Startsida / Inlägg

Hur kommer Itunes att förändras?

av Peter Pettersson

Amerikanska musiktidningen Billboard hävdar att Apple jobbar med den största omgörningen av Itunes på tio år.

Senaste åren har intresset för att köpa musik på Itunes svalnat till förmån för streamingtjänster som Pandora, Spotify, Wimp, Napster med flera. Även om den långsiktiga lönsamheten för den typen av tjänster är tveksam beroende på för få fullbetalande kunder för att i längden kunna betala ut ersättningar för all spelad musik till upphovsrättsägarna, så är de populära.

Lite på samma sätt som Boxman var toppen under IT-boomen på 90-talet. Man kunde som konsument köpa billiga cd som subventionerades av riskkapitalister. Det var billigt tills Boxman gick omkull. Risken är stor att samma sak händer med streamingtjänsterna. Så länge de tillströmningen av nya kunder är hög kan de betala efter som de betalar i efterskott. Men den dagen nya kunder slutar komma i samma utsträckning måste abonnemangspriserna höjas eller antalet fullbetalande öka. Annars räcker inte intäkterna till.

Hur som helst lär nedgången för Itunes tvinga Apple att hitta på nya varianter.

Itunes Radio som lanserades i höstas går sådär enligt rapporter från Usa och uppenbarligen krävs mer för att få kunderna att vara trogna Itunes.

Några av de saker som tros vara på väg är en app för Android och nya varianter på streamad musik även från Itunes.

Gissningsvis kommer Apple att lansera nyheterna kring Itunes på Word Wide Developer Conference i San Francisco den 2 juni.

  • Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Jenny Åsell, Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB