Startsida / Inlägg

Svenska prylmarknaden skördar offer

av Peter Pettersson

Mycket talar för att Mediamarkt är på väg att ge upp satsningen i Sverige. Största förloraren på det är vi konsumenter. Priskriget mellan de kvarvarande aktörerna på den svenska marknaden för hemelektronik är knivskarp.

Onoff gav upp 2011, Expert 2012 och nu ger sig tyska Mediamarkt som försökt sedan 2006 utan att lyckas nå vettiga vinstnivåer.

Expert ser ju i och för sig ut att komma tillbaka. Nu under namnet Power och genom att ta över Mediamarkts svenska butiksnät. Hur det kommer att gå återstår att se.

Siba/Netonnet håller på att organisera om och förbereder en börsintroduktion. Men några fantastiska vinster har man inte rapporterat även om man håller sig på plussidan.

Elgiganten är just nu bäst i klassen och tjänar hyggligt med pengar. Om ett aggressivt satsande Power kan ändra på det är tveksamt.

Den stora frågan är egentligen om den svenska marknaden är tillräckligt stor för tre hemelektronikkedjor.

Priskriget lär i alla fall fortsätta ett tag till. Något vi konsumenter kan tacka för.

  • Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Sebastian Laneby
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB