Telia använder kunderna som slagträ för att pressa Discovery

av Peter Pettersson

Prisdiskussionerna mellan Telia och Discovery för att behålla Discoverys innehåll i Telias tv-tjänster går tydligen trögt. Så trögt att Telia tar till utspelet ”skräm kunderna med att Discoverys utbud försvinner” för att sätta press på Discovery.

I ett pressmeddelande som skickades ut i går skriver Telia:

”Från och med den 8 juni finns det risk för att Telia inte kan erbjuda Discoverys kanaler till Telias tv-kunder. Anledningen är att den pågående förhandlingen mellan Telia och Discovery riskerar att inte komma i mål på grund av de försämringar som ett nytt avtal skulle innebära för Telias kunder.”

Slutet på sista meningen är det mest intressanta: ”på grund av de försämringar som ett nytt avtal skulle innebära för Telias kunder”. Med andra ord Telia vill inte betala vad Discovery vill ha och kan inte höja priset för sina kunder på grund av konkurrensen och får då försöka få det hela se ut som något annat.

För att sänka sina egna marginaler för att ge kunderna ett bra tv-utbud kan Telia sannolikt inte tänka sig.

Apple och Nokia vänner igen

av Peter Pettersson

Apple och Nokia har gjort upp efter en ny rond i de patentstrider som inleddes när Apple, enligt Nokia. använde Nokiapatent i sina Iphones. 2011 nåddes en uppgörelse som dock gick ut i fjol. Då stämde parterna varandra på nytt och i samband med det försvann digitala vågar och andra produkter från numera Nokiaägda Withings från Apples butiker. Uppgörelsen innebär att Nokia kommer att få större royalties från Apple. Något som kan kompensera Nokias minskande intäkter från mobilsystem. Nokias mobiler tillverkas i dag av HMD Global som på licens använder Nokias varumärke.. Nokias aktier ökade med sju procent sedan uppgörelsen blev känd. Apple betalar Nokia en klumpsumma plus royalties för varje enhet som säljer med Nokias teknik. Dessutom ska Withings produkter komma tillbaka på hyllorna i Apples butiker.

Samsung tar till kraftiga rabatter för Galaxy S8-serien

av Peter Pettersson

Det kommer flera signaler som tyder på att Samsung inte fått riktig fart på försäljningen av de nya mobilerna i S8-serien.

De siffror som Samsung själva gått ut med visar att årets toppmodeller i Galaxyserien inte sålt lika bra som förra årets.

I USA gör Samsung en rätt dramatisk satsning. De kunder som köper en Galaxy S8 för ytterligare en på köpet. Det är en kraftig rabatt som Samsung knappast skulle behöva ta till om efterfrågan på de nya modellerna kändes stabil.

 

Ökat intresse för Ipads

av Peter Pettersson

Efterfrågan på Apples stora 10,5-tums Ipad Pro ser ut att öka. Enligt analytikerna på GfK, väntas de nå 600 000 enheter per månad i juli, upp från nuvarande nivåer på cirka 500 000 per månad. För innevarande år räknar GfK att Apples leveranser når 5-6 miljoner enheter. Efterfrågan på den nyligen lanserade 9,7-tums Ipaden väntas öka kraftigt i slutet av andra kvartalet, till mer än  4m enheter per månad i juni och juli.

Nya Samsungmobilerna får svårt att toppa förra årets

av Peter Pettersson

Enligt uppgifter från Samsung ska Galaxy S8 och S8+ så här långt ha sålts i fem miljoner exemplar, Det är en vecka kvar till modellerna varit ute en månad. Men det krävs en rejäl ökning för att man ska komma ifatt förra årets försäljning av S7-serien. Då sålde Samsung enligt analysföretaget Counterpoint tio miljoner enheter.

Vid månadsskiftet ska S8-serien vara ute till försäljning på 120 marknader globalt, inklusive den kinesiska. Så än så länge är det svårt att bedöma hur populära de nya S8-modellerna är.

Samsungs beslut att skjuta lanseringen av S8:orna en månad slog mot mobilmarknaden i Sverige första kvartalet. Värdet på sålda mobiler backade. Rätt förklarligt när en så pass dyr mobil som S8 inte hann komma med det kvartalet. Analytikerna på GfK räknar dock med att mobilförsäljningen återhämtar sig i den delen under innevarande kvartal.

 

Klassiska Nokia 3310 tillbaka i slutet på maj

av Peter Pettersson
image006

Nokia 3310, som fått nytt liv av finländska startupen HMD, kommer att släppas i Sverige, Norge och Danmark  den 31 maj. Den finns i fyra färger – Warm Red och Yellow, med glansig finish, samt Dark Blue och Grey med matt finish.

Det rekommenderade återförsäljarpriset i Sverige ligger på 599 kronor inklusive moms.

Streamad tv ökar med 25 procent i år

av Peter Pettersson

Mediavisions prognos för tv-marknaden i Sverige visar att streamad tv väntas öka med 25 procent i år. Det är en ännu större ökning än under 2016 då streamad tv ökade med 15 procent.

Netflix är fortfarande störst på den svenska streamingmarknaden.

Efterfrågan på Iphones minskar

av Peter Pettersson

Apple rapporterade sitt andra kvartal för verksamhetsåret (kalenderårets första) på tisdagskvällen.

Intäkterna för kvartalet hamnade på 52,9 miljarder dollar. En ökning mot i fjol, men lägre än de 53,1 miljarder dollar Wall Streets analytiker hade räknat med.

Försäljningen av Iphones går trögare än i fjol. Apple sålde 50,8 miljoner Iphones årets första tre månader jämfört med 51,2 samma period i fjol. Analytikernas förväntade nivå låg på 51,4 miljoner enheter.

Varför Iphoneförsäljningen backar råder det delade meningar om. Men en bidragande orsak kan enligt flera analytiker vara alla spekulativa artiklar om den kommande Iphone 8 som kan ha en dämpande effekt på efterfrågan på befintliga modeller.

Dessutom har både Samsung och LG släppt nya modeller senaste månaden som fått positivt mottagande i media.

Magine ger upp

av Peter Pettersson

Magine, som erbjuder linjär tv streamad via Nätet, Apple tv och andra plattformar, slår igen butiken.

Efter nästa fem år har Magine fortfarande inte lyckats få tillräckligt många kunder för att gå runt ekonomiskt. En anledningar till det är att de flesta av de stora kommersiella tv-kanalerna valt att stå utanför Magine och istället satsa på egna streamingtjänster.

Lördag 29 april är sista dagen. Sedan blir det svart i rutan.

EU-kommissionen gör konkurrensrazzia hos Tele2 och Telenor

av Peter Pettersson

Europakommissionen har inlett en utredning gällande möjligt konkurrensbegränsande samarbete mellan nätoperatörerna på mobilmarknaden och/eller missbruk av kollektivt dominerande ställning.

I Sverige har man hittills slagit till mot Telenor och Tele2 och genomfört razzior på respektive huvudkontor under tisdagen för att säkra bevismaterial.

Båda företaget uppger att de har  har tydliga interna regler och procedurer för efterlevnad av lagar och regelverk och säger i en första kommentar att de självklart kommer att samarbeta med utredningen och förse representanterna från EU-kommissionen med den information de behöver.

Sida 1 av 285
  • Tjänstgörande redaktör: Joakim Magnå
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB