Startsida / Inlägg

Fästingarna tillåts ta över nyhetsförmedlingen

av Peter Pettersson
Vilket fästingmedel hjälper?
Vilket fästingmedel hjälper?

Så här års vaknar fästingarna till liv igen. Det märks på katten som sedan några veckor tillbaka släpat in dessa objudna gäster i huset. Nåja, de flesta sitter fast på katten. Men ändå.

I dag på pressfrihetens dag, är det andra fästningar som kommer i fokus.

Runt om i världen brottas traditionella publicister med förändringarna i mediekonsumtion som leder till minskade upplagor för tidningar och tidskrifter, färre tittare på traditionell linjär-tv och poddar som dyker upp överallt som tar lyssnare från traditionell radio.

Det är lätt att uppfattas som gnällig, bakåtsträvare och ”det var bättre förr”, om man ger sig på att kritisera den utvecklingen. Men det är inte det jag gör. Den utvecklingen är en naturlig del av de förändringar som skett när det gäller teknik och infrastruktur.

Förra året såldes cirka fyra miljoner mobiltelefoner i Sverige. Över 3,7 miljoner av dem var smarta mobiler där användarna kan konsumera medieinnehåll direkt i handen. Självklart måste mediebranschens aktörer förhålla sig till det.

Hur många år till det kommer att vara lönsamt att publicera tidningar som trycks på papper tillverkat av pappersmassa som transporteras till tryckerier på järnväg eller med lastbilar och sedan distribueras med lastbilar till försäljningsställen dit läsarna måste ta sig för att köpa sin tidning eller hämtas av tidningsbud som sedan åker runt i bilar för att lägga tidningar i brevlådor, går inte att säga. Men troligen inte mer än tio kanske 15 år. Om ens så länge.

Det är ett problem i sig. Men det är ett problem som går att lösa på en fri marknad där det råder pressfrihet.

Problemet är när marknaden sätts ur spel. Och det är här fästingarna kommer in i bilden igen.

Runt om i världen finns det webbsajter som bygger sin existens på att ”låna” nyheter, featurematerial med mera från existerande webbsajter och erbjuda det i en mix till sina läsare. En elektronisk form av fästing-värddjur. En del av dessa sajter vinner till och med priser och hyllas på olika sätt. Men det förändrar inte det faktum att de likt fästingar är beroende av värddjurens blod för att överleva. Dessa sajter klarar sig så länge det finns traditionella medier med stora redaktioner som producerar mängder med artiklar, tv- och radioinslag, som de kan länka vidare på ett eller annat sätt.

Det är ett problem i sig. Men även det är ett problem som går att lösa på en fri marknad där det råder pressfrihet.

Problemet är när marknadens sätts ut spel.

Sedan några veckor erbjuder Telia sina kunder att konsumera sociala medier utan att det kostar data. En Teliakund kan alltså använda Facebook på sin mobil utan att betala extra för det i form av dataförbrukning. Givetvis ett sätt för Telia att locka kunder.

Vad får det för effekt?

Den största fästingen på marknaden i dag är just Facebook. Facebook är den mest använda sociala medietjänsten i dag. Till skillnad mot andra mediaföretag producerar Facebook inget innehåll alls på egen hand. Allt innehåll produceras, ur Facebooks perspektiv, gratis av användarna. Varje gång du skriver ett inlägg på Facebook arbetar du gratis åt Facebook.

Ovanpå det har Facebook börjat agera fästing och ”erbjuder” mediaföretag att publicera sitt material på Facebook. Utan kostnad till och med. Flott.

En rapport från konsultföretaget Mediavision som publicerades i dag, visar att Facebook har den största räckvidden för nyhetskonsumtion i Sverige. 49 procent, mot Aftonbladet som är tvåa på 46 och Svt, långt efter på tredje plats, med 28 procents räckvidd.

Räckvidden enligt Mediavision
Räckvidden enligt Mediavision

För en Teliakund är det gratis att läsa nyheterna som finns på Facebook. Som Facebook inte betalar för, men som Facebook tjänar pengar på i form av annonsintäkter. Att läsa nyheter på Aftonbladet kostar däremot Teliakunder dataförbrukning. Eller för den sakens skull att läsa denna text kostar pengar. Om den inte publiceras på Facebook förstås för då är den gratis för Telias kunder.

Det är inte vad pressfrihet innebär. Katten kan jag hjälpa genom att spruta lite fästingmedel bak i nacken så han slipper sina objudna gäster ett tag.

Frågan är vad vi ska göra åt fästingarna på Nätet…

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Frida Westergård och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB