Fästingarna tillåts ta över nyhetsförmedlingen

av Peter Pettersson
Vilket fästingmedel hjälper?
Vilket fästingmedel hjälper?

Så här års vaknar fästingarna till liv igen. Det märks på katten som sedan några veckor tillbaka släpat in dessa objudna gäster i huset. Nåja, de flesta sitter fast på katten. Men ändå.

I dag på pressfrihetens dag, är det andra fästningar som kommer i fokus.

Runt om i världen brottas traditionella publicister med förändringarna i mediekonsumtion som leder till minskade upplagor för tidningar och tidskrifter, färre tittare på traditionell linjär-tv och poddar som dyker upp överallt som tar lyssnare från traditionell radio.

Det är lätt att uppfattas som gnällig, bakåtsträvare och ”det var bättre förr”, om man ger sig på att kritisera den utvecklingen. Men det är inte det jag gör. Den utvecklingen är en naturlig del av de förändringar som skett när det gäller teknik och infrastruktur.

Förra året såldes cirka fyra miljoner mobiltelefoner i Sverige. Över 3,7 miljoner av dem var smarta mobiler där användarna kan konsumera medieinnehåll direkt i handen. Självklart måste mediebranschens aktörer förhålla sig till det.

Hur många år till det kommer att vara lönsamt att publicera tidningar som trycks på papper tillverkat av pappersmassa som transporteras till tryckerier på järnväg eller med lastbilar och sedan distribueras med lastbilar till försäljningsställen dit läsarna måste ta sig för att köpa sin tidning eller hämtas av tidningsbud som sedan åker runt i bilar för att lägga tidningar i brevlådor, går inte att säga. Men troligen inte mer än tio kanske 15 år. Om ens så länge.

Det är ett problem i sig. Men det är ett problem som går att lösa på en fri marknad där det råder pressfrihet.

Problemet är när marknaden sätts ur spel. Och det är här fästingarna kommer in i bilden igen.

Runt om i världen finns det webbsajter som bygger sin existens på att ”låna” nyheter, featurematerial med mera från existerande webbsajter och erbjuda det i en mix till sina läsare. En elektronisk form av fästing-värddjur. En del av dessa sajter vinner till och med priser och hyllas på olika sätt. Men det förändrar inte det faktum att de likt fästingar är beroende av värddjurens blod för att överleva. Dessa sajter klarar sig så länge det finns traditionella medier med stora redaktioner som producerar mängder med artiklar, tv- och radioinslag, som de kan länka vidare på ett eller annat sätt.

Det är ett problem i sig. Men även det är ett problem som går att lösa på en fri marknad där det råder pressfrihet.

Problemet är när marknadens sätts ut spel.

Sedan några veckor erbjuder Telia sina kunder att konsumera sociala medier utan att det kostar data. En Teliakund kan alltså använda Facebook på sin mobil utan att betala extra för det i form av dataförbrukning. Givetvis ett sätt för Telia att locka kunder.

Vad får det för effekt?

Den största fästingen på marknaden i dag är just Facebook. Facebook är den mest använda sociala medietjänsten i dag. Till skillnad mot andra mediaföretag producerar Facebook inget innehåll alls på egen hand. Allt innehåll produceras, ur Facebooks perspektiv, gratis av användarna. Varje gång du skriver ett inlägg på Facebook arbetar du gratis åt Facebook.

Ovanpå det har Facebook börjat agera fästing och ”erbjuder” mediaföretag att publicera sitt material på Facebook. Utan kostnad till och med. Flott.

En rapport från konsultföretaget Mediavision som publicerades i dag, visar att Facebook har den största räckvidden för nyhetskonsumtion i Sverige. 49 procent, mot Aftonbladet som är tvåa på 46 och Svt, långt efter på tredje plats, med 28 procents räckvidd.

Räckvidden enligt Mediavision
Räckvidden enligt Mediavision

För en Teliakund är det gratis att läsa nyheterna som finns på Facebook. Som Facebook inte betalar för, men som Facebook tjänar pengar på i form av annonsintäkter. Att läsa nyheter på Aftonbladet kostar däremot Teliakunder dataförbrukning. Eller för den sakens skull att läsa denna text kostar pengar. Om den inte publiceras på Facebook förstås för då är den gratis för Telias kunder.

Det är inte vad pressfrihet innebär. Katten kan jag hjälpa genom att spruta lite fästingmedel bak i nacken så han slipper sina objudna gäster ett tag.

Frågan är vad vi ska göra åt fästingarna på Nätet…

Första minuskvartalet för mobiltelefoner

av Peter Pettersson

Första kvartalet i år blev det första hittills som försäljningen av mobiltelfoner globalt minskade. Enligt analysföretaget Canalys backade försäljningen av mobiltelfoner i världen under kvartalet med knappt en procent från 324 miljoner förra året till 321 miljoner i år.

Även om det fortfarande är enormt många mobiler har någon sådan nedgång inte registrerats tidigare.

Bakom minskningen ligger bland annat svagare efterfrågan på Apples 6s-modeller jämfört med hur bra  Iphone 6-modellerna sålde. Men även Samsungs försäljning första kvartalet var svagare än i fjol. Och för Sony, som och för sig vände till vinst sammantaget under kvartalet, är mobildivisionen fortfarande en förlustaffär. Enligt Canalys backade Sonys försäljning med 57 procent under första kvartalet jämfört med 2015.

Men Canalys analytiker pekar också på att både Iphone 6s och Samsungs Galaxy S7 ligger på prisnivåer som gör dem svåröverkomliga på de nya tillväxtmarknaderna för mobiler i Asien och Afrika.

Uppåt för Samsungs mobiler

av Peter Pettersson

När Apple visar dystra siffror är det just nu sannolikt gladare miner i Korea. Samsungs mobildivision rapporterade sitt bästa kvartal på drygt 1,5 år i dag.

Bakom uppgången ligger en större efterfrågan på de nya toppmodellerna i Galaxy S7-serien som sålt bättre än föregångarna i fjol.

De kom dessutom ut på marknaden en månad tidigare på året vilket bidragit till de förbättrade kvartalssiffrorna.

Enligt analysföretaget Counterpoint Technology sålde Samsung tio miljoner Galaxy S7 de två veckor i mars som telefonerna fanns ute i butikerna.

Samsung tror treden kommer att hålla i sig även innevarande kvartal, men flera analytiker menar att de vikande efterfrågan på smarta mobiler som varit hittills i år, till stor del beroende på nedgången i Kina, kan leda till svagare försäljning detta kvartal.

Apple Music har över 13 miljoner fullbetalande kunder

av Peter Pettersson

En klar ljuspunkt för Apple när kvartalssiffrorna släpptes var att Apples Music nu passerat 13 miljoner fullbetalande medlemmar. Det är sannolikt fler fullbetalande än Spotify har.

Det svenska bolaget vägrar ju som bekant att berätta hur många av de kunder de kallar betalande som verkligen betalar fullt pris. Spotify räknar helt fräckt alla som betalar mer än noll som betalande kunder. Hur många av dem som betalar fullt vill man inte säga.

Men det går ju att räkna på fingrarna. Spotify säger att man har 28 miljoner betalande kunder. Om de betalade fullt pris skulle det ge intäkter på 2,7 miljarder i månaden, eller 33,2 miljarder kronor på ett år.

Och några sådana pengar tjänar inte Spotify. Deras siffror för 2015 har inte kommit ännu. Men 2104 omsatte Spotify cirka tio miljarder och sade då att man hade 15 miljoner betalande kunder. Om de varit fullbetalande borde omsättningen varit cirka 18 miljarder.

Skillnaden på otta miljarder kan förklaras av att Spotify även räknar dig som fått Spotify på köpet sex månader när du förlängde ditt mobilabonnemang som ”betalande”. För sådant betalar mobiloperatören på sin höjd 10-15 kronor i månaden. Inga 99 kronor.

 

Minus för Apple efter 13 år med plus

av Peter Pettersson

De senaste 13 åren har Apples haft en kontinuerlig tillväxt kvartal för kvartal jämfört med motsvarande period året innan. Tills nu.

Apples andra kvartal (kalenderårets första) slutade med ett minus på 13 procent. Försäljningsintäkterna backade med 22 procent.

Bakom nedgången ligger en lägre efterfrågan på Iphones än tidigare. En nedgång som sannolikt är en kombination av att många som köpte Iphone 6 inte känt att de behövt byta till 6s, att efterfrågan på smarta mobiler globalt är lägre än i fjol för alla tillverkare och att efterfrågan i Kina minskat kraftigt.

Några andra produkter i Apples portfölj som kan matcha Iphones betydelse för företaget finns inte ännu i vart fall.

Nu betyder inte detta att Apple går back. Vinsten för kvartalet med 50,6 miljarder dollar. Motsvarande drygt 400 miljarder kronor. Men det var lägre än de 52 miljarder som marknadens analytiker förväntat sig.

Även för innevarande kvartal räknar Apple med att vinsten blir lägre än för motsvarande period i fjol. Prognosen är en vinst på 40-43 miljarder dollar, upp emot 18 procent lägre än motsvarande kvartal förra året.

Apples aktiekurs backade över åtta procent på Nasdaqs eftermarknad sedan kvartalssiffrorna offentliggjorts.

Nokia satsar på smarta prylar och hälsa

av Peter Pettersson

I dag blev det klart att Nokia köper franska teknikbolaget Withings som funnits sedan 2008. Withings tillverkar produkter inom digital hälsa: träningsband, vågar, blodtrycksmätare, smarta klockor, baby- och hemövervakningsprodukter och liknande.

Blir intressant att se vad Nokia tänker göra med Withings.

Knappast slump med rykten om ny Apple Watch

av Peter Pettersson

I går kom uppgifter, bland annat via Wall Street Journal, att nästa generation av Apple Watch också ska få en egen radiosändare med mobilfunktion. Ett intressant påstående som i och för sig kan vara sant, men mera intressant är kanske varför det kom just då.

I kväll svensk tid, när det amerikanska börserna stängt för dagen, kommer Apple att presentera sitt resultat för kalenderårets första kvartal. Vilket är det andra i Apples brutna räkenskapsår.

För första gången väntas Apple redovisa ett kvartal med minussiffror vad gäller tillväxten för huvudprodukten Iphones. Om det beror på att 6s-modellerna inte innehåller tillräckligt mycket nytt för att få folk att byta upp sig, den allmänt minskande försäljningen av smarta mobiler (där Kinas svajande ekonomi bidrar) eller en kombination, är svårt att säga.

Men då behövs positiva nyheter för att motverka marknadens reaktioner på kvartalsresultatet. Det kan möjligen också förklara varför så många läckor om nästa års Iphone, dvs inte Iphone 7 eller vad den kommer att kallas som väntas till höstens, utan nästa års, redan börjat sippra ut.

När läckor uppstår bör man alltid källkritiskt ställa sig frågan om det rör sig om läckor eller planerad informationsgivning. I ett läge där ett företag behöver rapportera negativa nyheter kan sådant uppvägas av flera positiva, framtidsinriktade nyheter.

En mobilsändare/mottagare i nästa Apple Watch kan vara bra på många sätt. Men, de varianter av sådana som till exempel Samsung och Lg fått fram har inte varit några stora framgångar.

Det kanske största problemet med dem är batteritiden. Apple Watch i den nuvarande versionen klarar nätt och jämnt en normaldag från 07.30-23.30 med tidtagning på för en 45-50 minuters promenad och ett entimmas träningspass, utan att behöva laddas.

Om Apple i år kan få fram en smart klocka med inbyggd mobilsändare som klarar lika bra batteritider – utan att hänga på ett extra batteri – så är det en prestation av Apples ingenjörer.

Apples klocka spöade Iphone

av Peter Pettersson

Apple Watch har nog sålt bättre än vad många fått intrycket av.

Enligt marknadsanalytikernas så kallade konsensus sålde Apple mellan 12-13 miljoner Apple Watch första året. De kom ut i USA 24. April förra året.

Det är dubbelt så många enheter dom första årets försäljning av IPhones 2007-2008.

Designat ljud från B&O

av Peter Pettersson
B&O_A1_natural_White_BG_Hero

Nu har B&O släpps sin nya streamingspelare Beoplay A1 här i Sverige. Jag har haft en spelare för test i några veckor och så här långt är jag impad av hur bra ljud B&O får ut ur den till formatet lilla spelaren.

Beoplay A1 är designad av den kända danska formgivaren Cecilie Manz som bland annat finns representerad på MoMA (Museum of Modern Art) i New York.

Den är bara 4,8 x 13,3 centimeter stor och väger 0,6 kilo. Men det räcker. Inte minst om du placerar spelaren på en plan yta som ett bord eller en bänk som då hjälper till att förstärka basupplevelsen. Spelaren får ur sig 2×30 W vilket räcker en bra bit,

Batteritiden är upp till 24 timmar på en laddning. Den kan anslutas till mobilen via Bluetooth och har inbygd mikrofon för samtal.

Enda nackdelen är egentligen priset. Cirka 2 500 kronor får man lägga ut.

 

Miss hos Google bakom F***hår i Google Maps

av Peter Pettersson
googlemapsfel

Den som till äventyrs skulle få för sig att söka på ordet F***hår (som i kvinnligt könshår) på Google Maps hamnar hos Sveriges Radio på Oxenstiernsgatan i Stockholm.

Något som ju kan tyckas minst sagt märkligt.

Då är frågan, hur har det blivit så?

Exakt varför är lite svårt att säga. Men varför det hamnat i Google Maps vet man svar på hos Google.

För ungefär ett år sedan gjordes en uppdatering av hur information till vad som finns på kartorna skapas. Bland annat skannade Googles sökspindlar av sociala medier för att hämta in information från aktuella diskussioner och inlägg som kunde tänkas användas för att förbättra kartinformationen.

Och när det gjordes fördes av allt att döma någon diskussion på något socialt media där ordet f***hår används i samma andetag som Sveriges Radio. Och vips var skadan skedd.

Google blev varse problemet, som inte bara drabbade Sveriges Radio i Sverige, och bad om ursäkt på sin blogg i maj i fjol: ”enkelt uttryckt, du ska inte behöva se sådana här resultat på Maps och vi vidtar åtgärder för att du inte ska slippa det”, skrev man 21 maj 2015.

Men det verkar som om åtgärderna tar tid att genomföra…

Sida 1 av 267
  • Tjänstgörande redaktör: Fredrik Palmqvist
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB