Startsida / Inlägg

För Facebook är klick och annonspengar viktigare än att ta bort bilder på döda

av Peter Pettersson

Händelserna i Stockholm i fredags har fått Facebook att visa sitt rätta ansikte. Bilder på ett av dödsoffren lades upp på Facebook som nu vägrar att ta bort dem. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g2Xn0/facebook-vagrar-ta-bort-bild-pa-dodsoffer

Någon hänsyn till den drabbades efterlevande visar Facebook inte alls. Facebook bryr sig inte om att fråga om det är OK eller inte att bilderna ligger kvar på sajten.

Istället hänvisar världens största publicist till sina communityregler.

Men i själv verket handlar det väl om klick och annonspengar. För sådant är Facebook betydligt mera intresserat av än att ta sitt ansvar som publicist. Facebook tar gärna emot gratis uppladdat material som skapar trafik och annonsintäkter. Men ansvar flyr man från gång efter gång.

Det finns de som säger att pengar inte luktar. Men just i det här fallet gör de det.

  • Tjänstgörande redaktör: Lukas Jacobson, Jenny Åsell, Aleksandra Wojcik
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB