Startsida / Inlägg

Google låter användare betala för att slippa annonser

av Peter Pettersson

Google, liksom rätt många mediaföretag runt om i världen, har börjat tröttna på effektiva små tillägg till webbläsare som Adblock som låter dem som vill slippa all internetannonsering. Adblock har i dag runt 145 miljoner användare runt om i världen.

Eftersom huvuddelen av allt mediamaterial som finns på Nätet antingen finansieras via webbannonser eller har stulits och publicerats på Nätet utan upphovsrättsägarens tillstånd kan man kanske förstå upprördheten.

En del sajter har börjat blocka material för användare av Adblock. Besökaren får upp ett meddelande som säger något i stil med: Du har Adblock på din dator och eftersom denna sajt finansieras med annonser kan du inte se innehållet förrän du avvaktiverat Adblock.

På flera håll pågår eller planeras rättsliga åtgärder mot utvecklarna av Adblock.

Google har nu på försök startat den nya tjänsten Contributor där besökare på webben kan betala 1-3 dollar i månaden för att slippa annonser. Intäkterna från dem som betalar fördelas sedan på deltagande webbsajter.

I den testverksamhet som pågår deltar runt ett dussin amerikanska webbsajter. Bland dem finns humor- och satirsajten The Onion, Science Daily och tekniksajten Mashable.

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Jenny Åsell, Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB