Startsida / Inlägg

Det luktar Volkswagen om Samsungs Note 7-fiasko

av Peter Pettersson

Jag kom in hyggligt tidigt i Galaxy Note 7. Första kontakten var en förhandsvisning i London i juli. Det jag såg imponerade. Samsung hade gjort en hel del hemläxor och det sammantagna första intrycket var mycket bra. Note 7 skulle kunna ge Apple en rejäl match i ”phablet”-klassen för 5,5-tum+mobiler.

Det testexemplar jag fick i augusti förstärkte egentligen bara det intrycket. Benchmarkprogram liksom riktiga tester live av olika funktioner visade bra resultat. Men så kom den 2 september. Under IFA-mässans öppningsdag i Berlin kom beskedet att Samsung tvingats stoppa försäljningen av Note 7.

Resten, kan man säga, är historia.

Men fortfarande vet vi inte exakt vad det var som ledde till fiaskot med Note 7. Samsungs första reaktion var att skylla på det koncerninterna batteribolaget batterier. De ersättningsmobiler som skulle levereras till de 2,5 miljoner kunder som hann köpa en Note 7 innan den stoppades skulle istället få batterier från en kinesisk underleverantör.

Fast de brann och exploderade de med.

Slutsats: Det var knappast batteriet det var fel på. Felet ligger mera sannolikt i den del av mobilen som hanterar laddning, snabbladdning och strömförsörjning.

Det är långt ifrån otroligt att Samsungs tekniker pressats av marknadsfolket att få fram en mobil med snabb processor, bra 4G- och nätverksanslutningar och skärm som inte behöver så mycket batterikraft och som dessutom klarar att snabbladda mobilen på en kvart.

Känns mönstret igen? Volkswagens marknadsavdelning krävde lägre utsläppsnivåer än vad utvecklingsavdelning klarade av att leverera. Det slutade med att teknikerna valde att manipulera testerna för att ”få tyst” på marknadsfolket.

Det kan mycket väl vara samma sak som inträffat hos Samsung.

Den koreanska mobiljättens anseende har fått en rejäl törn. Men Note-serien är ändå inte Samsungs viktigaste produktlinje. Det är Galaxy S-serien. Nästa version av den väntas visas upp i samband med Mobile World Congress i februari nästa år. Den får under inga omständigheter drabbas av liknande problem. Om det händer kan loppet vara kört för Samsung på mobilmarknaden.

Därför måste man ställa sig frågan varför Samsung inte diskuterat vad som egentligen hände med Note 7. Utveckling av mobiltelefoner är kostsam. Det är därför vanligt bland tillverkarna att ta olika delar från nya modeller och stoppa in dem i kommande serier.

Med tanke på vad som hände Note 7 är det inte troligt att teknik kan användas i nästa S-modell utan vidare. Det kan leda till att Galaxy S8 försenas. Men det återstår att se.

 

  • Tjänstgörande redaktör: Lukas Jacobson, Jenny Åsell, Aleksandra Wojcik
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB