Startsida / Inlägg

Ingen prestation att Spotify ger bort musik gratis

av Peter Pettersson

Spotify fortsätter att gå med förlust. Men det är inte det bolaget vill visa upp. Istället fokuserar man på att musiktjänsten har 140 miljoner användare.

Men det inte det som är viktigt. Det är inte svårt att bli uppskattad om man ger bort något gratis.

Problemet är att vinstdrivande företag måste gå med vinst vid någon tidpunkt. Annars är det bara att släcka och stänga.

Spotify, precis som vilket annat företag som helst, måste tjäna mer pengar än man gör av med.

Det har man inte lyckats med någon gång sedan bolaget startades. Och inget, absolut inget, talar för att man kommer att göra det heller.

Det Spotify tjänar på de annonser som gratislyssnare får stå ut med, täcker inte royaltykostnaderna för gratismusiken.

Den enda lösningen är att bolaget kan övertyga gratiskunderna att börja betala för sig. Men, som en mycket klok kvinna som jag arbetade med när jag gav ut tidningar som chefredaktör sade: ”Det är en enorm skillnad på noll och en krona”. Med andra ord, det är närmast omöjligt att få kunder som fått något gratis att börja betala för sig.

En börsintroduktion hägrar nu för grundarna och andra ägare av Spotify. Men det förändrar inte det faktum att bolaget måste tjäna mer pengar än det gör av med. Det kan däremot istället göra nya aktieägare till den Svarte Petter de nuvarande redan borde inse att de är. Eller kanske är det just det man är ute efter? Att casha hem innan korthuset rasar.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson , Jenny Åsell och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB