Startsida / Inlägg

Google nya sökmetoder slår mot småföretagare

av Peter Pettersson

Google planerar att genomföra en förändring i sina sökalgoritmer i veckan. Den betyder i korthet att sökjätten kommer att favorisera webbsidor som är designade för och ser bra ut på mobila enheter framför mera ”traditionellt” utformade sidor.

Förändringen kan leda till att den så kallade sidrankningen ändras och att sidor som tidigare legat hyggligt högt  upp vid en viss sökning på Google istället kommer längre ned eller på nästa sida.

Och nästa sida är inte ett ställe näringsidkare vill vara på. Flera undersökningar visar att över 70 procent av all webbhandel/beslut av köp av produkter eller tjänster sker bland de sökträffar som finns på första söksidan.

Ändringarna riskerar att slå hårdast mot småföretagare som kanske varken känner till eller har resurser att förändra sina webbsidor på kort tid.

  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB