Snapchat lanserar videoglasögon

av Peter Pettersson

Den populära bilddelningssajten Snapchat byter namn till Snap och lanserar videoglasögon som ska kunna spela in 30 sekunder video med ett batteri som räcker ungefär en dag.

Glasögonen ska komma ut senare i år till ett amerikanskt pris på 130 dollar (vilket i Sverige troligen betyder runt 1300 kronor).

Yahoo utsatt för jättehack

av Peter Pettersson

Yahoo har utsatts för vad företaget kallas en attack av en ”statligt stödd aktör” som lyckas komma över kontouppgifter till en halv miljon Yahookonton.

De stulna uppgifterna innehåller användarnamn, e-postadress, telefonnummer, födelsedatum, krypterade lösenord och säkerhetsfrågor för att verifiera kontoägarens identitet.

Yahoo uppmanar alla användare som inte bytt lösenord sedan 2014 att göra det så snart som möjligt.

Vad finns bortom Ericsson?

av Peter Pettersson

Ericssons ledning överväger att lägga ned tillverkningen i Sverige. Efter 140 år. Motivet? Företaget måste spara pengar.

Kortsiktigt kan en nedskärning med 3000 jobb av de 15000 Ericssonanställda som finns i Sverige i dag se hanterbart ut. Och tillverkning i Sverige är ju inte ett måste när en mängd av de produkter som ingår i Ericssons sortiment i dag tillverkas billigare i andra länder.

Om man däremot ser det på medellång eller lång sikt blir bilden betydligt mera oroande. Ericsson sysselsätter också en mängd personer indirekt. Flera av de större It-konsultbolagen i Sverige, HiQ, Tieto och Cybercom, till exempel, har många anställda konsulter som avlönas från konsultuppdrag åt Ericsson.

Dessutom är Ericsson en viktig motor i den svenska tekniska forskningen och utvecklingen.

I ett globalt perspektiv är Ericsson inte längre den jätte bolaget en gång var. De senaste tio åren har aktien utvecklats sämre än börsen i övrigt och sedan förre vd:n Hans Vestberg fick gå i somras är det ett bolag utan tydlig ledning och av många beskyllt för att också sakna en  tydlig strategi.

För mindre än ett år sedan gick intensiva rykten att Ericsson skulle köpas upp av amerikanska Cisco. Elaka tungor skulle kunna hävda att ytterligare personalnedskärningar och avsaknaden av en ny permanent vd när Vestberg fick gå och nu nedläggning av den sista återstående tillverkningen i Sverige är ett sätt för ägarna att ”klä upp bruden” för att förenkla en försäljning och höja värdet på aktierna. Möjligen bra för Investor och Industrivärlden. Men för dem som har mindre poster i bolaget är ett sådant scenario lite av att kissa i byxorna. Det kan ge en premie på kursen. Men ur ett svenskt perspektiv är det som att elda med inredningen.

Varför? Därför att bakom Ericsson väntar i princip ingenting just nu. Om Ericsson skulle säljas, dra sig ur Sverige eller Gud förbjude skulle gå omkull, försvinner lokomotivet i svensk high-tech.

Svenska politiker lyfter gärna fram det svenska musikundret, dataspelen, Spotify eller hörlursundret. Men, ur ett nationalekonomiskt perspektiv är alla de småpotatis jämfört med Ericsson och när det gäller jobbskapande inget att hänga i julgranen.

Svenska Dagbladet var först med nyheten att Ericsson ska lägga ned tillverkningen i Sverige. Att uppgiften stämmer är i skrivande stund solklart. Ingen ansvarig på bolaget har kommenterat den. Vore den falsk skulle man ha gjort det.

Både Investor och Industrivärlden borde ställa sig frågan vad man gjort för fel och snabbt se till att börja göra rätt. Inte planera för att sälja ut Ericsson och köpa paraplydrinkar för pengarna.

Det har inte Sverige råd med.

 

Samsung börjar byta ut Note 7

av Peter Pettersson

Samsung inledde i morse svensk tid utbytet av Galaxy Note 7 i Korea. I Usa påbörjas utbytet under onsdagen.

Sammanlagt handlar det om 2,5 miljoner mobiler som ska bytas ut. Så många hann Samsung sälja av den nya flaggskeppsmodellen innan man tvingades stoppa försäljningen och återkalla den i början av september på grund av batteriproblem.

I Usa har närmare 100 GalaxyNote 7 överhettats eller börjat brinna, uppger nyhetsbyrån AP.

Samsung hetsades av Apple

av Peter Pettersson

Enligt ekonominyhetsbyrån Bloombergs var det Apples kommande lansering av Iphone 7 som ledde till att Samsung släppte igenom felaktiga batterier till Samsung Galaxy Note 7.

Det koreanska företaget ville hinna få ut den nya mobilmodellen på så många marknader som möjligt innan Apples nya Iphones kom ut i butikerna.

Note 7 möttes av positiv kritik både från kunder och media. Försäljningen gick också bra fram till fredagen den 2 september då Samsung tvingades säljstoppa Note 7 på grund av batteriproblemen. Enligt flera olika medier ska Note 7 har sålt 25 procent bättre än sin föregångare Note 3.

Men det kan också delvis bero på att Note 7 släpptes på fler marknader.

Långa köer för nya Iphone

av Peter Pettersson

Köerna ringlade utanför Apples butiker på Manhattan i New York när Iphone 7 och 7 plus började säljas.

Alla modeller fanns inte kvar vid lunchtid men hopfulla köpare fortsatte köa efter den snabbaste Iphonen hittills.

När adblockers säljer annonser börjar det lukta rutten fisk

av Peter Pettersson

Annonser på webbsidor kan ofta upplevas som störande. Och alltför få begriper att annonserna betalar räkningarna. Internet ska ju vara gratis. Mm, just det. Men innehåll skapas inte av sig självt och nej, textrobotar är inte lösningen på länge än om ens någonsin.

Media produceras av människor som tar ansvar och har ett juridiskt ansvar för vad man producerar, som har en god yrkeskunskap och som har det som ett yrke. För sitt jobb behöver man få lön och för att få lön måste mediaföretag tjäna pengar. Eftersom antalet betalande kunder är för litet, är det istället annonsintäkterna som ska betala kalaset.

Då känns det lite surt när svenska internetanvändare är bland de ”bästa i världen” på att använda adblockers för att slippa se annonserna. Inte för att jag stödjer det, men jag kan förstå varför adblockers dyker upp och om de är gratis så är det en förmildrande omständighet i min bok i alla fall.

Men, om man som Adblocker Plus tänker blockera till exempel de annonser som betalar för den här bloggen för att istället sälja sina egna, då går det från surt till att lukta rutten fisk.

Inte nog med att man ser till att mediaföretag förlorar pengar. Man vill istället sno åt sig annonspengarna själva.

Snacket om att det ska vara mindre störande annonser är bara larvigt. Det är pengarna man vill åt och nu tycker personerna bakom Adblocker Plus att de hitta ”snygga” argument.

Men de som tror att de gör någon annan än Adblocker Plus en tjänst genom att använda deras adblocker och blockera till exempel Aftonbladet annonser till förmån för Adblocker Plus egna, är i bästa fall både blåögda och naiva.

 

Samsungs snabblösning: Ladda inte fullt

av Peter Pettersson

Samsung har i stora annonser i koreanska dagstidningar i dag presenterar en ”quick-and-dirty”-lösning på problemen med batterierna till Galaxy Note 7 som kan överhettas och explodera vid laddning.

Lösningen är att bara ladda batteriet till 60 procent.

Försäljningen av Galaxy Note 7 stoppades fredagen den 2 september. Men långt ifrån alla de 2,5 miljoner Note 7:or som hade sålts då har lämnat tillbaka. För att skydda sådana användare kommer nu Samsung med rådet att undvika att ladda fullt.

Samtidigt har SAS och flera andra flygbolag förbjudit användning av Galaxy Note 7 på sina flygningar. Och både den amerikanska luftfartsmyndigheten, FAA och motsvarigheten till konsumentverket, CPSC, varnar konsumenter från att använda sina Galaxy Note 7.

Det är något som fått Samsung och koreanska bedömare att ana handelskrig.

Enligt den koreanska tidningen Etnews börjar allt fler inom Samsung känna att de amerikanska myndigheterna överreagerar och att skälet till det skulle vara att man vill värna om sin egen mobilindustri och då i första hand Apple.

– Det är säkert att alla länder försöker införa regler som är mera fördelaktiga för deras egna företag. Apple och den amerikanska staten använder aktivt den här möjligheten, säger professor Lee Byeong-tae på Ulsan National Institute of Science and Technology, UNIST, till Etnews.

Den 2 september utlovade Samsung att en lösning på problemet skulle komma om två veckor. Vi får se om man klarar att hålla det löftet.

Inget nattvak för Iphone 7

av Peter Pettersson

Iphone 7 och Iphone 7 Plus börjar säljas på fredag 16 september. Men till skillnad mot tidigare år har Apples bestämt att försäljningsstarten inte får ske förrän på fredag morgon.

Det verkar därför som om det inte blir några jippon och nattvak hos telekomoperatörer och elektronikbutiker på torsdag kväll med säljstart 00.01. Istället får de som vill vara tidiga med senaste Iphonen ta sig upp på morgonen på fredag. Försäljningen startar klockan 08.00

 

Amerikansk myndighet varnar Note 7-ägare från att använda eller ladda mobilen

av Peter Pettersson

01_Galaxy Note7_blue (kopia)En vecka efter att Samsung stoppade försäljningen av Galaxy Note 7 på grund av risk för batteribränder och explosioner, går nu den amerikanska konsumentsäkerhetsmyndigheten, Consumer Product Safety Commission, CPSC, ut och uppmanar ägare till Note 7 att sluta ladda produkten och inte använda den överhuvudtaget.

CPSC uppger att man inom kort kommer att utfärda ett officiellt återkallande vilket skulle göra det olagligt att fortsätta sälja produkten i Usa.

Innan stoppet förra fredagen hade Samsung sålt 2,5 miljoner Note 7. Problemet med batterierna beräknas kunna påverka 0,1 procent av dessa.

De australiensiska flygbolagen Virgin Australia, Qantas med dotterbolaget Jetstar hare förbjudit användning av Galaxy Note 7 ombord på bolagens flygplan. Och den amerikanska luftfartsmyndigheten, Federal Aviation Authority, FAA, avråder starkt från att använda Galaxy Note 7 ombord på flygplan.

Sida 1 av 275
  • Tjänstgörande redaktör: Joakim Magné
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB