen Bengtsson kontroller Siba och familjens ägande utövas genom maktbolaget Waldir som är moderbolag till Siba (Detaljhandel), Computercity (Detaljhandel), Netonnet (Detaljhandel), Remvassen (Fastigheter), Resursgruppen (som man är delägare i) . Waldir leds fortfarande av  Bengt Bengtsson. Sonen Fabian Bengtsson tog förra sommaren över som styrelseordförande i Siba då Susanne Ehnbåge, som inte ingår i Bengtssonklanen, utsågs till vd i Siba.

Genom fastighetsbolaget Remvassen äger man många av de fastigheter som Sibas butiker är inrymda i. Något som ger hyresintäkter och åtminstone indirekt sänker lokalkostnaderna för Siba. Därför blir det intressant om fastigheterna kommer med vid en börsintroduktion.

Resursgruppen är ett annat namn på koncernen Resurs Holding som innefattar aktiebolagen: Resurs Bank, Solid Försäkringar, TeleResurs och Reda Inkasso. Samtliga bolag har sina huvudkontor i Helsingborg och har totalt 400 anställda.

Företagen i Resursgruppen samarbetar med varandra och har alla samma grundläggande affärsidé som innebär att man vänder sig till detaljhandeln. Koncernchef är sedan november 2012 Kenneth Nilsson, som även är VD i Resurs Bank.

Resursgruppen ägs till 55% av Nordic Capital Fund VII som blev majoritetsägare i Resurs Holding den 12 november 2012. Resterande 45% ägs av Waldir AB.

Inkasso- och kortföretaget Vauli AB ägs av bland andra familjen Bengtsson och de tidigare Onoffägarna Hans Westin och Sten Schröder.

Familjen Bengtsson är också ägare av Netonnet som man tog över från grundarna efter en budstrid 2011.

Dessutom äger man Netlogic, som importerar hemelektronik och vitvaror under produktnamnen Dmtech, Andersson, Luxor, Technika, Loeffen, Centurion Bozz med flera. Produkter som sedan säljs av Siba och Netonnet i konkurrens med produkter från mera etablerade varumärken.

Efter några tuffa år förbättrade Siba resultatet i fjol med 91,3 Mkr. Resultatet vände från -62,7 Mkr till + 28,6 Mkr i vinst.

Maktbolaget Waldirs senaste rapporterade vinst låg för helåret 2013 slutade på 160 miljoner kronor.

Google förarlösa bilar ska ut på vägarna

av Peter Pettersson
Googles nya förarlösa bil Foto: Google
Googles nya förarlösa bil
Foto: Google

Under sommaren kommer Google att börja testköra ett antal prototyper av sin senaste självkörande, förarlösa bil. En tvåsitsig podcar som i första hand ska användas i närområdet runt Mountain View i Kalifornien där Googles huvudkontor ligger.

Google har fått tillstånd av de amerikanska trafikmyndigheterna för testet som kommer att omfatta ett 15-tal fordon i första omgången.

Programvaran som ska användas för att kontrollera och styra testbilarna är densamma som redan använts i flera år i de modifierade Lexus 450 som Google använt som testbilar hittills. Bilarnas maxhastighet är låst till 40 kilometer i timman under testperioden.

De befintliga testbilarna har senaste tiden körts motsvarande 16 000 kilometer per vecka.

Googlechefen Sergej Brin hävdar att Google inte har några planer på att börja bygga egna bilar utan man hoppas att tekniken företaget utvecklat ska börja användas av olika biltillverkare framöver.

 

Viaplay tar plats i Apple-tv

av Peter Pettersson
viaplay_appletv

 

Viaplay har väntat länge på en plats i den svenska versionen av Apple-tv. Men i dag var det dags.

För Viaplay innebär det att de konkurrensfördelar som Netflix till stor del försvinner och kanske framför allt för dem som är sportintresserade är tillägget av Viaplay säkert välkommet.

 

Kommer Apple att vända upp och ned på tv-marknaden

av Peter Pettersson

På WWDC i juni väntas Apple inte bara lansera en ny version av Apple-tv och en ny musiktjänst som ska ta upp kampen med sådana som Pandora, Spotify och Tidal. Apple arbetar också, enligt uppgifter från flera olika källor, på en ny typ av betal-tv. Ett omfattande paket med tv-program, film och sport.

Sedan Apple släppte första versionen av Apple-tv rejält i skymundan av den första Iphonen i januari 2007, har Apple-tv kallats ett ”hobbyprojekt”. För ett hobbyprojekt har den sålt ganska bra. Totalt någonstans i överkant av 25 miljoner enheter.

Den nuvarande modellen har dock sina begränsningar och det är utan tvekan dags för en uppdatering. Om Apple dessutom kommer med en ny betaltjänst för tv och video kan det komma att ruska om tv-marknaden på samma sätt som bolaget gjorde med musikbranschen när man lanserade Itunes och Ipod 2001 och med Iphonen 2007 och Ipaden 2010. Något Apple också ser ut att vara på väg att upprepa med Apple Watch i år.

Med en installerad bas av Apple-tv:s som överstiger 25 miljoner har Apple en grund att stå på för en ny tv-tjänst som ganska snabbt kan göra den till en större spelare på marknaden. Om man till det lägger bolaget förmåga att skapa hype runt sina nya produkter, kan den bli ännu större.

 

Spotify och Kejsarens nya kläder

av Peter Pettersson

Spotify fortsätter att gå med förlust. Men omsättningen ökar. Har ni hört den förut? De som var med under den så kallade IT-boomen på 1990-talets slut har säkert gjort det.

Då steg nya IT-under som bara gjorde förluster men hela tiden ökade omsättningen som raketer på börserna världen över.

I dag finns i princip inga av de högst värderade bolagen från den tiden kvar.

Det mesta av de pengar som investerades är borta. I en del fall, fast inte så många, hann de som satt i toppen för dessa luftslott sälja bolaget till någon annan i tid och casha in så att de är ekonomiskt oberoende i dag. En del kan till exempel ägna sig åt humanism, en del åt restauranger, eller golf, vad vet jag.

Problemet med Spotify är, som jag har belyst vid ett antal tillfällen tidigare, att bolagets affärsidé har mycket små möjligheter att lyckas om man med lyckas menar att bolaget faktiskt ska gå med vinst.

Med 1,5 miljarder i baken senaste året är det långt, mycket långt till vinst.

I den officiella bilden ökar antalet betalande kunder. Problemet med det är att Spotify räknar en Teliakund som får sex månader Spotify på köpet för att förlänga sitt abonnemang om en betalande kund. Och problemet med det problemet är att en sådan kund inte ger Spotify 99 kronor i månaden i intäkt. Snarare 9 kronor.

Men hen kan konsumera lika mycket musik som dem som betalar fullt pris. Och royaltykostnaderna för den musiken är lika hög i båda fallen.

Så om inte Spotify snabbt lyckas öka antalet fullbetalande betalande kunder kommer kostnaderna för den musik kunderna lyssnat på att vara större än intäkterna. Och då kommer Spotify inte att kunna gå med vinst. Och bolag som går med vinst brukar i regel läggas ned vid någon tidpunkt.

Spotify har tur. De har ivriga påhejare på till exempel Wall Street Journals redaktion (som borde veta bättre). När Spotify redovisar en förlust på 1,5 miljarder skriver Wall Street Journal om att bolaget ska expandera verksamheten och även satsa på video.

Ledningen i Spotify borde bjuda Wall Street Journals redaktion på tårta…

Eventuellt hinner Spotify in på börsen innan det smäller. Och då kan den nuvarande ledningen och de skivbolag och riskkapitalister som investerat i Spotify skratta hela vägen till banken. För då är det nya investerare som blivit Svarte Petter.

Men passa på och njut. Billigare sätt att lyssna på stora mängder musik finns inte. Fast glöm inte att i H.C Andersens saga var Kejsaren naken…

Läs gärna även detta: http://bloggar.aftonbladet.se/prylbloggen/2014/11/spotify-fortsatter-betala-mer-an-man-tjanar/

och

http://bloggar.aftonbladet.se/prylbloggen/2015/02/apple-tar-upp-kampen-med-spotify/

Sida 1 av 246
  • Tjänstgörande redaktör: Micke Andersson
  • Chefredaktör, ansvarig utgivare och VD: Jan Helin
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB