Startsida / Inlägg

Spotify och Kejsarens nya kläder

av Peter Pettersson

Spotify fortsätter att gå med förlust. Men omsättningen ökar. Har ni hört den förut? De som var med under den så kallade IT-boomen på 1990-talets slut har säkert gjort det.

Då steg nya IT-under som bara gjorde förluster men hela tiden ökade omsättningen som raketer på börserna världen över.

I dag finns i princip inga av de högst värderade bolagen från den tiden kvar.

Det mesta av de pengar som investerades är borta. I en del fall, fast inte så många, hann de som satt i toppen för dessa luftslott sälja bolaget till någon annan i tid och casha in så att de är ekonomiskt oberoende i dag. En del kan till exempel ägna sig åt humanism, en del åt restauranger, eller golf, vad vet jag.

Problemet med Spotify är, som jag har belyst vid ett antal tillfällen tidigare, att bolagets affärsidé har mycket små möjligheter att lyckas om man med lyckas menar att bolaget faktiskt ska gå med vinst.

Med 1,5 miljarder i baken senaste året är det långt, mycket långt till vinst.

I den officiella bilden ökar antalet betalande kunder. Problemet med det är att Spotify räknar en Teliakund som får sex månader Spotify på köpet för att förlänga sitt abonnemang om en betalande kund. Och problemet med det problemet är att en sådan kund inte ger Spotify 99 kronor i månaden i intäkt. Snarare 9 kronor.

Men hen kan konsumera lika mycket musik som dem som betalar fullt pris. Och royaltykostnaderna för den musiken är lika hög i båda fallen.

Så om inte Spotify snabbt lyckas öka antalet fullbetalande betalande kunder kommer kostnaderna för den musik kunderna lyssnat på att vara större än intäkterna. Och då kommer Spotify inte att kunna gå med vinst. Och bolag som går med vinst brukar i regel läggas ned vid någon tidpunkt.

Spotify har tur. De har ivriga påhejare på till exempel Wall Street Journals redaktion (som borde veta bättre). När Spotify redovisar en förlust på 1,5 miljarder skriver Wall Street Journal om att bolaget ska expandera verksamheten och även satsa på video.

Ledningen i Spotify borde bjuda Wall Street Journals redaktion på tårta…

Eventuellt hinner Spotify in på börsen innan det smäller. Och då kan den nuvarande ledningen och de skivbolag och riskkapitalister som investerat i Spotify skratta hela vägen till banken. För då är det nya investerare som blivit Svarte Petter.

Men passa på och njut. Billigare sätt att lyssna på stora mängder musik finns inte. Fast glöm inte att i H.C Andersens saga var Kejsaren naken…

Läs gärna även detta: https://bloggar.aftonbladet.se/prylbloggen/2014/11/spotify-fortsatter-betala-mer-an-man-tjanar/

och

https://bloggar.aftonbladet.se/prylbloggen/2015/02/apple-tar-upp-kampen-med-spotify/

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Alex Rodriguez och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB